Gå til innhold

Flyteknikere og streik

Fremhevede innlegg

Skrevet
Chomsky89 skrev (11 minutter siden):

Det er mange muligheter her, Enekte deler av verden leier man midlertidige flyteknikere på offentlig bekostning i for å sikre pasientreiser når slikt skjer.   Det er også en liten del av Flyteknikerne som har streikenekt i enkelte land av samme årsak, men sistnevnte er vell ikke mulig i norge tipper jeg. 

Det første du nevner ville nok blitt kalt streikebryteri i Norge.

Jeg er enig i at det er praktisk mulig, men tror ikke det er politisk mulig i Norge.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Wizz Air? Blir noen av deres flyvninger kansellert? 

Anonymkode: 905d9...7a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med Wizz Air? Blir noen av deres flyvninger kansellert? 

Ingen vet hvilke flyvninger som blir kansellert før det faktisk har skjedd. Det spørs hvilke fly som trenger vedlikehold og ikke. 

Anonymkode: 35098...380

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen vet hvilke flyvninger som blir kansellert før det faktisk har skjedd. Det spørs hvilke fly som trenger vedlikehold og ikke. 

Anonymkode: 35098...380

Ja, men så langt har ingen Wizz Air blitt kansellert, stort sett kun Widerøe og SAS. 

AnonymBruker
Skrevet
MarieRey5 skrev (10 timer siden):

Håper det.   Men kjenner jeg blir ganske nervøs av denne "vent og se" (men jeg skjønner at det er kaos).  Jeg har nettopp bestilt tog ned til Kristiansand og billett med danskebåten som går mandag formiddag, så har ikke lyst å miste muligheten til plan B om de gir sent beskjed. 

Ja, det skjønner jeg veldig godt. Jeg reiser til London om en uke. Vi kan avbestille hotellet (koster mer enn dobbelt så mye som flybillettene) inntil klokka 24 dagen før. Så hvis flyet blir kansellert dagen før, kan jeg enten avbestille hotellet uten å tape penger, eller prøve å finne et annet fly. Mens hvis de kansellerer flyet samme morgen (morgenfly), sitter jeg i saksa. 

Anonymkode: c007a...069

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I denne saken er det faktisk ikke sjefene som har gått i vranglås. Lockout er et lovlig virkemiddel på lik linje med streik. 
Jeg har normalt noe sympati for streikende, men i denne saken er det arbeidsgiver som får min støtte

Anonymkode: a7c16...aa9

Ja altså, det er sjelden jeg har noe sympati for NHO… Men dette lønnskravet til flyteknikerne er jo bare hinsides.

Anonymkode: c007a...069

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selv ut og fly på onsdag 29.06 til Mallorca med Norwegian, i PMI har jeg en flyforbindelse der også. Det er 80% sjanse for at det blir kansellert og at jeg taper rundt 2000,- på flyforbindelsen pga denne streiken. Men vet du hva! Jeg støtter NHO på at de tar ut louckout og håper myndighetene lærer disse overbetalte parasittene en lekse.  Hvis det er noen som fortjener høyre lønn så er det definitivt sykepleiere, politi og brannfolket. Flyteknikerne burde få mindre lønn enn det de har idag. Det burde også åpnes for å bruke mer utenlands kvalifisert arbeidskraft her.  

Anonymkode: 43913...c24

• Liker 4
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg fikk vite noen timer på forhånd om avgangen ble kansellert. SAS sier de sender ut sms slik at folk slipper å møte opp på flyplassen. Da må de vel si fra et par timer før? Jeg synes streiken, og nå lockouten, har vært seigpining av passasjerer og nå er det bare å håpe det blir tvungen lønnsnemd FORT. Jeg skal reise innenlands til Oslo, så til utlandet i dag. Jeg antar begge blir kansellerte.

Vet noen om man selv må lete etter alternativ transport hjem? Om jeg mot formodning kommer dit jeg skal, er det ikke sikkert jeg kommer meg hjem pga pilotstreik. 

Skrevet
Isambard skrev (13 timer siden):

Det første du nevner ville nok blitt kalt streikebryteri i Norge.

Jeg er enig i at det er praktisk mulig, men tror ikke det er politisk mulig i Norge.

Det er vel ikke streikebryteri hvis ikke flyteknikerne er medlem av NFO. Det var bare medlemmer som ble tatt ut i streik, og lockout gjelder bare for medlemmene. Flyr har flyteknikere som ikke er med i NFO, og er derfor ikke så hardt rammet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...