AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #1 Skrevet 25. juni 2022 Planen er at jeg skal reise med fly i morgen (søndag), hvis det blir «lockout», er det slik at ingen fly tar av fra Gardemoen i morgen eller? Kan fly ta av uten tilsyn fra teknikere, f.eks hvis flyet har blitt sjekket kvelden før.. noen som kjenner til reglene? Får ikke noe info fra flyselskapet, utenom at man må bare vente og se. Anonymkode: 0f1a5...7bf 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #2 Skrevet 25. juni 2022 Samme lurer jeg på, skal også reise i morgen. Har plan B om å kjøre dersom flyet kanselleres, men likevel kjedelig å måtte møte opp og stå og vente hvis sannsynligheten for at flyet går er lav. Anonymkode: d879c...988
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #3 Skrevet 25. juni 2022 Ingen fly til kortbanene, altså bygdenorge er stuck Anonymkode: e935a...4f2 1
MarieRey5 Skrevet 25. juni 2022 #4 Skrevet 25. juni 2022 Lurer på akkurat det samme, skal fly fra Stavanger til København med SAS på mandag og videre til Hellas neste dag.
Topsi Skrevet 25. juni 2022 #5 Skrevet 25. juni 2022 (endret) Sjansen er stor for at det blir tvungen lønnsnemnd ila natten, da ambulanseflyene ikke får ettersyn Endret 25. juni 2022 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #6 Skrevet 25. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Planen er at jeg skal reise med fly i morgen (søndag), hvis det blir «lockout», er det slik at ingen fly tar av fra Gardemoen i morgen eller? Kan fly ta av uten tilsyn fra teknikere, f.eks hvis flyet har blitt sjekket kvelden før.. noen som kjenner til reglene? Får ikke noe info fra flyselskapet, utenom at man må bare vente og se. Anonymkode: 0f1a5...7bf Jeg tror ikke alle flyene blir uflybare allerede i morgen, det tar litt tid (hvor mye varierer med hvor lenge det er til planlagt vedlikehold, og om det blir en feil med flyet som må sjekkes før det kan fly igjen). Så det er veldig uforutsigbart. Jeg er dessuten enig i at det fort kan bli tvungen lønnsnemnd i løpet av kort tid (håper det). Flyselskapene vet nok nesten like lite som alle andre, så de kansellerer ikke før de må, de venter nok og ser. Anonymkode: c007a...069
MarieRey5 Skrevet 26. juni 2022 #7 Skrevet 26. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror ikke alle flyene blir uflybare allerede i morgen, det tar litt tid (hvor mye varierer med hvor lenge det er til planlagt vedlikehold, og om det blir en feil med flyet som må sjekkes før det kan fly igjen). Så det er veldig uforutsigbart. Jeg er dessuten enig i at det fort kan bli tvungen lønnsnemnd i løpet av kort tid (håper det). Flyselskapene vet nok nesten like lite som alle andre, så de kansellerer ikke før de må, de venter nok og ser. Anonymkode: c007a...069 Håper det. Men kjenner jeg blir ganske nervøs av denne "vent og se" (men jeg skjønner at det er kaos). Jeg har nettopp bestilt tog ned til Kristiansand og billett med danskebåten som går mandag formiddag, så har ikke lyst å miste muligheten til plan B om de gir sent beskjed. Endret 26. juni 2022 av MarieRey5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #8 Skrevet 26. juni 2022 Nå har sjefene slått seg helt i vranglås: De nekter flyteknikere å komme på jobb. "Den varslede lockouten fra NHO trådte i kraft ved midnatt natt til søndag. 450 flyteknikere fra NFO blir nektet å komme på jobb. Lockouten innebærer at 450 flyteknikere fra NFO nektes å komme på jobb. Den rammer også ambulanseflytjenesten i nord – noe som potensielt kan føre til fare for liv og helse." https://www.nrk.no/rogaland/flystreik-i-norge-1.14104926 Anonymkode: fd178...586 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #9 Skrevet 26. juni 2022 Jeg skal fly fra nord til sør i landet om 1,5 uke, skal hjem på ferie. Er stresset over å ikke komme meg hjem. Det er fortsatt en stund til, men en streik kan jo pågå en stund. Anonymkode: f5d6a...712
Topsi Skrevet 26. juni 2022 #10 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal fly fra nord til sør i landet om 1,5 uke, skal hjem på ferie. Er stresset over å ikke komme meg hjem. Det er fortsatt en stund til, men en streik kan jo pågå en stund. Anonymkode: f5d6a...712 Blir tvungen lønnsnemnd lenge før det, jeg er overrasket over at det ikke har skjedd allerede 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #11 Skrevet 26. juni 2022 Babcock, som drifter ambulanseflyene, vurderer å leie inn andre flyteknikere. Siden deres flyteknikere ikke er en del av streiken, og heller ikke er i noen konflikt, kan de vist gjøre det uten at det anses som streikebryteri. Dersom de gjør det vil streiken kunne vare lenge enda, ettersom det da ikke er fare for liv og helse. Anonymkode: 8aaad...5e1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #12 Skrevet 26. juni 2022 Dette vil ramme alle flyselskap, ikke sant? Også Ving sitt eget flyselskap? Fortvilende å kanskje miste planlagt ferie med barna 😪 Anonymkode: 941f6...cbe
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #13 Skrevet 26. juni 2022 Dette kan vi takke flyteknikere for. De har ikke rikket seg. Anonymkode: a42be...b59 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #14 Skrevet 26. juni 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Nå har sjefene slått seg helt i vranglås: De nekter flyteknikere å komme på jobb. "Den varslede lockouten fra NHO trådte i kraft ved midnatt natt til søndag. 450 flyteknikere fra NFO blir nektet å komme på jobb. Lockouten innebærer at 450 flyteknikere fra NFO nektes å komme på jobb. Den rammer også ambulanseflytjenesten i nord – noe som potensielt kan føre til fare for liv og helse." https://www.nrk.no/rogaland/flystreik-i-norge-1.14104926 Anonymkode: fd178...586 Det er ikke sjefene som har gått i vranglås. Les deg litt opp på hvordan en streik/lønnsforhandling fungere. Når det er slik stor avstand mellom arbeidsgiver og arbeidstaker så er som regel første skritt en varslet streik- dette er det arbeidtakere som står (gjennom deres fagforening). Om ikke dette får partene til forhandlingsbordet er neste opptrapping nettopp en lockout. Vanligvis går det sjeldent så langt da de som regel klarer komme til enighet før det. Lockout er arbeidsgiver virkemiddel for å tvinge frem forhandling slik streik er arbeidstakers. Lockout blir lite brukt men brukes for å tvinge frem tvungen lønnsnemd slik det kan bli en ende på streiken. Om ikke arbeidsgivene hadde gått til skrittet med lockdown så kan/kunne denne streik ha foregått i månedsvis ettersom NFO er lite villige til å forhandle. Anonymkode: 81e15...361 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #15 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå har sjefene slått seg helt i vranglås: De nekter flyteknikere å komme på jobb. "Den varslede lockouten fra NHO trådte i kraft ved midnatt natt til søndag. 450 flyteknikere fra NFO blir nektet å komme på jobb. Lockouten innebærer at 450 flyteknikere fra NFO nektes å komme på jobb. Den rammer også ambulanseflytjenesten i nord – noe som potensielt kan føre til fare for liv og helse." https://www.nrk.no/rogaland/flystreik-i-norge-1.14104926 Anonymkode: fd178...586 I denne saken er det faktisk ikke sjefene som har gått i vranglås. Lockout er et lovlig virkemiddel på lik linje med streik. Jeg har normalt noe sympati for streikende, men i denne saken er det arbeidsgiver som får min støtte Anonymkode: a7c16...aa9 11
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #16 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I denne saken er det faktisk ikke sjefene som har gått i vranglås. Lockout er et lovlig virkemiddel på lik linje med streik. Jeg har normalt noe sympati for streikende, men i denne saken er det arbeidsgiver som får min støtte Anonymkode: a7c16...aa9 Helt enig her. Anonymkode: a42be...b59 7
Chomsky89 Skrevet 26. juni 2022 #17 Skrevet 26. juni 2022 Hvordan kan det ha seg at man ikke har en ordning som sikrer vedlikehold av ambulanseflyene itilfelle streik? Det er jo helt sykt at ambulansefly i Alta av alle steder nå står på bakken som følge av dette. Med de avstandene og terrenget i finnmark. Gamle Finnmark fylket er større en både Nederland og Danmark å har et langt mindre billvennlig terreng. Det er bare 1 ordentlig sykehus der også. 1
Isambard Skrevet 26. juni 2022 #18 Skrevet 26. juni 2022 Chomsky89 skrev (7 minutter siden): Hvordan kan det ha seg at man ikke har en ordning som sikrer vedlikehold av ambulanseflyene itilfelle streik? Det er jo helt sykt at ambulansefly i Alta av alle steder nå står på bakken som følge av dette. Med de avstandene og terrenget i finnmark. Gamle Finnmark fylket er større en både Nederland og Danmark å har et langt mindre billvennlig terreng. Det er bare 1 ordentlig sykehus der også. Hva slags ordning skulle det vært?
Chomsky89 Skrevet 26. juni 2022 #19 Skrevet 26. juni 2022 Isambard skrev (6 minutter siden): Hva slags ordning skulle det vært? Det er mange muligheter her, Enekte deler av verden leier man midlertidige flyteknikere på offentlig bekostning i for å sikre pasientreiser når slikt skjer. Det er også en liten del av Flyteknikerne som har streikenekt i enkelte land av samme årsak, men sistnevnte er vell ikke mulig i norge tipper jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #20 Skrevet 26. juni 2022 Jeg støtter faktisk arbeidsgiver helhjertet i lockouten. Kravet fra teknikerne er så latterlig at det er helt på sin plass at arbeidsgiver tar motgrep for å få slutt på tullet. Anonymkode: a6491...901 10 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå