Gå til innhold

Ferritin nivå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tok nylig blodprøver for å sjekke litt forskjellige ting da jeg sliter med lavt energinivå, blir spesielt fort sliten under trening. Legen sa at alle prøvene mine var fine bortsett fra litt lavt D-vitamin. Ferritin nivået mitt hadde gått ned til 13 (var 18 da jeg målte sist for 2 og et halvt år siden.) Leger anbefaler ikke tilskudd dersom man ikke er under 11-10 ng/l. Synes det er litt dumt at jeg må "vente" til jeg får jernmangel med å ta noe tilskudd da jeg allerede sliter med å jogge en halvtime og også opplever mye røyting. Men det er vel bare slik det er?

Anonymkode: a06a1...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tok nylig blodprøver for å sjekke litt forskjellige ting da jeg sliter med lavt energinivå, blir spesielt fort sliten under trening. Legen sa at alle prøvene mine var fine bortsett fra litt lavt D-vitamin. Ferritin nivået mitt hadde gått ned til 13 (var 18 da jeg målte sist for 2 og et halvt år siden.) Leger anbefaler ikke tilskudd dersom man ikke er under 11-10 ng/l. Synes det er litt dumt at jeg må "vente" til jeg får jernmangel med å ta noe tilskudd da jeg allerede sliter med å jogge en halvtime og også opplever mye røyting. Men det er vel bare slik det er?

Det er jo bare å ta jerntilskudd hvis du selv føler du trenger det? 

Anonymkode: a11c4...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nivået mitt var på 9 for noen måneder siden. Ble anbefalt å spise mer jernrik mat og evt. tilskudd. Tok tilskudd en måneds tid og ny blodprøve en måned senere. Hadde gått opp noe, men tar lang tid. Tok ganske stor dose med jern (Ferimax 2xdaglig) Fikk beskjed at det bør ligge på ca 100 (selv om grenseverdien er fra 15-200 tror jeg det er ca). Så jeg skal prøve å ta jern til jeg ligger der ca! Vanskelig å bare få opp jernnivåene med bare kosthold alene. Tar mange måneder før det stiger. Merket at kondisen min ble mye bedre når jernnivået steg over 20. 

Anonymkode: bc467...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg besvimte og ble tatt med på legevakta, hadde da ett nivå på 4 og har ALDRI vært så sliten i mitt liv, trodde der var korona eller noe. Har tatt 200mg jern daglig i 3 mnd nå og har et nivå på 55, begynte ikke å føle meg som meg selv og slutte å være andpusten av alt før ca rundt 25-30

Anonymkode: b9d67...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen som stopper deg fra å kjøpe multivitamin på apoteket. 

Anonymkode: 6bd73...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lavt d-vitamin gir lite energi. Så ta evt. tilskudd av det. Og pass på å få i deg matvarer som kan øke ferritin-nivå. 

Anonymkode: bf58f...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Lavt d-vitamin gir lite energi. Så ta evt. tilskudd av det. Og pass på å få i deg matvarer som kan øke ferritin-nivå. 

Anonymkode: bf58f...e7d

Jeg har en del tarmproblemer, så er usikker på om kroppen tar opp så mye jern fra maten jeg spiser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...