Gå til innhold

Tømmerenna Nilen - Dyreparken i Kristiansand

Mwfa

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring fra denne i forbindelse med barn? 

Hvor gammel var barnet når det var med på første turen?

Gikk det fint? Eller var det for tidlig? 

Jeg er veldig usikker på om min 5 åring skal prøve denne. Kun utifra hvor redd han generelt er for andre ting, samt han har veldig vannskrekk. Vil ikke gjøre det verre for han heller. Men samtidig vil jeg jo gjøre han mindre redd...

Står jo også fra 2 år og oppover. Så alderen er der, men redd for at det ikke blir en god opplevelse. 

Hvordan var det for ditt barn? Hvilken alder og gikk det fint? 

Har aldri kjørt den selv heller. Er det siste stupet høyt eller lite? 

Endret av Mwfa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

5åringen vil elske den. Jeg hadde med de yngste i familien på 3 og 4 i fjor og det var kjempesuksess. Tok den selv da jeg var liten (3 år), elsket den og jeg var kjempepysete som barn. Det siste stupet er ganske høyt, men det er veldig gøy. Barnet sitter foran, dere kan holde seg fast og du som voksen sitter rett bak og kan holde rundt barnet for ekstra trygghet. All skrekk er borte når dere blir søkkvåte nederst i bakken 😂

Anonymkode: 88034...b0e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn under 10 må ha med seg en voksen.

Anonymkode: 97626...348

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok den med min når han var nesten 4 år. Han kan fort bli litt redd , ikke av den tøffeste typen. Han syns det var gøy - ble ikke redd. Ville ikke tatt den noe tidligere enn rundt den alderen hvertfall 

Anonymkode: d18ee...155

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min gutt har alltid vært ganske forsiktig av seg, han tok den da han var 6, første gangen vi var i Dyreparken. Syntes ikke den var skummel i det hele tatt. Men da hadde han tatt tømmerstupet på Tusenfryd i et par år, den er mindre da.

Men det er veldig individuelt hva man synes er skummelt. Jeg synes begge er ekle og må lukke øynene før stupet. 🙈 Men jeg kjører mange andre ting som sønnen min enda ikke tør, 12 år gammel. Bl.a. spinspider, superspeed, spaceshot, thundercoaster... Men han elsker supersplash som jeg synes er skummel. 😛

Uansett, jeg har latt ham styre selv hva han har lyst til å prøve og ikke (så lenge det er innenfor reglene selvsagt), og det har fungert veldig greit. Det er noen ting han ikke har hatt lyst til å gjøre igjen, men han har ikke blitt traumatisert eller noe.

Anonymkode: 1b50c...821

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mwfa skrev (1 time siden):

Noen med erfaring fra denne i forhold til barn? 

Jeg er veldig usikker på om min 5 åring skal prøve denne. Kun utifra hvor redd han generelt er for andre ting, samt han har veldig vannskrekk. Vil ikke gjøre det verre for han heller. Men samtidig vil jeg jo gjøre han mindre redd...

Står jo også fra 2 år og oppover. Så alderen er der, men redd for at det ikke blir en god opplevelse. 

Vår var nesten fire år første gang og elsket det.

Om han har vannskrekk så ville jeg nok ikke begynt med tømmerrenna for å bli kvitt den men noe mye mer forsiktig som han kan komme seg bort fra/ut fort om han får panikk.

Det siste fallet er det største.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde latt han velge selv. Min ville ikke da han var 6 år, min niese på 5 år digget den. Min søster syntes det var skummelt da hun var 5 år. Barn er forskjellige, og min er kjempepysete på karuseller etc., men tøff på mange andre områder.

Anonymkode: 3559d...c7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (1 time siden):

Vår var nesten fire år første gang og elsket det.

Om han har vannskrekk så ville jeg nok ikke begynt med tømmerrenna for å bli kvitt den men noe mye mer forsiktig som han kan komme seg bort fra/ut fort om han får panikk.

Det siste fallet er det største.

Jeg synes faktisk det minste fallet er det skumleste 🥺🥺

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring elsket det, hun var helt vill og vi brukte egentlig mesteparten av dagen på å ta tømmerrenna 😂😂 Alle mine barn elsket den👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tømmerrenna i Dyreparken må man ha lyst til å kjøre selv.

Turen opp er ganske bratt (og man ser hylende folk stupe ned på andre siden), og selve stupet ned er rimelig magesug.

Det er ikke gøy om man blir overtalt/pushet. Tusen sndre gøyale ting å gjøre i Dyreparken :) 

Anonymkode: f9032...1dc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på først. Så kan du oppmuntre. Forklar at dere blir våte. Men det gjør ikke noe. For du ha med ekstra klær til han. Evt at han får dyreparken t skjorte etterpå. Avdramatiser. 

Hvis han ikke vil, så vil han ikke. Men han er absolutt gammel nok. Ha han foran det og hold en arm rundt livet hans. Det går helt fint  😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far tvang meg til å ta tømmerrenna og andre bergogdalbaner fra jeg var rundt 5-6. Jeg hatet det. Jeg var virkelig livredd hver eneste gang. Og for hver gang han tvang meg så ble skrekken min bare verre. Eneste fordelen med tømmerrenna er at man blir våt i tøyet så ingen kunne se at jeg tisset på meg av skrekk. Ofte tisset jeg på meg allerede i første oppoverbakke, fordi jeg visste hva som kom. Nå er jeg godt voksen men har null glede av slikt, frykten og redselen fra barndommen sitter så sterkt i. 

Anonymkode: c567f...eaf

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg ikke svarer direkte på spørsmålene dine, men ut ifra innlegget ditt virker det som du prøver å pushe sønnen din. La han få velge selv. Jeg var pysete som barn og tok ikke Tømmerrenna før jeg var 10+ år.. Jeg ser ikke poenget med å presse sønnen din hvis han egentlig ikke tør eller vil? En fornøyelsespark skal jo oppleves positivt, så la gutten din prøve ting han selv vil, heller. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lexie Grey skrev (2 timer siden):

Jeg vet at jeg ikke svarer direkte på spørsmålene dine, men ut ifra innlegget ditt virker det som du prøver å pushe sønnen din. La han få velge selv. Jeg var pysete som barn og tok ikke Tømmerrenna før jeg var 10+ år.. Jeg ser ikke poenget med å presse sønnen din hvis han egentlig ikke tør eller vil? En fornøyelsespark skal jo oppleves positivt, så la gutten din prøve ting han selv vil, heller. 

Prøver på ingen måte å pushe sønnen min, er det noe jeg ikke gjør, så er det det. 

Dette er ene og alene ett innlegg for å få mer erfaringer på bordet, samt føle at jeg gjør noe riktig når jeg tar dette opp med barnefar. 

Sønnen var i Dyreparken i går, det ble jo da tatt bilde i det man kjører siste stupet. Dette publiserte barnefar. Jeg har aldri sett sønnen min så livredd før, og begynte å gråte da jeg så bildet. 

Jeg hadde aldri tatt han med i tømmerenna nå, da jeg vet det er noe han ville blitt veldig redd for. Dette er en gutt som er veldig engstelig, og er livredd for nye ukjente ting. Med livredd mener jeg at han får panikk om han blir presset til noe. En vanlig sklie på lekeplassen er han redd for. 

Men takk, jeg er helt enig i det du skriver. Jeg hadde aldri pushet han til dette, og om det hadde vært ett ønske hadde jeg sørget for å forberede han godt, samt latt han se på en stund før vi gjorde det. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min far tvang meg til å ta tømmerrenna og andre bergogdalbaner fra jeg var rundt 5-6. Jeg hatet det. Jeg var virkelig livredd hver eneste gang. Og for hver gang han tvang meg så ble skrekken min bare verre. Eneste fordelen med tømmerrenna er at man blir våt i tøyet så ingen kunne se at jeg tisset på meg av skrekk. Ofte tisset jeg på meg allerede i første oppoverbakke, fordi jeg visste hva som kom. Nå er jeg godt voksen men har null glede av slikt, frykten og redselen fra barndommen sitter så sterkt i. 

Anonymkode: c567f...eaf

Det hørtes absolutt ikke ut som noen gode opplevelser. Veldig synd at noe som skal være gøy blir til noe så skummelt som ødelegger typ all gleden med å gjøre slik eller dra på slike steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ramona skrev (8 timer siden):

Den er helt lik den på tusenfryd, og en 5åring vil kunne ta den. 

Den er ikke helt lik. Stupet på den i Dyreparken er verre enn den på Tusenfryd. 

Anonymkode: b4f75...8bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mwfa skrev (11 timer siden):

Noen med erfaring fra denne i forhold til barn? 

Det går nok bra, men om han er generelt engstelig og har vannskrekk, kan det godt være han hater den😅

Vår 5-åring var tøff og var ivrig etter å få prøvd den, til tross for hvor skummelt det så ut med det stupet for publikum. Hun likte turen opp og banen rundt. Også den lille bakken underveis. Men selve 13-meters stupet ble for mye for henne. Hun fikk skikkelig skrekken etterpå. Ville ALDRI ta den igjen sa hun (til pappaens store fortvilelse som hadde gledet seg til en tur til med henne etterpå😅)

Anonymkode: 8a0da...610

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...