Gå til innhold

trenger virkelig et godt råd : storebror føler seg oversett, da jeg og far må legge lillebrødrene, føler meg helt mislykket, alle er ønsket

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

men må være ærlig og si at tvillingene velte familielivet, vi har fått 4 barn på 4 år, storebror fyller 4 i juli, mellomste bror er 2 og Tvilllingene er 6mnd, stort sett prøver vi og dele oss ,sånn den ene dagen tar jeg de 2 største og far tvillingene,mens den andre dagen bytter vi på.

De 3 minste er vannvittig vanskelig og legge, 2åring roer seg ikke i det hele tatt, vi må sitte hos han hele tiden til han sover, han legger seg 19, men sover stort sett 20-21, han og 4 åring legger seg samtidlig, storebror er veldig flink, han sier vi bare godnatt til og Tvillingene legger seg mellom 1830-19,men de også bruker veldig lang tid på og sove kan ofte gå 2-3 timer før de sovner og da har siste luren vert kl 14 på dagen, de sover 2 ganger på dagen, første gangen 7-9, andre gang 11-14, så de er trøtte når kl er 1830-19,men de roer seg ikke. da har de spist grøt rundt 18 og får flaske i senga, så tror ikke de er sulten heller.

4 Åring var på morgen idag veldig lei seg, og sa han ville dra til bestemor, og da ringte vi henne,men passet dessverre ikke idag, da hun skulle bort, da gråt han ennå mer, og sa at vi ikke var glad i han, det var så vondt og høre.

2 og 4åring er i bhg og er ganske gode venner, de leker mye hjemme og begge er stolte av tvillingene, så neste helg tenkte jeg at mormor kunne passe 2åringen og farmor/farfar kunne passe tvillingene ( de har spurt lenge, men har ikke følt helt riktig ennå,men nå må vi føler jeg ). så tar vi med storebror til kristiansand dyrepark og bruker hele helga på han.

Så det jeg lurer på har dere noen gode sovetips til de minste? 2åring har akkurat sluttet og sove på dagen.

Anonymkode: 74efc...d65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Storebror sier dere bare god natt til? Stakkars lille.. En 4-åring skal man ikke bare sende i sengs og det er det, han skal få like mye kjærlighet og omsorg som resten. Klarer man ikke det så har man tatt et veldig dumt valg, og det valget forblir med dere resten av livet. 

Anonymkode: 925b1...e8a

• Liker 18
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Storebror sier dere bare god natt til? Stakkars lille.. En 4-åring skal man ikke bare sende i sengs og det er det, han skal få like mye kjærlighet og omsorg som resten. Klarer man ikke det så har man tatt et veldig dumt valg, og det valget forblir med dere resten av livet. 

Ja er enig i den,men slik har de dessverre blitt

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er jobben til din mann? Er det noe mulighet for at du av og til kan droppe bhg for eldste, og en av dere være litt sammen med 4-åringen?  Bor dere nærme kristiansand? Kanskje reise til leos lekeland? Der er det jo gøy for alle aldrene deres

Anonymkode: 4d1ee...d06

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du rett og slett skal gi mer oppmerksomhet til 4 åringen. Er typisk foreldre som gir mindre oppmerksomhet til de flinke ungene og mest oppmerksomhet til de som er vrange. Gi heller mer oppmerksomhet til den som den eldste, så vil toåringen ihvertfall følge etter. Skjerpings

Anonymkode: 5c719...b35

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan er jobben til din mann? Er det noe mulighet for at du av og til kan droppe bhg for eldste, og en av dere være litt sammen med 4-åringen?  Bor dere nærme kristiansand? Kanskje reise til leos lekeland? Der er det jo gøy for alle aldrene deres

Anonymkode: 4d1ee...d06

Han jobber fra 730-16 så han leverer stort sett i bhg, Jeg tenker at hvis han er hjemme vil han kanskje se seg enda mer oversett. Vi bor i mandal

AnonymBruker
Skrevet

Ta i mot all hjelp dere kan få.

Pass en time eller to er f.eks enklere å få til en lengre pass, dere kan få til mye kvalitetstid med 4-åringen bare med noen småturer også.

Anonymkode: 50c25...926

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja er enig i den,men slik har de dessverre blitt

Kanskje gjøre noe med det da? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skal dere overlate 6 mnd gamle tvillinger til besteforeldrene en hel helg?? 🙀 Dere må da kunne klare å gi storebror oppmerksomhet og kvalitetstid uten å reise vekk, det er hverdagen som teller uansett. 

Anonymkode: 3dd10...187

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan 2 og 4 åringen sove på samme rom? Kanskje det ville gjort følelsen av å være alene mindre for storebror. Da sitter dere med de begge to. Eller kanskje dere i det minste kan innføre en felles kveldsrutine for de to eldste med felles lesestund i den største sin seng. 

Jeg er enig med den over som  skriver at hverdagen teller mest. Jeg mener det er hverdagsrutinene dere må få styr på. Da vil det ikke være nødvendig å sende 6 mnd gamle tvillinger vekk en hel helg. Tenker også det er litt underlig å ikke la toåringen være med i dyreparken. La heller besteforeldrene være med i dyreparken og avlaste dere. 

Anonymkode: b3d15...916

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Dere er bare to voksne, men har fire små barn. Da sier det seg selv at dere er nødt til å gjøre ting annerledes enn par som har et eller to barn. I deres situasjon hadde jeg latt alle barna sove på samme rom, eventuelt rett og slett hatt hele familien på samme rom og så faktisk hatt lik sengetid for alle. Ban sovner raskere av samsoving, og hvis dere foreldre legger dere tidlig så får dere en god natts søvn og kan heller stå litt tidligere opp dersom dere har behov for alenetid. 

Anonymkode: 9b1a8...f11

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Men, ærlig talt.

En "drømmedag" er supert for en 4-åring. Og alenetid er viktig for alle barn. 

Men det kompenserer ikke et døyt for hverdagen. Stakkars lille, som må legge seg alene hver kveld, mens småsøsken får all oppmerksomhet. 

Dette må dere bare finne en bedre løsning på. 

Du skriver jo selv at han sovner raskt. 5-10 minutter med full oppmerksomhet, noen sider i en bok, og klem, det må dere klare å finne rom for. 

Anonymkode: 17769...e6e

• Liker 27
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette ordner seg ikke med en tur til dyreparken en helg. At eldstemann bare blir forbigått ved sengetid mens dere bare bruker tid på de andre gjør at jeg får helt vondt i meg.

Dere må finne bedre løsninger i hverdagen, nå og ikke senere. Følelsen av å bli forbigått og oversett kan sitte lenge i et barn og det er jo tydelig at eldstemann allerede reagerer voldsomt på dette. Her må du og mannen din sette dere ned å finne ut hvordan dere kan gjøre hverdagen bedre for eldstemann nå. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Deler noen rom her? Dere må rette opp i dette med 4 åringen, stakkars liten. Samsover tvillingene? Legg  de minste først, så 2 åringen. Få litt alenetid med 4 åringen til slutt.

Dette klarer dere!!

Anonymkode: c4e0d...909

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (11 minutter siden):

Dette ordner seg ikke med en tur til dyreparken en helg. At eldstemann bare blir forbigått ved sengetid mens dere bare bruker tid på de andre gjør at jeg får helt vondt i meg.

Dere må finne bedre løsninger i hverdagen, nå og ikke senere. Følelsen av å bli forbigått og oversett kan sitte lenge i et barn og det er jo tydelig at eldstemann allerede reagerer voldsomt på dette. Her må du og mannen din sette dere ned å finne ut hvordan dere kan gjøre hverdagen bedre for eldstemann nå. 

Ts spør "hvordan løse dette bedre?"  og svaret ditt er "finn en bedre løsning".  Herlig 😅

Jeg er inne på samme tanke som en over. Kan 2 og 4 åringen dele rom? Eller ha leggetid med kos og lesing sammen? Skjønner jo godt at to voksne ikke kan være tre steder samtidig om kvelden.

Anonymkode: 54e0f...ee8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fire barn, fikk alle på 5 år, tvillinger sist. Vi løste det slik at mens tvillingene var babyer og ble ammet, var det i hovedsak jeg som tok meg av tvillingene, mens far tok seg av de to eldste. Hver gang tvillingene sov, brukte jeg tiden min på de to eldste. Nå skal det sies at alle mine sov bra helt fra de kom ut, så jeg og far har ikke slitt med søvnmangel. Kanskje du kjenner noen som kan trille tvillingene en tur på dagen/ettermiddagen? Så kan du bruke den tiden på de andre. Og som de over skriver, legg tvillingene først, og så ha litt kveld/les bok med de eldste. 

Du skal ikke ha dårlig samvittighet! Det er kjempetøft i begynnelsen, men jeg lover deg at det blir bedre og bedre, og lettere og lettere. Og ungene kommer til å ha kjempemye glede av hverandre, og få masse kjærlighet.

Anonymkode: 79ad8...afb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere gjør det vanskeligere enn hva det må være. Legg enten 4 åringen 15 min tidligere og del dere opp og bytt på hvem som legger hvem. Og kan dere ikke flytte litt på 4 åringens leggetid, så kan dere flytte litt på 2 åringens leggetid siden han uansett bruker lang tid på å sovne. Dere kan også ha felles lesestund for 2 og 4 åringen før de legger seg. Hvorfor gjør dere det så avansert? 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 7bdff...938

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har dere mulighet til pass av de minste litt nå og da? Tenker det ikke må være en hel helg med fireåringen for at det skal være verdt noe. Eller at en av dere tar de tre minste en time eller to slik at fireåringen kan ha kvalitetstid med den andre forelderen? Ut å spis is eller lek på lekeplassen feks. Gjør noe sammen. Det er ikke nødvendig at det må være så voldsomt for at fireåringen skal føle seg sett.

Kan 2 og 4 åringen dele rom? Det gjorde vi med våre på den alderen da jeg var mye alene med de. Da hadde vi felles kosetid med bok på senga, og så satt jeg sammen med de til de sovnet.

Det må være vondt å høre barnet si slikt, men det er flott at dere er oppmerksomme på det. Da er det mulig å gjøre det bedre 💕 En hverdag med så mange små er ikke enkelt å balansere, men jeg er sikker på at dere får det til når dere har et ønske om det 💕 

Anonymkode: d5416...a9f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at dere burde ha de to eldste på samme rom, ha felles kveldsrutine for dem - hvor du eller far leser for dem i senga. Ingen barn skal måtte oppleve dette i hverdagen av sine foreldre, dette må dere to finne en løsning på fort. En tur i Dyreparken gjør ikke opp for dette, dere må endre hverdagsrutinene deres, som alle andre her sier. 

Dere har valgt å få fire barn på kort tid, da må dere tenke utenfor boksen og finne en løsning. Det går ikke an å oppføre seg som om man bare har 2-3 barn når man har 4. skjerp dere 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har også fire barn, fikk alle på 5 år, tvillinger sist. Vi løste det slik at mens tvillingene var babyer og ble ammet, var det i hovedsak jeg som tok meg av tvillingene, mens far tok seg av de to eldste. Hver gang tvillingene sov, brukte jeg tiden min på de to eldste. Nå skal det sies at alle mine sov bra helt fra de kom ut, så jeg og far har ikke slitt med søvnmangel. Kanskje du kjenner noen som kan trille tvillingene en tur på dagen/ettermiddagen? Så kan du bruke den tiden på de andre. Og som de over skriver, legg tvillingene først, og så ha litt kveld/les bok med de eldste. 

Du skal ikke ha dårlig samvittighet! Det er kjempetøft i begynnelsen, men jeg lover deg at det blir bedre og bedre, og lettere og lettere. Og ungene kommer til å ha kjempemye glede av hverandre, og få masse kjærlighet.

Anonymkode: 79ad8...afb

Dette er jo en romantisk fantasi som både du og mange andre mødre har skapt seg. Nei, det er ikke sant at alle fire barn kommer til å trives sammen - ei heller være gode lekekamerater. Det er derimot mer vanlig med mye søskenkrangling og sjalusi. 

Jeg syntes så absolutt TS burde ha dårlig samvittighet. Ts og mannen har valgt å få fire barn på veldig kort tid, og de neglisjerer et lite barn på 4-år. Det har pågått så lenge at han gråter med en gang han står opp og vil vekk fra foreldrene. Skjerp deg, du har jo et helt navlebeskuende syn på ting. 

• Liker 11
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...