Gå til innhold

Noen som har flyttet uten hjelp og uten lappen her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lappen, og jeg kjenner ingen her. Tenker å flytte til nabo byen, ca en time unna. Og komme seg på visning har gått greit men jeg er så stressa for selve flyttingen! Er dette en god/realistisk plan? Vil ikke spørre foreldre i en annen kommune.

Kan flyttebilen kjøre uten meg? Tenkte å bli igjen i den "gamle" leiligheten og vaske osv mens de setter igjen møblene i den nye. De skrur møbler fra hverandre og monterer dem igjen?

Så tenker jeg å få en avfalls taxi til å hente det jeg ikke vil ta med, som gammel seng osv. 

Når ikea sier at de leverer, er det utenfor på bakkeplan eller kan man få bære hjelp dersom det er heis?

Huff, ja dette var mange dumme spørsmål! 😄 Beklager men jeg er helt grønn på det. 

Anonymkode: 40638...81d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan legge det ut under "småjobber" og be folk om flyttehjelp mot en liten betaling.

Anonymkode: 63db8...f86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de kan kjøre uten deg og ja, de kan flytte inn i leiligheten uten deg. Det er ikke alle møblene som trenger å skrus fra hverandre da, det kommer an på type møbel, mengde og hvor stor bil som brukes osv. Men det er jo greit at du er der slik at du får møblene dit du vil ha dem😊

Ikea leverer både på fortauskanten og helt inn, men det siste er dyrere da.

Anonymkode: 4909e...f27

• Liker 2
Gjest Linny111
Skrevet

Jeg gjorde dette nylig, men i Skottland. Det var greiest at jeg var der da flyttefolka flyttet inn, for jeg måtte jo bestemme hvor ting skulle stå. Hadde ikke klart å flytte det selv. Måtte spørre en nabo om hjelp til å få TV-en opp på det nye TV-bordet jeg bygde 😅 Selv tok jeg taxi etter flyttebilen, men det var fordi jeg måtte vente på nøkkel til det nye huset og advokaten var nærmere det gamle huset. Her må man gi fra seg nøkkel til gammelt hus før man får nøkkel til nytt hus.

AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke priser og hva de hjelper til med hos forskjellige flyttebyråer. Lag en liste over møbler som skal flyttes, og ca antall esker i tillegg til møblene. Og pass på å få alt skriftlig. Min venninne var veldig klar på at møbler måtte bæres opp til 2. etasje i ny bolig, og fikk muntlig beskjed om at det gikk helt fint, for de var to i bilen. Da hun kom fram sto alle tingene hennes i og utenfor oppgangen, ingenting var båret opp, for sjåføren var alene i bilen og hadde «vondt i ryggen». Og siden hun ikke kunne bevise hva som var avtalt fikk hun ikke avslag i prisen. Hun fikk tingene sine på plass takket være naboer og venner som kastet seg rundt for å hjelpe. Sjekk også hva byråets forsikring dekker.

Jeg ville foretrukket å være i ny bolig når flyttelasset kom, og heller betalt et firma for utvask av den gamle leiligheten.

Anonymkode: 17bfc...cc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli igjen i gamle leiligheten. 

Jeg hadde bare merket alle eskene med «stue» «soverom 1» «kjøkken» «soverom 2» og så reist i leiligheten å satt opp lappper på dørene, da slipper du hvertfall at alle eskene havner feil.. 

Anonymkode: e7d9e...d30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var jeg deg, ville jeg blitt med flyttefolkene. Fordi om dette "koster" deg tid, så er det verdt det i forhold til å få å tingene plassert der du vil.

Det finne forskjellige tjenester for både flytting og bosskjøring. Før hadde finn.no småjobber, nå https://luado.no/ og https://minsmajobb.no/. Aldri prøvd sistnevnte, men brukte finn.no småjobber en del, og var stort sett fornøyd.

Ikea hjelper deg så langt du trenger det: kjøre til døren, bære inn, skru sammen osv. Og prisen blir deretter.

Å vaske ut er noe som ofte skjer over langs mens du pakker. Etterhvert som skap tømmes, vask ut. Da reduserer du mengden "sluttvask" betraktelig.

Lykke til. Det blir slitsomt, men du klarer det:)

Anonymkode: 97d40...3da

• Liker 2
Gjest Linny111
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Var jeg deg, ville jeg blitt med flyttefolkene. Fordi om dette "koster" deg tid, så er det verdt det i forhold til å få å tingene plassert der du vil.

Det finne forskjellige tjenester for både flytting og bosskjøring. Før hadde finn.no småjobber, nå https://luado.no/ og https://minsmajobb.no/. Aldri prøvd sistnevnte, men brukte finn.no småjobber en del, og var stort sett fornøyd.

Ikea hjelper deg så langt du trenger det: kjøre til døren, bære inn, skru sammen osv. Og prisen blir deretter.

Å vaske ut er noe som ofte skjer over langs mens du pakker. Etterhvert som skap tømmes, vask ut. Da reduserer du mengden "sluttvask" betraktelig.

Lykke til. Det blir slitsomt, men du klarer det:)

Anonymkode: 97d40...3da

Akkurat! Jeg hadde pakket alle skap og vasket dem før flyttedagen. Hadde også støvsugd, vaska gulv og generelt vaska hele husset. Da kunne jeg bare støvsuge og vaske raskt over akkurat der møblene hadde stått mens flyttefolka flytta. Nå er det ikke spesielt høye krav til hvor ren en ny bolig skal være her i UK da. Kanskje det er ganske nøye i Norge?

Dette er veldig slitsomt, TS. Men det går bra! Jeg var bekymret for så utrolig mye, men nå sitter jeg her i det nye huset og alt er kjempefint :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange hjelpsomme svar! 🥰

TS

Anonymkode: 40638...81d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...