AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #1 Skrevet 25. juni 2022 Hei, for en stund siden søkte jeg på em stilling. Jeg kom videre til andregangsintervju som gikk litt under middels. Jeg fikk ikke jobben, men det spesielle var at de valgte å ikke ansette noen. Kan jeg ha gjort et katastrofalt dårlig intervju uten å vite det? I intervjuene virket det også som det hastet å få ansatt nye. Anonymkode: b58fb...40a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #2 Skrevet 25. juni 2022 Samme har skjedd på min arbeidsplass, og hos kunder av meg, noen ganger. Alle søkerne er så håpløse at det vil kreve mer å ta dem inn, enn at innleide, vikarer, eller de som jobber der fra før, bare tar unna. Anonymkode: 15a8e...874 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #3 Skrevet 25. juni 2022 Jeg har opplevd det samme, i ungdommen. Butikkjobb, de hadde lapp oppe om hjelp søkes, og jeg var på spontant intervju. Lappen ble hengende i lang tid, og jeg hørte aldri noe mer. Så helt tydelig at jeg var fullstendig uaktuell. Men det de oppnådde var å miste en kunde, og at jeg fikk en langt bedre jobb som danner grunnlaget for karrieren min i dag. Butikken er konk/nedlagt, uten at jeg tror det skyldtes at de mistet meg som ansatt og kunde 😅 Anonymkode: a51c4...ba7 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #4 Skrevet 25. juni 2022 Hvis man ikke når opp til de kravene de stiller så vil ingen få jobben. Da lyser de heller ut stillingen på nytt Anonymkode: 32019...380 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #5 Skrevet 25. juni 2022 Jeg har også opplevd det. De ser på helheten, ikke bare kvalifikasjoner men også om du vil passe inn i miljøet og kjemi. Så jeg tenker jeg ble ikke valgt pga miljø og kjemi rett og slett. Jeg fikk tilsvarende jobb en annen arbeidsplass senere. Anonymkode: 93b8d...969 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #6 Skrevet 25. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har også opplevd det. De ser på helheten, ikke bare kvalifikasjoner men også om du vil passe inn i miljøet og kjemi. Så jeg tenker jeg ble ikke valgt pga miljø og kjemi rett og slett. Jeg fikk tilsvarende jobb en annen arbeidsplass senere. Anonymkode: 93b8d...969 Og i mitt tilfelle var det ren trynefaktor, for jeg oppfylte kravene. Var heller ikke overkvalifisert enda på det tidspunktet. Anonymkode: a51c4...ba7 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #7 Skrevet 25. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har også opplevd det. De ser på helheten, ikke bare kvalifikasjoner men også om du vil passe inn i miljøet og kjemi. Så jeg tenker jeg ble ikke valgt pga miljø og kjemi rett og slett. Jeg fikk tilsvarende jobb en annen arbeidsplass senere. Anonymkode: 93b8d...969 Ja, jeg tror det gikk på personlighet, for de faglige kvalifikasjonene visste de jo fra CVen min og referansene, i tillegg handlet intervjuet bare om å bli kjent og ikke noen faglige spørsmål. Men samtidig skjønner jeg ikke at jeg ga et såpass dårlig inntrykk at de valgte å ikke ansette noen i stedet for å gi meg jobben. Jeg skjønte jo at intervjuet ikke gikk optimalt og jeg hadde skjønt om de ansatte noen andre enn meg. TS Anonymkode: b58fb...40a 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #8 Skrevet 25. juni 2022 Det er jo ikke uvanlig dette, om man ikke finner riktig kandidat, så ansetter man ingen. Har jobbet flere steder hvor stillinger har stått ute lenge. Man utlyser stillingen på nytt, vurderer rekrutteringsbyråer eller vikarbyråer eller andre metoder. Det er mer kostbart å ansette feil person, enn å ha en stilling ute lengre og finne riktig person. Skjønner du stusser på det når du føler du var riktig kandidat, men ja, om man passer inn er ofte like viktig eller viktigere enn CV. Du sier jo selv at intervjuet gikk dårlig, da blir man som oftest ikke ansatt. Anonymkode: 18fab...a4f 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #9 Skrevet 25. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er jo ikke uvanlig dette, om man ikke finner riktig kandidat, så ansetter man ingen. Har jobbet flere steder hvor stillinger har stått ute lenge. Man utlyser stillingen på nytt, vurderer rekrutteringsbyråer eller vikarbyråer eller andre metoder. Det er mer kostbart å ansette feil person, enn å ha en stilling ute lengre og finne riktig person. Skjønner du stusser på det når du føler du var riktig kandidat, men ja, om man passer inn er ofte like viktig eller viktigere enn CV. Du sier jo selv at intervjuet gikk dårlig, da blir man som oftest ikke ansatt. Anonymkode: 18fab...a4f Takk, ja, det kan kanskje være verre å ikke ansette noen enn å ansette en som ikke passer inn. Men det var bare at selv om intervjuet gikk dårlig så føltes det som et nederlag at de valgte å ikke ansette i stedet for meg og spesielt når de i intervjuet sa det hastet å få inn ny og at de derfor prøvde å få gjort ansettelsesprosessen så rask som mulig. TS Anonymkode: b58fb...40a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #10 Skrevet 25. juni 2022 Kan det være at du ikke gjorde et godt nok intervju til å bli innstilt? Og at andre ble innstilt, men takket nei? Det har skjedd av og til på arbeidsplassen min. Hvis de innstilte takker nei så lyser vi enten ut på nytt, eller så ansetter vi ikke. Anonymkode: d83bd...d11 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #11 Skrevet 25. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kan det være at du ikke gjorde et godt nok intervju til å bli innstilt? Og at andre ble innstilt, men takket nei? Det har skjedd av og til på arbeidsplassen min. Hvis de innstilte takker nei så lyser vi enten ut på nytt, eller så ansetter vi ikke. Anonymkode: d83bd...d11 Ja, mulig personen de ønsket å ansette takket nei. Men fortsatt surt at jeg ikke engang var andre eller tredjevalget. TS Anonymkode: b58fb...40a
Gjest Albbas Skrevet 25. juni 2022 #12 Skrevet 25. juni 2022 På min arbeidsplass er vi nå på jakt etter ny medarbeider. Tar inn to til andregangsintervju men det er veldig stor sannsynlighet for at disse ikke får jobben. Ikke fordi de gjør det katastrofalt dårlig, slettes ikke. Men vi er på jakt etter noen som skal ha en ganske spesifikk personlighet. Kompetansen har de, men personligheten er kanskje ikke helt den rette. Flotte kandidater altså, men kanskje ikke nøyaktig det vi er på jakt etter. Den ene kandidaten er faktisk veldig lik meg i personlighet, og det er en av ulempene. 😂 Så ikke ta det personlig. Noen ganger har arbeidsgiver et veldig snevert vindu for hva de søker etter. Du kan også være for "god" - for ambisiøs, for analytisk, for utviklende eller ha for mye kompetanse (=kanskje du kjeder deg hos oss). Noen ganger ganger vil man ha et analytisk geni, andre ganger vil man ha en "doer" som bare gjør det han får beskjed om og ingenting mer.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #13 Skrevet 25. juni 2022 Jeg har opplevd dette, det gikk på kjemi og ikke kompetanse. Jeg var feil person og det var tydeligvis alle andre søkere også. Jeg fikk tilbud om lignende stilling i en annen organisasjon to uker senere. Anonymkode: 36fb1...96a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #14 Skrevet 25. juni 2022 Vi hadde samme greia der jeg jobber nå, i bank. Fant rett og slett ingen som passet til stillingen, så den ble trekt og lyst ut på nytt samtidig som at de begynte å headhunte i stedet. Tok ikke inn søkere til slutt men fikk ansatt en som hadde jobbet hos oss før. Anonymkode: 59983...ad1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #15 Skrevet 25. juni 2022 10 hours ago, Albbas said: Men vi er på jakt etter noen som skal ha en ganske spesifikk personlighet. Kompetansen har de, men personligheten er kanskje ikke helt den rette. Flotte kandidater altså, men kanskje ikke nøyaktig det vi er på jakt etter. Den ene kandidaten er faktisk veldig lik meg i personlighet, og det er en av ulempene. 😂 Så ikke ta det personlig. Ikke ta det personlig at man ikke har den rette personligheten? Neivel. Og det kun basert på intervju? Anonymkode: a51c4...ba7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #16 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Samme har skjedd på min arbeidsplass, og hos kunder av meg, noen ganger. Alle søkerne er så håpløse at det vil kreve mer å ta dem inn, enn at innleide, vikarer, eller de som jobber der fra før, bare tar unna. Anonymkode: 15a8e...874 Hvorfor ta noen inn til andregangsintervju hvis de virker helt håpløse? TS Anonymkode: 54f36...75d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #17 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvorfor ta noen inn til andregangsintervju hvis de virker helt håpløse? TS Anonymkode: 54f36...75d Nå kan jeg kun snakke fra egen erfaring men fordi jeg driter i cven din i utgangspunktet. Jeg er mer interessert i hvordan du samspiller med resten av de ansatte og som leder så søker jeg harmoni på lik linje som når Sir Alex Fergusson sparket fotballskoen på David Beckham å sendte han vekk fra klubben, datidens verdens beste spiller. Akkurat det samme gjelder i arbeidslivet å svært mange stillinger… kall det gjerne trynefaktor men jeg vet om folk som har fått jobben fordi de har drukket seg fulle eller heier på samme lag. Selv i lederstillinger da cven er hva som får deg inn til intervju men du kan være verdens beste men det hjelper ikke om du ikke passer inn. jeg har hatt et intervju i livet å da fikk jeg jobben med den enkle setningen: jeg ønsker et godt samarbeid. Jeg så sjefen reagerte når jeg skjønte at jeg var på glattisen og det bare plumpet ut av meg. Jeg hadde kvalifikasjoner langt over hva de trengte men han så at de ville få noen som virkelig ville noe. Anonymkode: c4e22...d47 2
Gjest Albbas Skrevet 26. juni 2022 #18 Skrevet 26. juni 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Ikke ta det personlig at man ikke har den rette personligheten? Neivel. Og det kun basert på intervju? Anonymkode: a51c4...ba7 Basert på intervju og personlighetstest ja. Hvordan skal man ellers finne det ut uten å kjøre en stor risiko for å gjøre en feilansettelse? Nei du må ikke ta deg nær av det hvis du ikke har rett personlighet i forhold til hva de ser etter. Jeg har selv hatt en jobb som min personlighet var helt feil for. Det er skikkelig kjipt, og jeg sluttet selvfølgelig etterhvert. Den arbeidsgiveren har gjort mange feilansettelser fordi de ikke greier å ta innover seg at personlighet har en betydning. Skal man være en del av et team har det også betydning, man bør strebe etter et team der folk er forskjellige og ikke klin like.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå