Gå til innhold

Glemmer folk så fort? Eller gjelder det å score poeng sosialt på SoMe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Misforstå meg rett jeg syns skytinga i oslo er tragisk og krigen i Ukraina og 22 juli og alle andre forferdelige ting som skjer i verden.

Men pang idag er Ukraina flagget bort på mange fb profiler.. nå er det pride flagget som gjelder for å score sosiale poeng og være politisk korrekt. En kan bry seg om det som skjer i verden uten å måtte skifte flagg etc på profilepics

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (3 timer siden):

Misforstå meg rett jeg syns skytinga i oslo er tragisk og krigen i Ukraina og 22 juli og alle andre forferdelige ting som skjer i verden.

Men pang idag er Ukraina flagget bort på mange fb profiler.. nå er det pride flagget som gjelder for å score sosiale poeng og være politisk korrekt. En kan bry seg om det som skjer i verden uten å måtte skifte flagg etc på profilepics

Det er jo mulig at folk har mer end en tanke i hode samtidig. Man kan jo ha pride flagg på fb samtidig som man husker og bryr seg om Ukraina. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (3 timer siden):

Ja, man kan bry seg om det som skjer uten å ha det som profilbilde. Derfor mulig de fortsatt bryr seg om Ukraina, men markerer nå støtte mot lgbt+ etter nattens terrorhandling mot gruppen. 

Anonymkode: 275df...62d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes folk konkluderer litt vel kjapt om at dette var ment som et direkte angrep på LGBT+-miljøet. De to som ble drept var jo ikke en del av dette og satt på en annen, "vanlig" pub. 

Det er selvsagt en god sannsynlighet for at det er motivet, men politiet sier jo at de ikke har konkludert enda og jobber med flere hypoteser. Men folk kaster seg på bølgen med en gang. 

De skeive har jo overtatt hele sympatien og de to som faktisk ble drept har druknet og blitt "glemt" i dette. Dette synes jeg er trist.

Anonymkode: 4e886...df6

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skifter aldri til slike profilbilder hver gang det skjer noe. Ser på Facebook at folk hiver seg rundt hver gang det er noe. Det gidder jeg ikke. Har hatt samme profilbilde i årevis. Gidder ikke bytte!

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes folk konkluderer litt vel kjapt om at dette var ment som et direkte angrep på LGBT+-miljøet. De to som ble drept var jo ikke en del av dette og satt på en annen, "vanlig" pub. 

Det er selvsagt en god sannsynlighet for at det er motivet, men politiet sier jo at de ikke har konkludert enda og jobber med flere hypoteser. Men folk kaster seg på bølgen med en gang. 

De skeive har jo overtatt hele sympatien og de to som faktisk ble drept har druknet og blitt "glemt" i dette. Dette synes jeg er trist.

Anonymkode: 4e886...df6

Enig. Blir lei av at de skal ta all oppmerksomhet. 

Anonymkode: f6c76...953

• Liker 2
Skrevet

Disse støtteerklæringene på SoMe er mest for at den enkelte skal føle seg bra. Man kan bry seg om hva som skjer i verden uten å flagge det. I morgen er alle statusene og flaggene borte dessverre. Slik er det når andres tragedie brukes for å vise hvor omtenksom man er i stede for å faktisk gjøre noe for saken. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det jo alltid. Når det hander om Ukraina, så er det Ukraina flagg, pride month så er det prideflagg, brystkreftmåned så er det rosa sløyfer, 17 mai så er det norsk flagg. Osv

Anonymkode: e9c5c...df0

AnonymBruker
Skrevet

Folk har et behov for å vise medfølelse. Trenger ikke legge mer i det enn det.

Om noen blir provosert av det sier vel det mer om dem…

Anonymkode: 5e4e4...e94

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
*blueberry* skrev (10 minutter siden):

Disse støtteerklæringene på SoMe er mest for at den enkelte skal føle seg bra. Man kan bry seg om hva som skjer i verden uten å flagge det. I morgen er alle statusene og flaggene borte dessverre. Slik er det når andres tragedie brukes for å vise hvor omtenksom man er i stede for å faktisk gjøre noe for saken. 

Ja det er akkurat det jeg mener. Passiv support kan en kalle det. En burde gjøre noe istedet for ramma på fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier ikke å bytte profilbilde i sånne sammenhenger, men det er mer vits i å ha prideflagg enn ukrainsk flagg da. Det ukrainske flagget var ganske meningsløst fordi det ikke har noen effekt på problemet. Prideflagget har derimot mye større effekt fordi fienden er "blant oss", og de fleste av oss har mennesker som tilhører LHBGTQ-miljøet i vennelisten som vi kan vise støtte til. Homofobi er et samfunnsproblem som krever holdningsendringer, og å "flashe" holdningene våre så synlig kan ha en effekt.

Anonymkode: 2dd69...c1c

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
*blueberry* skrev (2 timer siden):

Du generaliserer veldig! Jeg og mange andre BRYR oss om saken og er opprørt over det som har skjedd. Jeg og mange andre beviser dette i tekst og oppførsel ellers. Å vise disrespekt for saken er å bry seg. 

Anonymkode: 6f0b9...4b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du generaliserer veldig! Jeg og mange andre BRYR oss om saken og er opprørt over det som har skjedd. Jeg og mange andre beviser dette i tekst og oppførsel ellers. Å vise disrespekt for saken er å bry seg. 

Anonymkode: 6f0b9...4b4

Hvis du gjør noe annet enn bare å flagge akkurat den dagen det skjer noe så er det opplagt ikke deg jeg snakker om. Generaliseringen betyr heller ikke at jeg mener alle, men mange. Jeg kommer med min mening basert på de jeg har rundt meg, og jeg synes det er tragisk å høste likes på andres tragedie om et tema de aldri snakker om/ støtter ellers enten det er rosa sløyfe, krigen i Ukraina, mord, terror eller Pride. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Ja det er akkurat det jeg mener. Passiv support kan en kalle det. En burde gjøre noe istedet for ramma på fb

Hva mener du kan forventes av folk flest som engasjerer seg og viser medfølelse for familie og venner av de døde? Hva kan/burde de gjøre?

Kan ikke folk slutte å sitte på sin høye hest og rakke ned på hvert eneste snev av medfølelse og engasjement? Mener de det samme om de som sender kondolansekort til de som har mistet noen? At de burde slutte å bare sende pappstykker med påtrykte ord, og heller gjøre noe hvis de bryr seg?

Hva med å se det positive i det, at de som "bare" bruker rammer på sosiale medier faktisk bryr seg litt, og ønsker å vise medfølelse med de som er rammet? Det gjør selvsagt ingen forskjell i den store sammenhengen, men det gjør definitivt ikke ting verre. Kanskje noen av de rammede finner trøst i at så mange fremmede viser solidaritet, og det er da mye mer enn ingenting. Tenk å motta støtte fra masse fremmede når du mister noen? De færreste kan gjøre noe fra eller til uansett, og jeg synes det blir surpompete å kritisere folk bare fordi de ikke gjør nok. Alle bidrar med det de kan, og noen kan ikke noe mer enn å vise solidaritet på sosiale medier.

Anonymkode: eb102...fc9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er det jo alltid. Når det hander om Ukraina, så er det Ukraina flagg, pride month så er det prideflagg, brystkreftmåned så er det rosa sløyfer, 17 mai så er det norsk flagg. Osv

Anonymkode: e9c5c...df0

17, mai er jo da bare en dag i året, og rammene brukes som en del av feiringen, på lik linje med 17.mai-pynt i rødt, hvitt og blått. Skal kanskje folk slutte å pynte til 17. mai også da?

Jeg synes dette selvgode, nedlatende fjaset har gått for langt. Og da mener jeg ikke de som bytter rammer på sosiale medier, men de som kritiserer andre for å fremstille seg selv i et bedre lys. Basically gjør det samme som de kritiserer andre for.

Anonymkode: eb102...fc9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har satt prideramme på profilbilde mitt. Ene og alene for å vise mine homofile venner at jeg støtter de. Muligens var ikke skytingen rettet mot homofile/pride, men mange i den gruppen frykter det. De er redde, og frykter for liv på g helse, så å vise at man støtter de, med en ramme på fb,er en veldig liten ting å gjøre, som kan bety utrolig mye for de det gjelder.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg pleier ikke å bytte profilbilde i sånne sammenhenger, men det er mer vits i å ha prideflagg enn ukrainsk flagg da. Det ukrainske flagget var ganske meningsløst fordi det ikke har noen effekt på problemet. Prideflagget har derimot mye større effekt fordi fienden er "blant oss", og de fleste av oss har mennesker som tilhører LHBGTQ-miljøet i vennelisten som vi kan vise støtte til. Homofobi er et samfunnsproblem som krever holdningsendringer, og å "flashe" holdningene våre så synlig kan ha en effekt.

Anonymkode: 2dd69...c1c

Var det ikke en islamist denne gangen da? I den religionen vet en jo at homofili er bannlyst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...