Gå til innhold

Hvordan oppfordre psykisk syke å gå til lege ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste oppsøker helsevesenet om de har ein fysisk skade, og kjenner på en vond skylder, bruddskader etc.. Dette i motsettning  mot dem  som er psykisk syke så  oppsøker de ikkje helsevesenet. Noen  må på en slags skånsom måte forsøke å fortelle dem dette,og det kan vera vanskeleg å få den syke til å akseptere det.  

Har ein nabo (tidligere svogerf) som eg misstenker er sosiopat , og har  psykopatiske holdninger. 

Han har m.a. eit hat overfor AP, og såg helst at alle ungdomene på under masakeren på utøya hadde blitt drept, og slike holdninger anser eg for veldi psykeleg. Den største kveruland eg noen sinne har møtt, og vart   FRP radikalisert da partiet  gjorde brakval på 90 talet.   Har gradvis  fått  liten respekt for lover å regler, og kun hans holdninger som er dei riktige .

Vel nå ønsker eg ikkje å "brette ut" alt på KG som ligg til grunn for mine bekymringer overfor naboen.

For drøyt 7 år sidan valgte kona å pakke kofferten, med nødv personlige eiendeler å flyttet ut, fra deres felle enbolig som dei bygde på slutten av 70 talet, og han nektet m.a. etterhvert å skrive under seprasjonspapirene, og de sitter fortsatt i uskiftet bo.

Anonymkode: ddb45...4ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende du nevner høres mer ut som en sak for politiet enn for helsevesenet. 

Når det gjelder mer generelt så finnes det de som unngår å oppsøke helsehjelp også for fysiske sykdommer og skader, og samtidig er det mange som oppsøker helsehjelp for psykisk sykdom. 

Anonymkode: 15291...3e5

Skrevet

Jeg tror ikke slike folk innser at de er psykisk syke og kommer nok ikke til å oppsøke lege eller psykolog. Dersom han virker truende og kan være en type som kan finne på å gjøre noe, bør du nok kontakte politi (eller hvis du ser ytringer på forum eller sosiale medier i slik art).

Når det gjelder psykisk helse generelt kan det være vanskelig å oppsøke hjelp fordi det er så mye stigma mot psykisk helse.

AnonymBruker
Skrevet

Både fysisk og psykisk går en jo til lege fordi en mener det er noe galt ett sted eller en har vondt. Om en ikke syns selv en har ett problem …

Anonymkode: 8669f...306

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Både fysisk og psykisk går en jo til lege fordi en mener det er noe galt ett sted eller en har vondt. Om en ikke syns selv en har ett problem …

Anonymkode: 8669f...306

Noen må ein oppfordre til å gå til lege  når de er både  fysisk, og  psykisk syke. Det finnes mange psykisk syke mennesker rundt oss som går rundt som er  noen "tikkende bomber".

Mange har fått en tidleg død fordi dei ofte har lagd tærskelen høyt fordi dei ikkje har tatt signaler på allvor.

AnonymBruker
Skrevet

Du vil aldri klare å overtale han til å oppsøke lege. Hvis du har en mistanke om at han kan være farlig må du tipse PST eller politiet. 

https://www.pst.no/tips-oss/

Anonymkode: 57f9c...e42

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når skal dere forstå at hjelpen ikke finnes? 

Anonymkode: 60680...f61

AnonymBruker
Skrevet

En sosiopat med psykopatiske trekk, vil aldri innse egen sykdom. Ergo vil du aldri få vedkommende å oppsøke lege for hjelp. 

Anonymkode: d51ae...736

AnonymBruker
Skrevet

Eit altenativ er å sende en bekyringsmelding, men dersom han da skulle oppdage hvem som har sendt den er nok  "helvete løst"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...