Gå til innhold

Holder 14000 på familie på 3 etter faste utgifter er betalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på tre. Burde 14000 holde etter faste utgifter (hus, lån, internett, mobil, bil, forsikringer, litt buffersparing) er betalt? De 14000 skal da dekke mat, småting som lege og ekstra bussbillett og kino og klær. 

Anonymkode: e662c...7f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mer enn hva jeg har i mnd, det.

Ja, selvsagt bør det holde. Sett opp et budsjett. Jeg og mannen bruker f.eks 4-5000 på mnd i mat. Jeg har frikort. Klær kjøper vi absolutt ikke hver måned.

Anonymkode: 2c770...274

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart det holder. Det hadde holdt med halvparten. 

Anonymkode: 4a859...b22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! Det er første gang vi lager budsjett. Og ser at SIFO anbefaler rundt 20000. Men 14000 er jo ikke langt unna. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 4, og setter av 10 000 til mat hver mnd. 4000kr til drivstoff, klær og diverse ville ikke holdt for oss. Nå når drivstoff er så dyrt, så bruker vi nok 4000 kr i måneden bare på drivstoff.

Anonymkode: dec46...8ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres veldig lite ut. 

Jeg bruker 16000 bare på meg selv i forbruk, inkludert diverse streamingtjenester og avisabonnementer og synes ikke jeg sløser. 

Anonymkode: e5147...8ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker 16000 bare på meg selv i forbruk, inkludert diverse streamingtjenester og avisabonnementer og synes ikke jeg sløser. 

16000 på én person? Hva bruker du penger på? Sist gang jeg lagde budsjett var jeg singel, ca fem år siden, da var mitt budsjett på 4000 i måneden på mat/transport/diverse.

• Liker 8
Skrevet

Ser du nevner dere har bil. Skal de 14 000 dekke drivstoff også?

Jeg synes 14 000 er litt snaut til tre personer, når det skal dekke alt av klær og slikt i tillegg. Klær er dyrt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million said:

Ser du nevner dere har bil. Skal de 14 000 dekke drivstoff også?

Jeg synes 14 000 er litt snaut til tre personer, når det skal dekke alt av klær og slikt i tillegg. Klær er dyrt. 

Nei, drivstoff er i "faste utgifter" posten. Klær derimot tenkte vi å ta av de 14000. Mannen og jeg bruker vel 2000-4000 hver i året på klær, mens barnet blir nærmere 10000 i året. Ut i fra hva jeg kan se på nettbanken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, drivstoff er i "faste utgifter" posten. Klær derimot tenkte vi å ta av de 14000. Mannen og jeg bruker vel 2000-4000 hver i året på klær, mens barnet blir nærmere 10000 i året. Ut i fra hva jeg kan se på nettbanken.

Ja, hvis dere er forsiktige med innkjøpene og kjøper billige klær kan det gå. Men ofte bør man vel egentlig gå for litt dyrere ting av bedre kvalitet, i alle fall når man skal gå til innkjøp av ting som f.eks vinterstøvler og sko til barn. Det blir fort mye penger av det når man har barn i vekst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

16000 på én person? Hva bruker du penger på? Sist gang jeg lagde budsjett var jeg singel, ca fem år siden, da var mitt budsjett på 4000 i måneden på mat/transport/diverse.

Mat, drikke, klær, frisør (1000-1200 pr mnd, hudpleieprodukter, linser (1000 i mnd), abonnement på VG, Aftenposten, Morgenbladet, Klassekampen, lokalavisen, Spotify, TV2, Discovery, Netflix, HBO, Viaplay osv, diverse til hus og hjem generelt. Bruker helt sikkert mer på mat og drikke enn gjennomsnittet, men synes ikke jeg sløser. 

Mitt forbruk er ikke interessant sånn ned i detaljene, men uansett er 14000 for en familie på 3 inkludert et barn lite. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som enslig bruker 15 tusen i mnd (4-7k på matbutikk inkl pepsi max og snus) så jeg hadde slitt litt med det men det er helt sikkert mulig. Dette er til og med når jeg tenker litt over hva jeg bruker.

Anonymkode: 1c278...79f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er en familie på tre. Burde 14000 holde etter faste utgifter (hus, lån, internett, mobil, bil, forsikringer, litt buffersparing) er betalt? De 14000 skal da dekke mat, småting som lege og ekstra bussbillett og kino og klær. 

Vi er en familie på 5 og bruker 12-13 000kr pr mnd. Klær, mat og resten av husholdningsartiklene og drivstoff har gått innunder det beløpet. Nå øker jo prisene litt så regner med å komme noe over dette.

Alt kommer an på. Hvor sparsomme eller ikke dere er. Ser også at vi kunne vært flinkere når det kommer til å bruke, eller ikke kaste mat. Må nesten bare forsøke dere noe frem, og da er det lurt å sette budsjettet litt høyt. Så ser dere hvor dere havner, og hva dere kan kutte ned på etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du sløser. 

Anonymkode: bb72f...2ac

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du sløser. 

Det er ditt syn, hun lever vel akkurat som hun ønsker.

Anonymkode: 3daf3...b54

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fortsatt sløsing, selv om man har råd og det ikke er noe galt i det.

Anonymkode: 71f0e...dd7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er fortsatt sløsing, selv om man har råd og det ikke er noe galt i det.

Anonymkode: 71f0e...dd7

Så i din bok sløser alle som ikke lever på eksistensminimum?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Samme for meg hvordan hun lever, helt greit å sløse om man har penger til det, men vær ærlig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror det blir knapt. Vi er 5 og bruker rundt 25-30000 i måneden på mat og alt annet som ikke er faste utgifter. Nå bruker vi 14000 i matbutikken da. Vi kjøper ikke veldig mye av klær og ting, men det går mye på fritid. Men det går sikker å leve på 14k men dere må nok være veldig bevist på hva pengene går til. 

Anonymkode: 4766c...6a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er fem og bruker 5-7000 på matbutikken i månden. Og da lever vi veldig godt. Klær og slikt går stort sett av feriepengene, da vi som regel tar en god klesshopping før skolestart.

Anonymkode: c8f6f...07a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...