Gå til innhold

Noen som er i eller skal til Italia?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og har tips til steder å besøk, vi flyr til nord Italia men har ikke booket bosted enda.

Anonymkode: 8004c...8ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok være litt mer spesifikk for å få noen svar. Jeg har vært i byer som Parma og Bologna for de har mye god mat der. Bologna og Firenze har lang og interessant historie. Videre utfra Firenze kommer man til Chianti området med nydelig landskap, gode vindistrikter etc. Men hva er du på jakt etter? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i Roma i mai. Ikke helt det du spør om, men jeg deler min erfaring like vell 😅 Nå vet ikke jeg om du skal være på landet eller i en storby, men min erfaring er fra by

De liker IKKE at folk er for beruset.

Om det er munnbind krav på butikk, ikke glem dette, da italienerne kan skrike etter deg i frustrasjon da de tar dette veldig alvorlig 😅 Men ellers er de veldig hyggelige og hjelpsomme.

De færreste kan engelsk, så lær deg noen basic fraser på italiensk. Særlig om du skal være på landet.

Aldri dra på resturanter hvor de står på gaten og prøver få deg inn, det er bare fake frossen mat. Spis der hvor italienerne spiser. En annen lure teknikk er å plassere en gammel dame i vinduet til restauranten, hvor damen sitter og ruller pasta. Men, de ekte resturantene, trenger ikke selge seg inn på denne måten. Så prøver de for hardt, ja, da er det fordi de har ikke ryktet å vinne på. De prøver få folk inn. Det er mye falsk pasta og pizzaer i Italia, og det er mye falske anmeldelser på nettet. Det hjelper ikke prøve finne en resturante via Internett, gå heller rundt og let etter en liten resturante hvor de lokale spiser. De er ofte et par kvartal unna turist attraksjonene, gjemt bort i smågater. 

Prøv italiensk is! Men velg de is barene med naturlige jord farger på isen, for det er MYE falsk is. En regel å holde seg til er å ikke velge isbarer med banan is som er gul. For banan er jo egentlig mer kremhvit 😜 

De er veldig stole av kaffen sin, og om du bestiller ‘’feil’’ kaffe på ‘’feil’’ tidspunkt på dagen, kan du få et rart blikk. Blir som for oss i Norge at en turist bestiller hjemmelaget brød med brunost til frokost på en kafe, men vil drikke dessert vin til 🙈

I Italia bryr de seg mye om hvordan de går kledd. De syntes øvre vesten stil med korte shortser med rifter og utringning er svææææært harry. Men de godtar det og tenker det er bare slik turister er. Men om man vil komme nærmere på befolkningen og få oppleve noe mer enn turist fellene, kler man seg ordentlig! 😊 De syntes også flipflops er sært, om man ikke er på stranda da. Eneste stedet de mener flipflops er godkjent.

På turist steder er det ofte utlandske selgere som vil selge klokker eller armbånd. Disse er pågående! Man kan ikke få øyekontakt med disse, for da gir de seg ikke. De kan og ofte hiver smykker mot turister, for de fleste sin reaksjon er jo å ta i mot noe som flyr gjennom luften. OM man står der med et smykke i håna, slipp det rett ned på bakken og gå fort vekk 😅 for de VIL kreve betalt og lager en stor scene. De fleste turister syntes dette er ubehagelig, og betaler derfor. Men om man har betalt en gang, så er man bare mer utsatt, for disse selgerne gir seg ikke. Andre selgere rundt kan også få med seg at den turisten er en betaler, og da kommer man seg ikke unna.

Det finnes også fake signatur innsamlere, som sier de jobber for fattige barn eller kvinne rettigheter. Etter man har signert, ønsker de en liten betaling. De vet jo at alle har med seg kort, så de har med seg en betalingsautomat. Med den tar de informasjon fra kortet og leser det, og prøver rane deg for mer penger etterpå. Alle disse selgerne utbytter høfligheten i turister, så møter du på noen, se rett ned og gå forbi! 

Om du skal kjøpe frukt eller løsvekt på en vanlig matbutikk, så er det ofte slik at man veier maten på en vekt og får ut en lapp man klistrer selv på frukten/grønnsaken. Går man til kassa uten å ha gjort dette, blir kassa dama lettere oppgitt 😳

Prøv å ikke kjøpe vann flasker fra kioskene på hjul som står overalt på dagtid. Det er unødvendig dyrt, og lokale småbutikker er ofte like ved uansett. 

Om dere finner en resturante dere vil spise på en dag, hør gjerne på dagtid om dere må reservere bord. Noen steder er det bord reservering, andre steder ikke. Ikke bli lurt av lange køer utenfor en resturante og tenke at der er der bra mat. Ofte er det bare en turist felle. Se hvem som står i køen, er det italienere eller turister? 

Ikke bli lurt av skilt på resturanter hvor det står at restauranten har vært der i 20 år og gjennom generasjoner. Det kan være sant, men oftest er det også lureri. Det kan hende det har vært resturante der i 20 år, men det kan være nye eiere, et annet navn og et helt annet konsept. Så igjen, se etter hvor de lokale spiser. Ikke bry deg om interiøret eller hva som er på veggene, stedene jeg spiste hvor den beste maten var, var det faktisk plastikk stoler

Om man står i en kø for å se en kjent attraksjon, ikke bli lurt av de som oppsøker deg i køen med å betale litt mer for å få slippe køen. Man betaler mer, og ja, man slipper noe kø, men man må følge etter en gruppe og man får liten tid og de vil bare tjene penger og starte på neste gruppe. Så stå heller i den køen for å kunne ta seg sin egen tid til å få oppleve det man kom dit for å se. Ofte finnes det også by kort eller dags kort man kan kjøpe, hvor det er inkludert all kollektiv for det betale døgnet/helgen og rabatter eller gratis inngang på turist attraksjoner. Ofte er det også inkludert at man slipper å stå å kø. Så dette er mye bedre! 

Det er vanskelig å finne gode toaletter når man er ute. Hotellene har god kvalitet, men resturantene har sjeldent toalett sete. Og det er ofte litt grisete… dette gjelder særlig på turist fellene, de bygger en fin fasade, men når turistene allerede er inne, så legger de ikke mer penger inn i gode toaletter. Dessverre kan det også være dårlige toalett forhold på de ekte gode resturantene med plastikk stoler. Så ta med antibak servietter og gjerne litt ekstra papir i vesken! Greit for å føle at man vasker vekk den ekle følelsen av å ha vært inne på et slikt toalett 😅

Ta med gode sko! 

Og tørr å ta kollektivtransport, er ikke så vanskelig som det virker og er mye billigere enn taxi 😊

Anonymkode: 5003f...9c1

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så mange gode og flotte tips. Er ikke TS, men disse tipsene tar jeg med meg 😊

Anonymkode: 96602...6d6

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.
Vi er langs  kysten. I liguria.

Vurderer å dra over grensen til Nice en dag.

Anonymkode: 8004c...8ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...