Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye gikk dere opp i svangerskapet? 

Jeg hadde normal BMI i lavere sjiktet før jeg ble gravid. Jeg er nå i uke 18 og har gått opp 3-4 kg. Ingen jeg kjenner har gått opp så mye. 

Jeg er normalt aktiv, og har et normalt kaloriinntak. Er dette noe å bekymre seg for? Skal prate med jordmor på kontrollen i uke 24.

Anonymkode: 534a0...3bd

AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg ikke høres ut som noe å bekymre seg over. Vanlig vektoppgang ligger vel på rundt 16 kg? Jeg hadde gått opp 11 kg allerede på kontrollen i uke 24, finnes ikke bekymret 😊

Anonymkode: 1c83e...a4e

Skrevet

Da jeg var uke 19 hadde jeg 4 kg mer enn før jeg ble gravid. 

Jeg husker også at jeg leste et sted at du bør legge på deg ca 7 kg til uke 24. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en bmi på 17, gikk opp mye over 20 kilo i to svangerskap, (40% opp 😳). Det forsvant av seg selv igjen. Første gang hikk jeg opp ti kilo de første 3 månedene, lenge før jeg fikk mage. Tror bare det er kroppen som gjorde seg klar, og jeg syns 3-4 kilo høres svært lite ut. 

Anonymkode: 274ee...ac0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde normal BMI i lavere sjiktet før jeg ble gravid. Jeg er nå i uke 18 og har gått opp 3-4 kg. Ingen jeg kjenner har gått opp så mye. 

Jeg er normalt aktiv, og har et normalt kaloriinntak. Er dette noe å bekymre seg for? Skal prate med jordmor på kontrollen i uke 24.

Nei, ikke noe å bekymre seg over :)

Anonymkode: df91a...2c9

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer litt på om du har et usunt forhold til mat? Du bekymrer deg for å ha gått opp 3-4 kilo i uke 18 selv du begynte som slank. Det finnes kalkulatorer på nett som sier ca hvor mye du ideelt skal gå opp, den jeg har brukt sier at i uke 18 er vektoppgang på 3,5-5,5 kilo perfekt. Men det meste trenger man ikke bekymre seg for. Noen legger på seg 3 kilo, noen 30 i løpet av graviditeten uten at det er helseskadelig.

Jeg er i uke 30 og har gått opp 11 kilo. I uke 18 hadde jeg gått opp 6 kilo. 

Anonymkode: 4ecf1...b2e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe å bekymre seg for, det er ikke mye å ha gått opp. Pass på at du får i deg nok mat og næring så baby får hva den trenger og ikke bekymre deg for litt vektøkning:)

Anonymkode: 5d47e...77f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg lurer litt på om du har et usunt forhold til mat? Du bekymrer deg for å ha gått opp 3-4 kilo i uke 18 selv du begynte som slank. Det finnes kalkulatorer på nett som sier ca hvor mye du ideelt skal gå opp, den jeg har brukt sier at i uke 18 er vektoppgang på 3,5-5,5 kilo perfekt. Men det meste trenger man ikke bekymre seg for. Noen legger på seg 3 kilo, noen 30 i løpet av graviditeten uten at det er helseskadelig.

Jeg er i uke 30 og har gått opp 11 kilo. I uke 18 hadde jeg gått opp 6 kilo. 

Nei, det har jeg ikke, men når nesten ingen har gått opp like mye som meg (som jeg kjenner) blir jeg bekymret for om jeg lever mer usunt enn jeg trodde. TS

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det har jeg ikke, men når nesten ingen har gått opp like mye som meg (som jeg kjenner) blir jeg bekymret for om jeg lever mer usunt enn jeg trodde. TS

Kalkulatorer på nett og jordmor er de beste kildene her. Jeg gikk først ned, og så mer opp enn hva det sto anbefalt på nettet, men jordmoren sa at hverken det ene eller andre var noe problem. Men hun la vekt på å spise kosttilskudd, nok proteiner og nok grønnsaker og frukt. Og ikke for mye sukker. Et normalt, sunt kosthold med andre ord.

AnonymBruker
Skrevet

I grunnen er det helt likegyldig hvor mye andre har gått opp i vekt. Alle er forskjellige og har forskjellige utgangspunkt. Snakk med jordmor istedenfor å sammenligne deg med andre 🤗

Anonymkode: 6bbc2...14e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Uke 30, gått opp 16kg.

Gikk opp 17kg sist.

Hadde ikke bekymra meg et sekund for 3-4 kg i uke 18. Det er på grensen til hysterisk. Både pupper, livmor, blod, morkake melkekjertler osv veier mer. I tillegg til vann og baby.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var normalvektig 62/63 kg og gikk opp ca 20. Høres helt sykt mye ut, men jeg så ikke tjukk ut egentlig. 

Ut kom en baby på 4,5 kg og morkake på 1 kg 😅🤣 ei uke etter fødsel hadde jeg gått ned 12 kg. Nå har det gått 1 mnd og jeg er 5-6 kg fra startvekt. Jeg ammer ikke og har ikke slanket meg. Åpenbart mye vannvekt for meg. Svetta som f etter fødsel 🤣 og fikk ikke på meg slipperser en gang da jeg var gravid.

Long story short, ikke bry deg om vekta så fremt du ikke lever veldig usunt! Jeg spiste helt vanlig og la allikevel på meg 20 kg. Vanskelig å kontrollere vannvekt :)

Anonymkode: ab890...861

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er så forskjellig. Er i uke 36, og har gått opp 5-6 kg.

Tenker ikke på vekta, det kan jeg gjøre etter at barnet kommer 😅 med første gikk jeg opp 8 kg, men da var jeg overvektig.

Anonymkode: d0bcc...caa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis baby veier 3,5 kg (ish), økt blodvolum, større livmor, fostervann osv osv. hvordan er det da mulig å kun legge på seg 5 kg i løpet av et svangerskap? Går man ned i vekt samtidig da på en måte? Mister fettvekt eller noe sånt? Sier ikke at det er noe galt med noen, men er bare nyskjerrig. 

Anonymkode: 4cba1...1c5

Skrevet

hadde bmi på 34 før svangerskapet.Veide 95 kg, men gikk ned til 93 kg de første 3 mnd. Da jeg rundt 18uker var jeg oppe i rundt 96 igjen, men fra der kom kg fort. Jeg fødte i uke 38, og da veide jeg 107 kg.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis baby veier 3,5 kg (ish), økt blodvolum, større livmor, fostervann osv osv. hvordan er det da mulig å kun legge på seg 5 kg i løpet av et svangerskap? Går man ned i vekt samtidig da på en måte? Mister fettvekt eller noe sånt? Sier ikke at det er noe galt med noen, men er bare nyskjerrig. 

Anonymkode: 4cba1...1c5

Ja, det er det som skjer reelt sett, at man går ned i "egenvekt", om man legger på seg mindre enn ca 10 kg. 

Anonymkode: d5c4b...621

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 38, og har lagt på meg 25 kg. Slank fra før, spiser relativt sunt og er i aktivitet 🤪 så det er tydeligvis slik kroppen min vil ha det. I uke 18 tror jeg at jeg allerede var opp sikkert rundt 8 kg. Har fint blodtrykk, ikke hoven, alle tester er fine, så lege og jordmor sier det er helt greit. 

Du bør heller lese statistikk og/eller snakke med helsepersonell, enn å sammenligne deg med et veldig begrenset antall mennesker du kjenner. 

Anonymkode: d5c4b...621

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig variabelt hva man går opp, og når. Noen går ned i starten, andre går opp en del pga mye småspising ect. Men er viktig å ikke måle seg med andre, da det er så forskjell.

Det viktigste er å ta gode og sunne valg i matveien.

Anonymkode: 6b8d6...248

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2022 den 11.29):

Det er jo ren løgn, da alle gravide går opp minst 3-5 kg pga fosteret i magen. Ikke alle legger på seg pga for mye spising og kos, men alle gravide går opp flere kg i et svangerskap. Så det du sier her er direkte løgn og bidrar til kroppspress blant gravide. 

Anonymkode: c7c84...eb4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...