AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #1 Skrevet 25. juni 2022 Jeg har startet på Cipralex etter anbefaling fra lege, da jeg sliter med dyp depresjon. Siden virkning ikke skjer før om 1 måned, må jeg vente litt før jeg merker noe forskjell. Men allerede no merker jeg litt kvalme, litt mer energi og litt mindre følelser enn det jeg til vanligvis gjør. Hvilken type antidepressiva går dere på, og hvordan har det fungert for dere? Har noen av dere prøvd Cipralex? Hvordan fungerte denne for dere? Mitt ønske med antidepressiva er at det skal hjelpe meg med angsten min og depresjonen min, at jeg ikke har så depressive dager og at angsten min blir mildere. Jeg vet at ulike typer fungerer ulikt på folk, men det er likevel nyttig for meg å høre hvordan det eventuelt har fungert for dere. Jeg går på 10 mg og dette er første gang jeg bruker antidepressiva i mitt liv. Vil bare så gjerne at den skal fungere. Jeg er så deprimert at jeg ikke klarer å gjøre noe annet i livet mitt enn å jobbe. Jeg er også 28 år, sitter alltid hjemme og grubler og gjør ingenting annet med livet fordi depresjonen har tatt over (selv om jeg har indre ønske om å endre alt). Jeg er også en person som tar ofte ting ganske innpå meg og er ekstremt følsom. Får flere mentale sammenbrudd, har ingen håp om fremtiden, og lever dagene på samme måte hele tiden. Ingen fremgang, ingen motivasjon og håp til noe som helst. Lurer da på om Cipralex er et godt verktøy for å hjelpe meg med akkurat dette, og om det eventuelt har hjulpet dere? Anonymkode: b1341...02a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #2 Skrevet 25. juni 2022 Bruker Citalopram. Brukte det første gang mot depresjon for mange år siden og det fungerte veldig greit. Ble veldig mye bedre og etterhvert helt frisk. Etter et opphold på mer enn 10 år så fikk jeg for en tid siden skikkelig plagsom angst. Tok kontakt med lege og etter litt diskusjon fikk jeg utskrevet antidepressiva igjen siden de skal også kunne hjelpe mot angst. Ba om å få samme type siden jeg hadde minimale bivirkninger første gang. De fungerer ikke så bra på angsten som de gjorde på depresjonen, men de virker. Jeg har det mye bedre nå enn før jeg begynte å ta dem. En positiv bivirkning er at etter jeg begynte på medisiner så har jeg fått energi nok til å trene litt igjen. Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg har vært vekk fra trening i nærmere 3 år etter å (nesten) ha møtt den berømmelige veggen. Jeg måtte rett og slett droppe alt som ikke var jobb for å ikke kræsje totalt. Noen uker etter jeg begynte på antidepressivaen så kjente jeg at jeg kanskje kunne orke å sette mine ben på treningssenteret igjen. Anonymkode: 0bebb...67c
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #3 Skrevet 25. juni 2022 Gled deg til virkning. Om ikke bør du øke dosen. Jeg klarte ikke å slutte å smile. Tror ikke antidepressiv-type spiller noen stor rolle. Anonymkode: 2bc75...d4e
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #4 Skrevet 25. juni 2022 Jeg har gått på cipralex i 4 år og er nå på vei til å slutte. Det har hjulpet meg. Ble mer jevn i stemningsleiet og hjalp meg med sosial angst. Men, det kan være vanskelig å slutte med de. De kan være ekstremt vanedannende. Har brukt over 1 år på å klare det med nedtrapping. Og hvis man da er tilbake der man startet, så er det ikke så bra. Har du mulighet for terapi i tillegg, er det det beste. Dessverre er det vanskelig fordi det skal så mye til før man er syk nok. Uansett, Cipralex kan være et dytt til å ta tak i problemene. Lykke til! Anonymkode: 88daa...fb1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #5 Skrevet 25. juni 2022 Jeg har en venn som bruker Cipralex og han har fått det mye, mye bedre. Han hadde sterke selvmordstanker og var veldig deprimert, disse tankene er blitt helt borte. Han fremstår helt frisk for folk rundt han. Han har nok fremdeles litt angst, men langt fra like mye. Et familiemedlem bruker en annen type antidepressiva og har også opplevd stor bedring. Cipralex er den typen antidepressiva som brukes aller mest i Norge, av over 100 000 mennesker. Jeg forstår det sånn at veldig mange har god nytte av denne. ❤️ Skulle den mot formodning ikke fungere for deg så finnes det mange andre du etterhvert kan prøve hvis du vil. Anonymkode: 7a253...164
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå