Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at gjerningsmannen har blitt sett med Bhatti og at dette har vært hans mentor og at Bhatti lagt ut sitater om homodrap på nett i forkant. Bhatti har jo vært en gjenganger vedr kriminalitet i en årrekke og stadig vært i nyhetsbildet ift den slags. Går han fortsatt fri?. (trodde han satt inne for forvaring for lenge siden)

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Flytendesåpe said:

Og om målet hans var pride så har han bomma kraftig. Etter det som skjedde kommer det til å bli enda mere pride, regnbuer på alt, glitter, flagg, osv. Bare på Instagram har diverse nye "pride kontoer" blitt oppretta. Pride kommer ikke til å være synlig i juni, men hele året. 

Og en fornuftig fyr som Fredrik Solvang har tidligere sagt at han som journalist ikke skulle gå i Pride på grunn av de politiske koblingene. Han ville ikke gjøre det siden det kunne tas som et politisk standpunkt.

Nå har han snudd om, og kjenner skyldfølelse og lover å gå i Pride neste år.

Det blir enda mer polarisert. Enten deltar man 100% og tar ikke avstand fra noen som helst del av LGBTQIA+ eller så er man ond.

Jeg har bare problem med "T" og av "T" har jeg problemer med de som vil gi bekreftelse på at de er trans til ungdommer i en kaotisk pubertet. Jeg har null problemer med hva voksne liker å gjøre og hvem de gjør det med.

Og så er jeg imot valg av kjønn uten videre, skolens læreplan og slike ting. Ikke noe av det er oppfordring til vold. Og jeg vil fortsette å si min mening.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
ops2 skrev (6 minutter siden):

Og en fornuftig fyr som Fredrik Solvang har tidligere sagt at han som journalist ikke skulle gå i Pride på grunn av de politiske koblingene. Han ville ikke gjøre det siden det kunne tas som et politisk standpunkt.

Nå har han snudd om, og kjenner skyldfølelse og lover å gå i Pride neste år.

Det blir enda mer polarisert. Enten deltar man 100% og tar ikke avstand fra noen som helst del av LGBTQIA+ eller så er man ond.

Jeg har bare problem med "T" og av "T" har jeg problemer med de som vil gi bekreftelse på at de er trans til ungdommer i en kaotisk pubertet. Jeg har null problemer med hva voksne liker å gjøre og hvem de gjør det med.

Og så er jeg imot valg av kjønn uten videre, skolens læreplan og slike ting. Ikke noe av det er oppfordring til vold. Og jeg vil fortsette å si min mening.

Den gode mobben har fått det ultimate trumfkortet å kneble all kritikk med. 

• Liker 6
Skrevet
Flytendesåpe skrev (37 minutter siden):

Og om målet hans var pride så har han bomma kraftig. Etter det som skjedde kommer det til å bli enda mere pride, regnbuer på alt, glitter, flagg, osv. Bare på Instagram har diverse nye "pride kontoer" blitt oppretta. Pride kommer ikke til å være synlig i juni, men hele året. 

PRIDE er på mange måter en krig mot intoleransen, og intoleranse sitter hardt hos svært mange mennesker. 

Det er da jeg frykter at denne hendelsen ikke vil komme alene...

• Liker 2
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (4 timer siden):

Ja, Norge er ikke en del av Europa og mens høyreekstreme i Europa ses på som en marginal gruppe med svært begrenset mulighet å utføre terrorangrep, ses de på som de farligste her i Norge. Man skulle tro Norge er i en annen verdensdel, men men. Jeg tror det skyldes Breivik og Manshaus som er de eneste angrep som ble stemplet terror, mens når muslimer gjør noe - da er det psykiatri og det kommer ikke inn i vurderingen.

Jeg er 100% enig med deg i at psykisk sykdom er en avsporing og reagerer på at dette har blitt trukket fram i media. Drapsmannen er helt enkelt en morder, drittsekk, og ekstremist. Ting tyder på at han er gjengkriminell med tilknytning til Arfan Bhatti. Mest sannsynlig har han drept fordi han hadde lyst og muligens har han håpet på skryt fra b-gjengmiljøet.

Endret av I Grosny
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, Suzanne said:

Jepp.

Tvangsmedisinering er hyppig brukt i psykiatrien. Jeg snakker av erfaring. "Vanlige" mennesker med langvarige og sammensatte psykiske lidelser blir også behandlet med elektrosjokk. 

Off topic, men ECT blir aldri brukt med tvang. Bare så det er sagt. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Rosa Dartle skrev (På 25.6.2022 den 11.57):

Hvilke partier er det som ikke bygger ned helsevesenet? Begge sider har vel like mye ansvar i at den psykiske helsehjelpen her i landet er helt elendig. Både høyre og venstre snakker om et «skikkelig løft». Jobbet som sykepleier da jeg var ung og valgte å ta en helt annen utdanning fordi det var helt tragisk hvor dårlig bemannet vi var. Det var slik da, og det er slik nå.

De som er mest aktive i å bygge ned sengeplasser er Høyre og Venstre. Frp og AP har vinglete litt mer, men er stort sett med på å bygge ned de og. SV, KrF og SP har vært mye bedre på akkurat det. Rødt har ikke alltid vært representert så kan ikke si sikkert hvor de står, men jeg antar de tilhører den sistnevnte gruppen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg håper vi snart kan begynne med åpne og saklige debatter. Vi vet at folk fra fattige kår er mer disponerte for å få enkelte ting og helsevesenet er ikke tilpasset de endringene. Schizofreni er også assosiert med etnisitet. De som er fra Øst-Asia er mye sjeldnere schizofrene enn de som er fra Norge. Vi vet også at etnisitet øker eller minker sjansen for å få rusutløst psykose. Her er det verst for de fra sydligere strøk. Det tas det heller ikke høyde for i hverken forebygging eller behandling av psykiske lidelser. 

Hva har de fleste drapsmenn som dreper tilfeldige ofre til felles? Jo de er som regel domfelte tidligere, er psykisk syke og de aller fleste har brukt illegale rusmidler. Jeg synes ikke det er ideelt, men jeg tenker vi kanskje må vurdere å ha folk mye lenger i fengsel for mindre kriminelle forhold fram til vi får bedre behandling og mer rettferdighet- noe vi dessverre ikke får. Der vil selvfølgelig ta fra de friheten, men hva med friheten til uskyldige som blir drept?

Endret av Majer
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, Majer said:

De som er mest aktive i å bygge ned sengeplasser er Høyre og Venstre. Frp og AP har vinglete litt mer, men er stort sett med på å bygge ned de og. SV, KrF og SP har vært mye bedre på akkurat det. Rødt har ikke alltid vært representert så kan ikke si sikkert hvor de står, men jeg antar de tilhører den sistnevnte gruppen.

Det er klart tragisk at det ikke er mer utbygd psykiatri her i landet. Men jeg tror likevel at det er uhyre vanskelig å fange opp alle psykiatriske kasus som går fritt rundt. Mange av disse nekter å la seg behandle, kanskje de blir tvangsmedisinert en stund, så blir de overlatt til seg selv etter eget ønske. Det er, slik jeg ser det, umulig å fange opp alle. Selv med mye bedre utbygd psykiatrisk hjelp vil det være et umulig prosjekt.   
Det er også umulig å fange opp alle som ruser seg på ulovlige stoffer og går bananas av den grunn. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Majer said:

Jeg håper vi snart kan begynne med åpne og saklige debatter. Vi vet at folk fra fattige kår er mer disponerte for å få enkelte ting og helsevesenet er ikke tilpasset de endringene. Schizofreni er også assosiert med etnisitet. De som er fra Øst-Asia er mye sjeldnere schizofrene enn de som er fra eks Afrika. Vi vet også at etnisitet øker eller minker sjansen for å få rusutløst psykose. Det tas det heller ikke høyde for i hverken forebygging eller behandling av psykiske lidelser. 

Hva har de fleste drapsmenn som dreper tilfeldige ofre til felles? Jo de er som regel domfelte tidligere, er psykisk syke og de aller fleste har brukt illegale rusmidler. Jeg synes ikke det er ideelt, men jeg tenker vi kanskje må vurdere å ha folk mye lenger i fengsel for mindre kriminelle forhold fram til vi får bedre behandling og mer rettferdighet- noe vi dessverre ikke får. Der vil selvfølgelig ta fra de friheten, men hva med friheten til uskyldige som blir drept?

Å holde folk lenger i fengsel vil ikke gjøre verden tryggere. Det er kjent at det florerer med ulovlige stoffer i fengsel og at fanger påvirker hverandre negativt, dvs folk blir mer kriminelle etter soning. En dag må de jo slippes ut. Og hvem vet hva som skjer da. 

• Liker 1
Gjest Raffalayla
Skrevet

Psykose eller ikke, for å gjøre noe slik må man være psyk, samme hvor tilregnelig en er i gjerningsøyeblikket, samme hvilke motiver, hvilke ofre. Tragisk, uten tvil, men, vær så snill, ikke misbruk denne tragedien til å bygge opp et stort, stygt intolerant monster som ikke eksisterer..

Det er forskjell på å være skeptisk til å la barnet sitt gå i pride-toget- og å drepe, det er forskjell på å beskylde skolene for å drive indoktrinering og tre kjønnsideologi over hodet på elevene- og å drepe, og, hvor enn infantilt det er, så er det forskjell på å kalle noen en jævla h*mse, grunnet fordommer- og å ta livet av et annet menneske.

Skrevet
1 minutt siden, Raffalayla said:

Psykose eller ikke, for å gjøre noe slik må man være psyk, samme hvor tilregnelig en er i gjerningsøyeblikket, samme hvilke motiver, hvilke ofre. Tragisk, uten tvil, men, vær så snill, ikke misbruk denne tragedien til å bygge opp et stort, stygt intolerant monster som ikke eksisterer..

Det er forskjell på å være skeptisk til å la barnet sitt gå i pride-toget- og å drepe, det er forskjell på å beskylde skolene for å drive indoktrinering og tre kjønnsideologi over hodet på elevene- og å drepe, og, hvor enn infantilt det er, så er det forskjell på å kalle noen en jævla h*mse, grunnet fordommer- og å ta livet av et annet menneske.

Det eksisterer faktisk intolerante monstre. Vi trenger ikke «bygge dem opp».

• Liker 1
Skrevet

Tilregnelig eller ikke.. Allerede nå, så fort som mulig, skal det gjennomføres en judisiell observasjon av gjerningsmannen. I min verden er dette helt tullete hvis man i det hele tatt ønsker å se denne personen i lys av det mer normale.

Nå er det jo totalt kaos i hodet til denne mannen. Han nekter, delvis godtar avhør, og nekter igjen. Blir sikkert tatt litt i ørene også. Hvordan skal denne fyren på noen som helst måte kunne leses på realistisk vis nå..såpass tidlig etter udåden?  Han må vel i det minste få normal puls..

Er det slik at man virkelig ønsker å tvinge frem en ´ikke tilregnelig situasjon?´

• Liker 2
Gjest Raffalayla
Skrevet
Muskath skrev (2 minutter siden):

Det eksisterer faktisk intolerante monstre. Vi trenger ikke «bygge dem opp».

Det andre avsnittet er et supplement til det første og klargjør hva jeg ønsker å formidle med innlegget mitt; det funker ikke når du bare siterer en neve ord fra det første.. 

Skrevet
6 minutter siden, Raffalayla said:

Jeg syns egentlig det blir litt for lettvint å si at må være psykisk syk for å kunne drepe andre mennesker på denne måten, selv om måten det gjøre på her er både brutal og tragisk.

Det finnes folk i hele verden som dreper på bakgrunn av både kjønn, etnisitet, legning, kultur, landegrenser og religion, og det dreier seg definitivt ikke alltid om psykisk sykdom. Hvis alt skal koke ned til at gjerningsmannen er psykisk syk fordi han mener noe annet en storsamfunnet og agerer deretter, risikerer vi å glemme at det eksisterer mennesker som mener ekstreme ting, som fører til ekstreme handlinger, uten at de fremstår som eller er psykisk syke.

Det eksisterer ondskap i verden, og den kan ikke alltid kategoriseres som "psyk" bare fordi den er vanskelig å forstå.

Det er selvsagt ikke synonymt med at alle som uttaler seg kritisk om pride er istand til å drepe på det grunnlaget, men det skjønner strengt tatt de aller fleste, håper jeg.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Raffalayla
Skrevet
17.11 skrev (2 minutter siden):

Jeg syns egentlig det blir litt for lettvint å si at må være psykisk syk for å kunne drepe andre mennesker på denne måten, selv om måten det gjøre på her er både brutal og tragisk.

Det finnes folk i hele verden som dreper på bakgrunn av både kjønn, etnisitet, legning, kultur, landegrenser og religion, og det dreier seg definitivt ikke alltid om psykisk sykdom. Hvis alt skal koke ned til at gjerningsmannen er psykisk syk fordi han mener noe annet en storsamfunnet og agerer deretter, risikerer vi å glemme at det eksisterer mennesker som mener ekstreme ting, som fører til ekstreme handlinger, uten at de fremstår som eller er psykisk syke.

Det eksisterer ondskap i verden, og den kan ikke alltid kategoriseres som "psyk" bare fordi den er vanskelig å forstå.

Det er selvsagt ikke synonymt med at alle som uttaler seg kritisk om pride er istand til å drepe på det grunnlaget, men det skjønner strengt tatt de aller fleste, håper jeg.

Vel, det kommer an på hvilket syn man har på mennesker og fri vilje, uten at jeg skal dra i gang den diskusjonen. Når jeg skriver at en må være psyk for å gjøre noe slikt, så må mener jeg egentlig at man må ha et virus i programvaren. En gang i tiden var han jo en 5-år gammel gutt som mest sannsynlig ikke gikk med planer om å drepe homofile.. 

Skrevet
Muskath skrev (42 minutter siden):

Mange av disse nekter å la seg behandle, kanskje de blir tvangsmedisinert en stund, så blir de overlatt til seg selv etter eget ønske. 

Når medisineringen virker, blir pasienten etterhvert så mye bedre at vilkårene for tvangsmedisinering ikke lenger er oppfylte, og da avsluttes behandlingen hvis pasienten ikke frivillig samtykker

• Liker 2
Skrevet
CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Når medisineringen virker, blir pasienten etterhvert så mye bedre at vilkårene for tvangsmedisinering ikke lenger er oppfylte, og da avsluttes behandlingen hvis pasienten ikke frivillig samtykker

Ja, og det er her psykiatrien feiler de alvorlig psykisk syke som vi vet vil avslutte medisinering så fort de føler seg bedre. Det er en ond sirkel. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Raffalayla said:

Vel, det kommer an på hvilket syn man har på mennesker og fri vilje, uten at jeg skal dra i gang den diskusjonen. Når jeg skriver at en må være psyk for å gjøre noe slikt, så må mener jeg egentlig at man må ha et virus i programvaren. En gang i tiden var han jo en 5-år gammel gutt som mest sannsynlig ikke gikk med planer om å drepe homofile.. 

Jeg skjønner hva du mener, jeg er bare ikke enig i tendensen å kaste diagnoser på alt som fremstår ekstremt. Virkeligheten er altfor relativ til det, men du har rett i at det er en annen diskusjon.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
*blueberry* skrev (6 minutter siden):

Ja, og det er her psykiatrien feiler de alvorlig psykisk syke som vi vet vil avslutte medisinering så fort de føler seg bedre. Det er en ond sirkel. 

Psykiatrien er underlagt et juridisk regelverk og kan ikke tvangsbehandle pasienter når vilkårene ifølge lov om psykisk helsevern ikke er oppfylte. Pasienter som er uenige i vedtak om tvangsbehandling, kan klage vedtaket inn for Kontrollkommisjonen, som vurderer vedtaket opp mot regelverket. Hvis det skal bli mer tvangsbehandling av psykisk syke mennesker, så må Stortinget endre lov om psykisk helsevern. Man kan ikke med rette klandre psykiatrien for dette

Endret av CAPS LOCK
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...