Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Håper at man kan ha en seriøs diskusjon rundt dette uten at også denne tråden blir stengt; det blir litt pinlig om Kvinneguiden i natt - da andre medier er fylt av nyheter om dette - bare skal holde seg til banale debatter som "Fortell noe skikkelig uinteressant", eller diskutere deling av snop.

Skyting ved utested i Oslo sentrum – to bekreftet døde

https://www.nrk.no/norge/skyting-ved-utested-i-oslo-sentrum-1.16016478

Vitne om skytingen: – Virket veldig bestemt på hvor han skjøt

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/vitne-om-skytingen-virket-veldig-bestemt-paa-hvor-han-skjoet.1bI7Jid2i

To er bekreftet drept, ytterligere tre er alvorlig skadet - ifølge VG - og 14 er blitt fraktet til sykehus, melder Dagbladet.

Og for å sitere Aftenposten:

Politiet ønsker ikke å kommentere hvilken type våpen som er brukt, men per nå ser det ut til at det kun er brukt skytevåpen. Politiet sier at de har funnet to skytevåpen.

Aftenpostens reporter på stedet har snakket med et vitne, som ikke så, men hørte hendelsen. Ifølge vedkommende skal det ikke være tvil om at det er snakk om automatvåpen.

Oppdatert:

Avisa Oslo skriver at det er løsnet skudd ved tre utesteder; Per på Hjørnet, Herr Nilsen og London; disse ligger i samme område i Oslo sentrum.

Aftenpostens nyhetsstudio melder at antall skadde er oppjustert til 19; de skriver også at et vitne filmet pågripelsen av gjerningsmannen, som ble lagt i bakken med hjelp fra sivile og vektere (dørvakter?).

NRK skriver at gjerningsmannen er tidligere kjent for politiet.

TV 2 viser video av folk som flykter og panikken som oppstår i det skuddene faller.

Nettavisen melder at skytingen trolig begynte på utestedet Per på Hjørnet, der de to drepte var.

Oppsummering av det vi hittil vet, hos VG: Dette vet vi om skytingen.

Etterforskes som terror.

Mer fra VG: Skytingen i Oslo: Mann siktet for terrorhandlinger:

– Når det gjelder siktede er hans norsk statsborger, opprinnelig fra Iran. Han er kjent for politiet men ikke store ting, noen domfellelser av mindre forhold sammenlignet opp mot det vi står overfor i dag, sier påtaleansvarlig Christian Hatlo i Oslo-politiet.

– Han er kjent for politiet, og også kjent for PST, uten at jeg kan gå nærmere inn på det, opplyser politiet.

Ifølge VGs opplysninger har mannen blant annet vært etterforsket for grov vold.

Min egen kommentar: Hvis "grov vold" regnes som "mindre forhold", kan man jammen spørre seg hvor trygt samfunnet vårt i grunnen er.

Enda mer fra VG: Skytingen i Oslo: Dette vet vi om den siktede:

42-åringen som er pågrepet etter skytingen i Oslo i natt, er tidligere dømt for grov vold og oppbevaring av narkotika

Siktede har også vært etterforsket for andre mer alvorlige forhold, deriblant, drapsforsøk, men disse forholdene har blitt henlagt.

[...]

I 1999 fikk han sin første dom. Mannen ble i Oslo byrett dømt til ti måneders fengsel for å ha vært involvert i en knivstikking på en nattklubb i forbindelse med et skoleball.

Han var på det tidspunktet elev ved en videregående skole. I ankesaken i Borgarting lagmannsrett i 2000 ble han frifunnet etter hovedtiltalen, da retten ikke fant det bevist at han var den som førte kniven. Han ble imidlertid dømt til 30 dagers fengsel for slag og spark, noe retten betegnet som grov gatevold.

[...]

I juli 2019 ble mannen pågrepet for drapsforsøk, ulovlig befatning av skytevåpen og ulovlig bæring av kniv på offentlig sted.

Altså gjentatt våpenbruk, knivstikking og drapsforsøk - kort sagt: "Mindre forhold".

Hjelp.

- - - - -

Avisa Oslo navngir nå gjerningsmannen.

Dagbladet skriver at han ropte "allahu akbar" i det han skjøt:

Tormod Bakke Johnsen var på vei hjem fra utestedet London pub da han, på vei til en taxi, passerte gjerningsmannen.

- Idét jeg passerer ham, bare et par meter unna, drar han opp skytevåpen, roper «allahu akbar» og begynner å plaffe folk ned. Han skyter vilt, sier Johnsen til Dagbladet.

Endret av - Brian
  • Liker 10
  • Hjerte 8
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker litt vel tilfeldig at noe slikt skal skje akkurat ved det mest kjente utestedet for skeive i Oslo. Håper vi får vite mer om motiv utover dagen, og at det går bra med alle som er innlagt på sykehus.

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
- Brian skrev (20 minutter siden):

det blir litt pinlig om Kvinneguiden i natt - da andre medier er fylt av nyheter om dette - bare skal holde seg til banale debatter som

Skal være førstemann til å kaste meg på å kritisere "KG-moderering/sensurering" i mange tilfeller, men den tråden jeg så tidligere som het noe ala "mange homofile skutt i Oslo", e.l (som jeg antar du refererer til) hadde de veldig god grunn til å slette/stege ned.  

Uansett hva omstendighetene måtte være - så kan/burde ikke tråder med sånne spekulative overskrifter bli stående uten å ha noe å vise til, og forvente at selv halvseriøse aktører skal holde de åpne - "bare fordi atte"...   Bra at tråden ble stengt, imo...  

Virkelig tragisk sak. Ingen tvil om det.

• Liker 21
Skrevet

Håper tråden kan bli konstruktiv uten at folk trekker konklusjoner før vi vet alt.  Spiller det egentlig noen rolle om de som ble skutt var hetero,homofile,svarte eller hvite?  Tragedien er like stor uansett hvilken legning ofrene var.

Også masse ros til moderatorene som raskt tok tak i den andre tråden, det er viktig at slike tråder holder en viss kvalitet grunnet sakens alvor.

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, MAGEROST said:

Håper tråden kan bli konstruktiv uten at folk trekker konklusjoner før vi vet alt.  Spiller det egentlig noen rolle om de som ble skutt var hetero,homofile,svarte eller hvite?  Tragedien er like stor uansett hvilken legning ofrene var.

Også masse ros til moderatorene som raskt tok tak i den andre tråden, det er viktig at slike tråder holder en viss kvalitet grunnet sakens alvor.

Er enig i at tragedien er like stor uansett, men det sier seg vel litt selv.

• Liker 7
Skrevet

Akkurat som med Utøya, da "hele Norge" visste at gjerningspersonen var en islamsk terrorist, så trekker ikke jeg konklusjoner om hva motivet var før det er hugget i stein. Det er FLERE utesteder involvert her, og ingen vet noen ting. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
1 hour ago, Beeblebrox said:

Skal være førstemann til å kaste meg på å kritisere "KG-moderering/sensurering" i mange tilfeller, men den tråden jeg så tidligere som het noe ala "mange homofile skutt i Oslo", e.l (som jeg antar du refererer til) hadde de veldig god grunn til å slette/stege ned.  

Uansett hva omstendighetene måtte være - så kan/burde ikke tråder med sånne spekulative overskrifter bli stående uten å ha noe å vise til, og forvente at selv halvseriøse aktører skal holde de åpne - "bare fordi atte"...   Bra at tråden ble stengt, imo...  

Virkelig tragisk sak. Ingen tvil om det.

Tråden som ble stengt, hadde tittelen "Flere homofile skutt og drept på London Pub i Oslo"; er enig i at dette kan se spekulativt ut, men det er neppe ikke alltid like enkelt å finne de riktige ordene der og da når folk kaster seg over tastaturet og vil debattere en aktuell hendelse - fulgte selv tråden i VG Debatt 22. juli, og der ble det skrevet litt av hvert - sett i ettertid dokumenterer dette bare kaoset som fant sted denne dagen. De første meldingene om nattens tragedie meldte om skyting på London Pub, så man kunne til å begynne med få inntrykket av at dette var spesielt rettet mot dette miljøet, noe Nettavisen skriver i artikkelen To drept utenfor homo-utested i Oslo: - Dette viser at vi må ha en enda større pride-feiring.

Men vil gjette på at grunnen til at tråden ble stengt, ikke var selve tittelen, men måten diskusjonen utartet på.

1 hour ago, MissIndependent45 said:

Akkurat som med Utøya, da "hele Norge" visste at gjerningspersonen var en islamsk terrorist, så trekker ikke jeg konklusjoner om hva motivet var før det er hugget i stein. Det er FLERE utesteder involvert her, og ingen vet noen ting. 

Helt korrekt; man burde ikke trekke forhastede konklusjoner før man kjenner til fakta.

I området der skytingen fant sted, ligger utestedene bokstavelig talt vegg i vegg; ifølge det jeg har lest på fridiskusjon.no, ble de to som ble drept, skutt i en "brun" pub, så det kan hende at det var der skytingen begynte, men etter hvert som mediene kommer med flere nyheter og situasjonen blir mer oversiktlig, vil man få flere bekreftelser på hva som faktisk skjedde i natt.

Endret av - Brian
  • Liker 9
Skrevet

Fra Nettavisen

"Politiet sier skytingen trolig startet på utestedet Per på Hjørnet, og det var her de to som ble drept, befant seg. Gjerningsmannen skal deretter ha gått nedover mot London pub, skriver NTB." 

Jeg håper virkelig at dette stemmer og at de får det tydelig frem i media. Uansett hva som har skjedd er dette helt grusomt og vi vet enda ikke hvor de skadde har vært. Tenk på alle menneskene som har kommet i kryssilden av dette med fysiske og psykiske traumer. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/minst-to-personer-drept-i-skyting-i-oslo-sentrum-en-er-pagrepet/s/12-95-3424286674

• Nyttig 2
Skrevet

Uansett ser det ut som at politiet har kontroll på den mistenkte, og at han er en tidligere kjenning av politiet, uten at det forteller oss noe konkret om motiv.

• Liker 1
Skrevet

Vet Støre mer enn andre? Han er sitert i VG: Vi vet ennå ikke hva som lå bak denne forferdelige handlingen, men til skeive som nå er redde og i sorg, vil jeg si at vi står alle sammen med dere i dette, skriver Støre på Facebook.

Her mer enn antyder han at de drepte er homofile. Jeg syns det er en uheldig uttalelse. 

• Liker 8
Skrevet

Forferdelige nyheter. Håper det går bra med de som er skadet, og at omfanget ikke er så stort som man får inntrykk av nå, selv om jeg tviler på det.

Godt at de har fått tatt gjerningsmannen. Å spekulere i hvilket miljø vedkommende kommer fra er alt for tidlig. Der har mange gått på en smell før, for å si det sånn. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
fotballjenta skrev (2 minutter siden):

Nei, han antyder ikke at de drepte var homofile, men at skytingen skjedde rundt utesteder der det vanker mange homofile, og atpåtil er det pride. Ingenting galt med utsagnet hans. 

Ingen vet nå om de drepte var homofile. Men vi vet at de befant seg på et utested for homofile. 

Nei, de drepte befant seg på en «Brun» pub, og det var der skytingen startet. 

Endret av Hulderen
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
Hulderen skrev (2 minutter siden):

London pub mener du? 

Skrevet
Hulderen skrev (Akkurat nå):

Det heter ikke brun pub lenger, vis hensyn til de med afrikansk opprinnelse som kan ta seg nær.

Denne skyte episoden er er forferdelig uansett motiv, mine tanker går ut til de pårørende.

• Liker 2
Skrevet

Ikke kult å våkne en morgen midt på sommeren og nyhetene er at det er folk skudd og døde i Oslo - igjen. Mennesker som bare ville kose seg og feire livet.

Hvordan kan man hate helt fremmede mennesker så mye at man begynner å drepe dem? Sykt.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
fotballjenta skrev (12 minutter siden):

London pub mener du? 

Nei, Per på hjørnet.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, det finnes alltid noen gale som vil drepe andre som har "feil" tro eller livsførsel.. Kjenning av politiet, jada.. Høres kjent ut.

• Liker 3
Gjest Urias
Skrevet

Både Erna Solberg og Jonas G Støre sier mer eller mindre rett ut at dette er at angrep mot homofile. Overrasket over at de går så hardt ut med denne typen spekulasjoner når man vet så lite enda. Vi aner ikke om de drepte og skadde er homofile.

Man burde la være å spekulere, og det gjelder også Jonas og Erna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...