Gå til innhold

Tannlegen min borret i feil tenner, tror jeg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vondt i to tenner i januar.

Var til tannlege og han bekreftet to hull i jeksler med amalgamfylling.

Jeg ønsket å bli behandlet med laserborr og spurte tannlegen, men de kunne ikke tilby dette.

Tannlegen sa at laserborr kunne man ikke bruke på amalgam uansett, så da måtte det bli vanlig borring.

Etter at borringen var over i dag så så jeg fremdeles de to amalgam fyllingene og skjønte ingenting.

Spurte tannlegen hvilke tenner han hadde fikset, og da sa han at det var to plastfyllinger (et annet sted i munnen!!)

På første konsultasjon spurte jeg 2 ganger hvilke tenner jeg hadde hull i, og han bekreftet at det var disse 2 jeksene med amalgam i.

Hva gjør jeg??😯

Hvis det var hull i de med plastfylling likevel, og han kanskje glemte å informere meg om, burde han ikke borret de da jeg sa jeg ønsket laserborr, og hadde tenkt å oppsøke en klinikk som tilbyr dette.

Men hvis tannlegen har tatt feil tenner, er det jo tragisk når han har borret i mine friske tenner 🤨

Anonymkode: 66fd3...438

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle være rart, hvis det var hull i 2 tenner og ikke hull i de 2 andre, en tannlege ser vel at det er hull/skader etc med øya? Litt som om noen skulle stå og vaske noe gullende rent rett ved siden av noe kjempeskittent.. 🤔 

Men borrer de i amalgam fyllinger? Jeg får hull veldig lett men tror aldri de rørte amalgam-tennene mine. Har ikke peil da.

Anonymkode: f1d66...d15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Skulle være rart, hvis det var hull i 2 tenner og ikke hull i de 2 andre, en tannlege ser vel at det er hull/skader etc med øya? Litt som om noen skulle stå og vaske noe gullende rent rett ved siden av noe kjempeskittent.. 🤔 

Men borrer de i amalgam fyllinger? Jeg får hull veldig lett men tror aldri de rørte amalgam-tennene mine. Har ikke peil da.

Er det hull i amalgamfyllinger bores det bort og legger tannlegen plastfyllinger.

Amalgamfylling er ikke bra å ha i kroppen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det hull i amalgamfyllinger bores det bort og legger tannlegen plastfyllinger.

Amalgamfylling er ikke bra å ha i kroppen

Jepp.. fikk det da jeg var barn. Var så trendy hos skrotete barneskoletannleger. Har bare latt det være. Er visst en viss risiko å "styre" med amalgamen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jepp.. fikk det da jeg var barn. Var så trendy hos skrotete barneskoletannleger. Har bare latt det være. Er visst en viss risiko å "styre" med amalgamen

Ja man skal ha et bra avtrekk for ikke å få amalgam i munnen/nesen og videre inn i kroppen.

Jeg vet ikke om tannlegen min hadde ekstra avtrekk i dag da han fjernet på meg. Husket ikke spørre om det.

Får håpe jeg ikke blir syk.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja man skal ha et bra avtrekk for ikke å få amalgam i munnen/nesen og videre inn i kroppen.

Jeg vet ikke om tannlegen min hadde ekstra avtrekk i dag da han fjernet på meg. Husket ikke spørre om det.

Får håpe jeg ikke blir syk.

Ts

Det er vel heller tannlegen som risikerer å bli syk.

Anonymkode: a9a36...0a5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet en bit av ei tann, og det ble bestemt å bytte ut amalgamfylling i den tannen samtidig som den biten ble fikset. Plages med hodepine etter utskiftninger. Det er 2 mnd siden. Håper det går over snart. Ser grå svart skimring på utsiden. Så tannlegen har ikke fått ut all amalgan. Mulig det var umulig å gjøre uten at tannen sprakk? Den har ny fylling på innsiden av ganen,overflaten og på ene sidene der jeg mistet en bit.  Siden mot kinnet ser jeg grå svart skimring i tannen.

Anonymkode: 741f2...54f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vel heller tannlegen som risikerer å bli syk.

Han hadde maske,  hette og briller på, jeg hadde ikke det

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mistet en bit av ei tann, og det ble bestemt å bytte ut amalgamfylling i den tannen samtidig som den biten ble fikset. Plages med hodepine etter utskiftninger. Det er 2 mnd siden. Håper det går over snart. Ser grå svart skimring på utsiden. Så tannlegen har ikke fått ut all amalgan. Mulig det var umulig å gjøre uten at tannen sprakk? Den har ny fylling på innsiden av ganen,overflaten og på ene sidene der jeg mistet en bit.  Siden mot kinnet ser jeg grå svart skimring i tannen.

Tror du hodepinen kommer av at amalgamfyllingen ble tatt ut?

Det lages jo først problemer når man tar de ut.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han hadde maske,  hette og briller på, jeg hadde ikke det

Ts

Han hadde neppe gassmaske på, så eventuell kvikksølvdamp rammer ham i større grad enn deg fordi han gjør dette daglig, i motsetning til deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han hadde neppe gassmaske på, så eventuell kvikksølvdamp rammer ham i større grad enn deg fordi han gjør dette daglig, i motsetning til deg.

De som sto og blandet amalgan for tannlegene ble veldig syke, mange uføre.

Hodepine etter borring i tenner kan man få pga de treffer nerven (av og til må de det) og nerven bruker lang tid på å roe seg ned igjen. Tok tre mnd hos meg på den ene tanna. 

Anonymkode: ef62b...4e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selve amalgamfyllingen kan være fjernet i sin helhet, selv om tannen er grålig misfarget. Tannsubstans kan bli misfarget av amalgamfyllinger som har ligget der lenge. Det er ikke nødvendigvis mulig å bore bort denne misfargingen uten å fjerne uforholdsmessig mye tannsubstans.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som sto og blandet amalgan for tannlegene ble veldig syke, mange uføre.

Hodepine etter borring i tenner kan man få pga de treffer nerven (av og til må de det) og nerven bruker lang tid på å roe seg ned igjen. Tok tre mnd hos meg på den ene tanna. 

Anonymkode: ef62b...4e2

Ja, tannhelsesekretærer som blandet kobberamalgam ble utsatt for daglig eksponering for kvikksølvdamp. 

Skjønner ikke hva du mener med at de treffer nerven ved boring. Dette er ikke vanlig med mindre karieslesjonen er svært dyp, og en eksponert pulpa vil da som oftest medføre at tannen må rotfylles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...