Gå til innhold

er så lei av at barnet vårt omtrent aldri sovner før kl 22..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt er 2 år om 3 mnd. Legging har vært vanskelig siden han ble født, men de to siste mnd har vært helt ekstreme. 

Vi følger de samme rutinene for kveldstell hver dag, og så prøver den som skal legge å først legge han i sin egen seng. Lillemann reiser seg opp, blir lagt ned igjen, reiser seg opp,blir lagt ned igjen osv.

Går vi ut av barnerommet og bare sier god natt, så er det full skriking før det har gått et minutt og han roer seg ikke. Han klarer ikke å roe seg ned i det hele tatt, så det ender opp med at den som skal legge tar med seg barnet inn på vårt soverom slik at han kan ligge på armen for å roe seg ned. Der kan han finne på å begynne å prate masse, skal tulle med oss, eller han bare ligger med vidåpne øyer og ser seg rundt.  Selv om han er rolig evt så sovner han ikke før det har gått lang tid.

Vi begynner leggingen rundt kl 19, men han sovner stort sett ikke før kl 2200, noen ganger nærmere kl 23 også. Hele kvelden går med til legging. De få kveldene han sovner innen kl 20, så sover han en 45 min også våkner han opp og er da vanskelig å få til å sove igjen. Vi veksler mellom å synge, nynne, høre på rolig musikk eller bare ligge rolig med han.

Vi har prøvd madrass på gulvet på soverommet hans, vi har prøvd å kutte ned på luren hans midt på dagen, også prøvd å ikke ha en lur (men da er han overtrøtt kl 16). Vi har prøvd tidligere legging, og vi har prøvd senere men Ingenting ser ut til å fungere.

Hele kvelden dreier seg om å få barnet til å sove, og vi begynner å bli slitne av det begge to selv om vi bytter på. Barnet vårt kan fint sove til kl 09 dagen etter når han sovner så sent om muligheten er der. Han blir vekt kl 07/07.30 når han skal i bhg, men når han står opp har ingenting å si for når han sovner på kvelden.

Jeg begynner egentlig å føle noe meg rådløs i situasjonen. Barnet får ikke nok søvn, og vi som foreldre har aldri fri på kvelden til å få hentet oss litt inn omtrent. Jeg hører om at alle andre barn er så flinke og sover fra 19 - 06/07 med kanskje et par små oppvåkninger, men sovner igjen. Jeg hører om barn på mitt eget barns alder som sovner fint på egenhånd også.

Våres derimot er ikke slik, så lurer snart på hva jeg/vi skal gjøre for å endre situasjonen.

Hilsen frustrert mamma og pappa.

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
tussi84 skrev (3 minutter siden):

Barnet vårt er 2 år om 3 mnd. Legging har vært vanskelig siden han ble født, men de to siste mnd har vært helt ekstreme. 

Vi følger de samme rutinene for kveldstell hver dag, og så prøver den som skal legge å først legge han i sin egen seng. Lillemann reiser seg opp, blir lagt ned igjen, reiser seg opp,blir lagt ned igjen osv.

Går vi ut av barnerommet og bare sier god natt, så er det full skriking før det har gått et minutt og han roer seg ikke. Han klarer ikke å roe seg ned i det hele tatt, så det ender opp med at den som skal legge tar med seg barnet inn på vårt soverom slik at han kan ligge på armen for å roe seg ned. Der kan han finne på å begynne å prate masse, skal tulle med oss, eller han bare ligger med vidåpne øyer og ser seg rundt.  Selv om han er rolig evt så sovner han ikke før det har gått lang tid.

Vi begynner leggingen rundt kl 19, men han sovner stort sett ikke før kl 2200, noen ganger nærmere kl 23 også. Hele kvelden går med til legging. De få kveldene han sovner innen kl 20, så sover han en 45 min også våkner han opp og er da vanskelig å få til å sove igjen. Vi veksler mellom å synge, nynne, høre på rolig musikk eller bare ligge rolig med han.

Vi har prøvd madrass på gulvet på soverommet hans, vi har prøvd å kutte ned på luren hans midt på dagen, også prøvd å ikke ha en lur (men da er han overtrøtt kl 16). Vi har prøvd tidligere legging, og vi har prøvd senere men Ingenting ser ut til å fungere.

Hele kvelden dreier seg om å få barnet til å sove, og vi begynner å bli slitne av det begge to selv om vi bytter på. Barnet vårt kan fint sove til kl 09 dagen etter når han sovner så sent om muligheten er der. Han blir vekt kl 07/07.30 når han skal i bhg, men når han står opp har ingenting å si for når han sovner på kvelden.

Jeg begynner egentlig å føle noe meg rådløs i situasjonen. Barnet får ikke nok søvn, og vi som foreldre har aldri fri på kvelden til å få hentet oss litt inn omtrent. Jeg hører om at alle andre barn er så flinke og sover fra 19 - 06/07 med kanskje et par små oppvåkninger, men sovner igjen. Jeg hører om barn på mitt eget barns alder som sovner fint på egenhånd også.

Våres derimot er ikke slik, så lurer snart på hva jeg/vi skal gjøre for å endre situasjonen.

Hilsen frustrert mamma og pappa.

Går dere ut med en gang? Lese bok før legging, forsøkt det? 

Sønnen min hadde også en sånn periode. Der var det snakk om hyling og skriking. Han stoppet ikke før vi kom inn. Da var det tulling og absolutt ikke soving som var i fokus. 

Eneste som hjalp var klar tale. Samt å rett og slett ikke gå inn før det hadde gått en viss tid. Prøv å øke tiden til dere går inn litt mer og mer? Slik at han skjønner at det faktisk er sovetid. 

Det funket hvertfall for oss. Til slutt sovna han uten problem. 

Men det er tøft når det står på 

• Liker 1
Skrevet
Mwfa skrev (1 minutt siden):

Går dere ut med en gang? Lese bok før legging, forsøkt det? 

Sønnen min hadde også en sånn periode. Der var det snakk om hyling og skriking. Han stoppet ikke før vi kom inn. Da var det tulling og absolutt ikke soving som var i fokus. 

Eneste som hjalp var klar tale. Samt å rett og slett ikke gå inn før det hadde gått en viss tid. Prøv å øke tiden til dere går inn litt mer og mer? Slik at han skjønner at det faktisk er sovetid. 

Det funket hvertfall for oss. Til slutt sovna han uten problem. 

Men det er tøft når det står på 

kveldstellet er sånn her: Bad (de dagene han bader), Ta på bleie/pysj, pusse tenner, god natt til den som ikke legger. Den som skal legge tar med barnet inn på rommet, og leser litt (men gutten vår står som regel i senga mens det leses). Deretter er det god natt kyss/klem fra den som legger, og god natt.  Da blir barnet lagt ned, men det går veldig kort tid før han er står oppreist igjen. Repeat i det uendelige. 

jeg skal definitivt foreslå den andre løsningen dere var inne på til mannen min. Synes det er viktig at vi begge to gjør det samme. 

AnonymBruker
Skrevet

Når og hvor lenge sover han dagsøvn? Min erfaring etter fire barn er at både tidspunkt og lengden på dagsøvnen er alfa og omega for grei legging kveldstid, mye viktigere enn all slags leggerutiner..

Anonymkode: f0398...106

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er som datteren min hun blir 2 om 3 mnd. Og legger seg ikke før kl 22 🤣 jeg stresser ikke med å legge henne før hun selv overgir seg.  Og da kan kl bikke 22:30 

Det blir bedre er nok bare en periode til de blir 2 år. Håper det ihverfall. 

Anonymkode: 12f1f...37d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når og hvor lenge sover han dagsøvn? Min erfaring etter fire barn er at både tidspunkt og lengden på dagsøvnen er alfa og omega for grei legging kveldstid, mye viktigere enn all slags leggerutiner..

Anonymkode: f0398...106

Det varierer veldig i bhg. De legger han mellom 12 og 12.30 i bhg (det er da barna legges på avdelingen). De har da sovetid til kl 14.30 senest om de ikke våkner før. Han nekter å sove i vogn både ute og inne, men på madrass fungerer en sjelden gang. Noen ganger sover han ikke, andre ganger 30 min, 45 min. En sjelden gang over en time.

Resultatet er at når han ikke sover i bhg så er han overtrøtt når han kommer hjem, og det er sutring ofte fram til leggetid.  Noen kvelder da sovner han normalt, andre ganger er han så overtrøtt at han blir våken ved leggetid. Om vi evt prøver å legge han når han kommer hjem for en liten lur, så er han lys våken etterpå til langt på kveld. 

De dagene han har sovet noe i bhg er han veldig våken på kveld når han skal sove.

De dagene han ikke er i bhg så er en av vi foreldrene veldig bundet til hjemmet mellom 12.30 - 15.30, fordi han ikke vil sove i vogn. Han sovner ikke lur med mindre han får lov å ligge på armen. På en arm eller i samme seng som oss så kan han sove en 2 t. (hender at jeg sovner også). Blir han derimot flyttet til egen seng så våkner han etter maks 40 min.

Det ser ut som både det og sove, og det å ikke sove gjør han våken på kvelden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er som datteren min hun blir 2 om 3 mnd. Og legger seg ikke før kl 22 🤣 jeg stresser ikke med å legge henne før hun selv overgir seg.  Og da kan kl bikke 22:30 

Det blir bedre er nok bare en periode til de blir 2 år. Håper det ihverfall. 

Anonymkode: 12f1f...37d

jeg håper du inderlig har rett. TAKK for at jeg ikke er alene 

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde det på samme måte. Mitt råd er bare å ikke stresse med det. Barn er forskjellige og ikke alle trenger like mye søvn, eller helt likt antall timer søvn hver natt. Og det kommer sannsynligvis til å endre seg mange ganger oppigjennom årene. Det er ikke noen achievement å ha et barn som sovner 1900. Det er bare flaks. Og statistikk over søvnlengde og søvnmønster på barn bekrefter dette, og man kan få det bekreftet hos eksperter på et større sykehus med søvnsenter. Vi har flere barn, og de ikke hatt likt søvnbehov eller søvnmønster. En gang skrøt jeg til en kollega av eldstemann som  sovnet tidlig og sov natten igjennom fordi vi hadde gjort ditt og datt, og hadde fulgt det ene og andre rådet. Han repliserte tørt, «Det er forbigående.» Fikk han rett? Ja.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problem. Det eneste som fikk vår jente til å sovne fortere var å faktisk holde henne fysisk fast. Vi lå i senga sammen med henne og holdt rundt henne til hun ble rolig (føk rundt som en propell ellers), og  når hun først klarte å roe seg med sovnet hun som regel i løpet av fem minutter.

Vi prøvde mye annet for å få henne til å sovne alene, men hadde ingen suksess med det før hun var over fem.

Anonymkode: b5e43...677

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanskelig og slitsom situasjon :( Kjenner meg godt igjen i dette, og hvor fælt det er når hele kvelden går med til legging. 

Jeg ville prøvd først å begrenset søvn i barnehagen til maks 30 min. og se an i ca.1-2 uker om han sovnet tidligere på kvelden da. Jeg ville heller ikke tatt han over i deres seng under leggingen men fastholdt at han ble værende, og sovnet i sin egen seng. Her har det hjulpet at barnet har fått velge en bok selv som vi har lest i sengen. Ofte ble det samme bok hver kveld. Har også hatt en som stod oppreist og ikke ville legge seg ned i sengen etter legging. Det hjalp litt å bare lese flere bøker på rad, da ble barnet gradvis mer rolig og trøttere og la seg til slutt ned uten kamp. Noen ganger har også lydbøker gjort samme nytte. Hvis barnet begynte å gå ut av sengen advarte jeg om at gjør du det igjen går mamma . Noen ganger skjedde det og jeg sa da godnatt og gikk ut. Da ble det selvsagt masse hyling men jeg synes det var viktig å være bestemt. De kveldene sovnet barnet bare av utmattelse til slutt. Lite hyggelig, men de må jo lære seg at handlinger har konsekvenser. Ellers har jeg lagt mye vekt på at vi skal kose oss når det er leggetid, med bok og rolig fin stemning. Har aldri brukt sengen og rommet som straff slik jeg ser noen gjør (type: «Lyer du ikke så er det rett i seng», «Nå går du til rommet ditt og blir værende der».

Har vært igjennom dette selv nå nylig, og dette er kort oppsummert det som hjalp her. Men selvsagt veldig individuelt hva som fungerer på ulike barn. Håper dere får det bedre snart ❤️

Anonymkode: 0e25c...5f9

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å høre på de episodene av Foreldrerådet der Caroline Lorentzen er med. Liker tilnærmingen hennes veldig godt. Og nå er det jo straks ferie, så da har dere flere uker på å jobbe inn gode rutiner før barnehagen begynner igjen. Bruk disse ukene på å kutte ut dagduppen og få barnet inn i en god rytme. Å kutte ut duppen mens barnet er i barnehagen fem dager i uken er mye vanskeligere. Når dere er hjemme kan dere tilpasse aktivitetsnivået mer, og det er kanskje enklere å tåle sutring på kvelden når man ikke er sliten etter jobb. 

Anonymkode: 47771...e13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han får ikke tenner da? Min har vært et mareritt å legge hver gang det kommer nye tenner, og det kan pågå i mange uker. 

Anonymkode: 4df8a...93d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han mareritt? 

Mennesker er jo flokkdyr, og vi har bestandig (bortsett fra de siste drøyt hundre årene) sovet sammen med familien vår. Vi voksne sover jo som regel tett omslynget med partner, så det sier seg selv at også små barn har behov for nærhet om natten. 

Anonymkode: 8dfb1...1ed

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min hadde sånne perioder. Beste er null oppmerksomhet. Ble han hysterisk satt jeg meg på gulvet inne på rommet hans med ipad og så på film. Ga ingen oppmerksomhet til ungen. 

Det syntes han ble dørgende kjedelig etter en stund. Plutselig løsnet det og han sovnet innen 30 min😬

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (17 timer siden):

Det varierer veldig i bhg. De legger han mellom 12 og 12.30 i bhg (det er da barna legges på avdelingen). De har da sovetid til kl 14.30 senest om de ikke våkner før. Han nekter å sove i vogn både ute og inne, men på madrass fungerer en sjelden gang. Noen ganger sover han ikke, andre ganger 30 min, 45 min. En sjelden gang over en time.

Resultatet er at når han ikke sover i bhg så er han overtrøtt når han kommer hjem, og det er sutring ofte fram til leggetid.  Noen kvelder da sovner han normalt, andre ganger er han så overtrøtt at han blir våken ved leggetid. Om vi evt prøver å legge han når han kommer hjem for en liten lur, så er han lys våken etterpå til langt på kveld. 

De dagene han har sovet noe i bhg er han veldig våken på kveld når han skal sove.

De dagene han ikke er i bhg så er en av vi foreldrene veldig bundet til hjemmet mellom 12.30 - 15.30, fordi han ikke vil sove i vogn. Han sovner ikke lur med mindre han får lov å ligge på armen. På en arm eller i samme seng som oss så kan han sove en 2 t. (hender at jeg sovner også). Blir han derimot flyttet til egen seng så våkner han etter maks 40 min.

Bør droppe soving på dagen. Blir en kort overgang og så blir det bedre

Anonymkode: 2ffe4...295

Skrevet

Hva med å bare sitte ved siden av sengen til barnet sovner. 2 år er jo nesten baby fortsatt. De trenger å vite at de er trygge. Vi har en på 3 år og vi sitter der til hun sovner. Det tar 10-20 før hun slikker. 

Eller ligge i sengen til han sovner ..

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi hadde samme problem. Det eneste som fikk vår jente til å sovne fortere var å faktisk holde henne fysisk fast. Vi lå i senga sammen med henne og holdt rundt henne til hun ble rolig (føk rundt som en propell ellers), og  når hun først klarte å roe seg med sovnet hun som regel i løpet av fem minutter.

Vi prøvde mye annet for å få henne til å sovne alene, men hadde ingen suksess med det før hun var over fem.

Anonymkode: b5e43...677

😳

Anonymkode: 820ce...3cd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det sånn i lang tid (mer enn ett år) i den alderen. Veldig slitsomt. 

For å overleve tok vi annenhver kveld, dvs at vi visste at vi fikk «fri» annenhver dag. Jeg prøvde å se på de mange timene i et mørkt rom med barn som ikke ville sove som «skjermtid»/telefontid, så det ikke ble så negativt. 
Langt om lenge skaffet vi en sånn sovetreningsklokke - en som viser natt og dag. Vi gjorde det primært fordi han også våknet veldig tidlig 🙄🙄 men det var i den perioden der det faktisk begynte å bli mulig å forlate ham våken i senga uten at han enten illskrek eller løp rundt. Usikkert om det var klokka eller om det ville skjedd uansett. MEN jeg ville kjøpt en sånn klokke, og så ville jeg prøvd å fokusere på at det VIL gå over. 

Anonymkode: a2b1f...602

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (19 timer siden):

Kjenner meg igjen i mye av dette. Det var jeg som skrev et annet innlegg nettopp. Når jeg ser dette, husker jeg at dette ikke løste seg før han sluttet helt å sove dupp, og det var da han var kanskje 3,5 år. Jeg husker ikke helt, det meste er en tåke fra den tiden. Det å slutte med dupp var utrolig slitsomt, det var en periode på mer enn ett år hvor det liksom ble feil uansett: Hvis han ikke sov i barnehagen var han HELT kake allerede i 13-14-tiden, så barnehagedagen OG ettermiddagen blir slitsom (eller han sovnet i bilen på vei hjem, og selv om det var bare fem minutter, var det lenge nok til å koste oss tre timer med baluba på kvelden). Eller så sov han i barnehagen (kunne være bare et kvarter!), og var fornøyd i bhg og hjemme, men hadde huskestue til klokka 21:30-22:00. 

Anonymkode: a2b1f...602

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...