Gjest Athena Catalina Skrevet 24. juni 2022 #1 Skrevet 24. juni 2022 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kritikk-av-islam-er-ikke-rasisme/o/5-95-545500 Ved å hindre kritikk av islam hindrer venstresida utvikling av de muslimske minoritetene i Europa og i muslimske land. Det er gjennom kritikk at samfunnet utvikler seg. Vi burde ikke skape hindringer for det. Utrolig bra skrevet innlegg, 👍
Mardrøm Skrevet 25. juni 2022 #2 Skrevet 25. juni 2022 Jeg har ikke inntrykk av at venstresida hindrer kritikk av islam - tvert i mot kjennetegnes vel venstresiden av generell religionsskepsis. Problemet er heller at helt vanlige muslimer i Norge, som lever sine helt ordinære liv, blir mistenkt for å være mer ekstreme enn de egentlig er. Den type konspirasjoner og hets bør muslimer i Norge beskyttes mot. Det blir på samme måte som det finnes ekstreme miljø blant kristne (f.eks. i USA), uten at det betyr at kristne i Norge egentlig er like ekstreme, men bare skjuler det godt. Men at for eksempel lederskapet i Iran er noe av det farligste og mest ondsinnede i verden, tror jeg ikke det er særlig uenighet om. 13 2
Isambard Skrevet 25. juni 2022 #3 Skrevet 25. juni 2022 (endret) Mardrøm skrev (20 minutter siden): Jeg har ikke inntrykk av at venstresida hindrer kritikk av islam - tvert i mot kjennetegnes vel venstresiden av generell religionsskepsis. Problemet er heller at helt vanlige muslimer i Norge, som lever sine helt ordinære liv, blir mistenkt for å være mer ekstreme enn de egentlig er. Den type konspirasjoner og hets bør muslimer i Norge beskyttes mot. Det blir på samme måte som det finnes ekstreme miljø blant kristne (f.eks. i USA), uten at det betyr at kristne i Norge egentlig er like ekstreme, men bare skjuler det godt. Men at for eksempel lederskapet i Iran er noe av det farligste og mest ondsinnede i verden, tror jeg ikke det er særlig uenighet om. Venstresiden har en stolt tradisjon med å komme med skarp kritikk av religion. Husk at kampen mot kirken ikke bare handlet om kristne ekstremister og terrorister. Sosialismen anså religion som en måte å forlede/lure befolkningen. Den tradisjonen fra Venstresiden er fullstendig steindød. Nå kjemper Venstresiden for å beskytte religion mot kritikk. Venstresiden fjernet blasfemiparagrafen, men nå vil folk ha den tilbake. Religiøse har så store og viktige følelser som ingen må krenke. Personlig blir jeg krenket av at Bibelen mener jeg fortjener å komme til helvete fordi jeg ikke tror, men det teller visst ikke. Det er ingen grenser for hva religiøse kan si om oss vantro hunder. (Forresten er jeg enig i mye. Høyreekstreme skal ha det til at muslimer nærmest per def. er potensielle terrorister. Vi har hundretusener av muslimer i Norge, men lite eller ingen terror. 99.99% er ikke jihadister.) Endret 25. juni 2022 av Isambard 8 1
matsats Skrevet 25. juni 2022 #4 Skrevet 25. juni 2022 1 hour ago, Mardrøm said: Jeg har ikke inntrykk av at venstresida hindrer kritikk av islam - tvert i mot kjennetegnes vel venstresiden av generell religionsskepsis. Problemet er heller at helt vanlige muslimer i Norge, som lever sine helt ordinære liv, blir mistenkt for å være mer ekstreme enn de egentlig er. Den type konspirasjoner og hets bør muslimer i Norge beskyttes mot. Det blir på samme måte som det finnes ekstreme miljø blant kristne (f.eks. i USA), uten at det betyr at kristne i Norge egentlig er like ekstreme, men bare skjuler det godt. Men at for eksempel lederskapet i Iran er noe av det farligste og mest ondsinnede i verden, tror jeg ikke det er særlig uenighet om. Venstresiden har skepsis mot tradisjonelle religioner, men på mange måter domineres venstresiden av det man kan kalle kulturreligioner. Klima, kjønn/seksualitet, og rasisme behandles alle som nærmest hellige dogmer. 4 2
Drizzt Skrevet 25. juni 2022 #5 Skrevet 25. juni 2022 Athena Catalina skrev (11 timer siden): https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kritikk-av-islam-er-ikke-rasisme/o/5-95-545500 Ved å hindre kritikk av islam hindrer venstresida utvikling av de muslimske minoritetene i Europa og i muslimske land. Det er gjennom kritikk at samfunnet utvikler seg. Vi burde ikke skape hindringer for det. Utrolig bra skrevet innlegg, 👍 Riktig. Kritikk av islam er ikke rasisme. Helt enig med Lily. Hun vet hva hun skriver om. 3 1 3
sicario Skrevet 25. juni 2022 #7 Skrevet 25. juni 2022 Religionskritikk er et av flere fundament for et hvert opplyst og velutviklet samfunn. Har ingen ting med rasisme å gjøre. 3 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 25. juni 2022 #8 Skrevet 25. juni 2022 I Grosny skrev (3 minutter siden): Men er det rasisme å kritisere noe jødisk? Nei, det er ikke rasisme å kritisere jødedommen eller andre religioner.
I Grosny Skrevet 25. juni 2022 #9 Skrevet 25. juni 2022 Athena Catalina skrev (Akkurat nå): Nei, det er ikke rasisme å kritisere jødedommen eller andre religioner. Jeg har hørt om en som har blitt eksludert eller frosset ut fra Rødt fordi han har snakket eller skrevet veldig kritisk , om jødiske finansmiljøer eller noe sånt.
Drizzt Skrevet 25. juni 2022 #10 Skrevet 25. juni 2022 I Grosny skrev (34 minutter siden): Jeg har hørt om en som har blitt eksludert eller frosset ut fra Rødt fordi han har snakket eller skrevet veldig kritisk , om jødiske finansmiljøer eller noe sånt. Å være kritisk til noe betyr ikke at man er rasistisk. 2 3
Sommer2464 Skrevet 25. juni 2022 #11 Skrevet 25. juni 2022 Athena Catalina skrev (17 timer siden): https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kritikk-av-islam-er-ikke-rasisme/o/5-95-545500 Ved å hindre kritikk av islam hindrer venstresida utvikling av de muslimske minoritetene i Europa og i muslimske land. Det er gjennom kritikk at samfunnet utvikler seg. Vi burde ikke skape hindringer for det. Utrolig bra skrevet innlegg, 👍 Bra at ihvertfall noen forstår det. 1
CaspertheGh0st Skrevet 25. juni 2022 #12 Skrevet 25. juni 2022 Det er viktig å skille mellom kritikk og hat/rasisme. Det er ikke det samme. Så absolutt er kritikk innenfor, uansett hvilket tema eller religion. Utfordringen er dersom man trekker inn religion i noe i større grad enn det egentlig er. F eks terrorisme som skjedde i går, bør kritikken være på religionen Islam eller helsevesenet og politi ? Tikkende bomber i samfunnet. De er der selv om man skulle fjerne alt som heter religion, man er naiv dersom man tror noe annet. Så absolutt innenfor å kritisere religioner men, ta den kritikken der den passer. 3
Gjest Velvia Skrevet 25. juni 2022 #13 Skrevet 25. juni 2022 Synes ofte det er litt sånn "er det ikke lov til å si neger lenger nå? Det må være lov til å være kritisk til innvandring".
Topsi Skrevet 25. juni 2022 #14 Skrevet 25. juni 2022 I Grosny skrev (6 timer siden): Jeg har hørt om en som har blitt eksludert eller frosset ut fra Rødt fordi han har snakket eller skrevet veldig kritisk , om jødiske finansmiljøer eller noe sånt. Da er det ikke kritikk av jødedommen som ligget bak, men trolig gammelt antisemittisk grums 3 1 1
I Grosny Skrevet 25. juni 2022 #15 Skrevet 25. juni 2022 Topsi skrev (Akkurat nå): Da er det ikke kritikk av jødedommen som ligget bak, men trolig gammelt antisemittisk grums Nei, det hadde ingenting med antisemmitisme å gjøre. Jeg kjenner ikke de jødiske miljøene og kan ikke si hvordan de er, men jeg har inntrykk at noen jøder søker sammen med jøder og unngår å invitere inn ateister, muslimer og kristne.
Giopp Skrevet 25. juni 2022 #16 Skrevet 25. juni 2022 23 minutter siden, Topsi said: Da er det ikke kritikk av jødedommen som ligget bak, men trolig gammelt antisemittisk grums Jeg tror guilt-by-association er blitt mer og mer utbredt etterhvert som samfunnet er blitt mer og mer woke. Det verste en kan bli assosiert med, er den brune og reaksjonære høyresiden. Islam og innvandring går sammen. Det å sparke mot Islam er i Norge som å sparke på minoriteter. Smaker ikke godt. Derfor er venstresiden og unge mennesker svært forsiktige med å kritisere Islam. Kritikken må komme innenfra. 1
Sommer2464 Skrevet 26. juni 2022 #17 Skrevet 26. juni 2022 (endret) Etter at Zaniar Matapour gikk inn på gay baren å drepte 2 mennesker tror jeg det virkelig er nødvendig å kritisere islam. Koranen har som kjent direkte oppfordringer til drap og derfor vil jeg si at islamisme ikke er i strid med Koranen. Endret 24. juli 2022 av Sommer2464 1 1 1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 26. juni 2022 #18 Skrevet 26. juni 2022 (endret) Mardrøm skrev (På 25.6.2022 den 8.14): Jeg har ikke inntrykk av at venstresida hindrer kritikk av islam - tvert i mot kjennetegnes vel venstresiden av generell religionsskepsis. Problemet er heller at helt vanlige muslimer i Norge, som lever sine helt ordinære liv, blir mistenkt for å være mer ekstreme enn de egentlig er. Den type konspirasjoner og hets bør muslimer i Norge beskyttes mot. Venstresiden har helt klart vært hardere mot kristne og Kristendommen enn muslimer og Islam. Hanna Kvanmos sitat hvor hun sier: «Se å ta bort den klamme prestehånda!» er godt eksempel. En SV-leder ville selvsagt aldri sagt noe lignende til en muslim. Endret 27. juni 2022 av Nimbus2000
MammatilPer Skrevet 23. juli 2022 #19 Skrevet 23. juli 2022 Man kan skille mellom tre hovedbetydninger av rasisme: 1) Når arvelige biologiske egenskaper legges til grunn for å dele inn mennesker i påståtte «raser», snakker vi om klassisk rasisme. Den klassiske rasismen legger altså feilaktig til grunn at mennesker kan deles inn i adskilte raser ved at antatte fysiske rasekjennetegn som kroppshøyde og hår-, hud- og øyenfarge kobles sammen med antatte indre mentale rasekjennetegn og at dette gir grunnlag for et skille mellom under- og overlegne raser. Dette utgjør den smale betydningen av begrepet rasisme. 2) Den andre hovedformen for rasisme, kulturrasismen, legger større vekt på kultur og motstand mot å blande kulturer og religioner sammen. Kulturrasismen antar at individer er forutbestemt av sin kulturelle bakgrunn og at nasjoner og samfunn bare kan være i harmoni med seg selv når de er kulturelt ensartede heller enn flerkulturelle. Kulturblanding vil ifølge en slik oppfatning uunngåelig føre til destabilisering og konflikt. Det er visst forskjellige former på rasisme.
Lomvi Skrevet 24. juli 2022 #20 Skrevet 24. juli 2022 Ryddet for sitater uten kildehenvisning. Lomvi, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå