Gå til innhold

Eurasier eller finsk lapphund eller annen rase?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har for ikke så lenge siden tatt avskjed med vår 16 år gamle bestevenn, en Alaska husky. Vår 12 år gamle Malamute begynner også å dra på åra, og er ikke vant til å være alene, så tankene gikk jo mot å tenke på enda en hund.

Vi ønsker ikke en ny polarhund. Rett og slett fordi vi ikke tror de kommer til å måle seg opp mot de hundene vi nå har (og akkurat har hatt). Vi lever også et litt annet liv nå en for 12/16 år siden. Så vi ønsket en litt mer familiehund som fortsatt kan brukes til det meste av aktivitet, men som ikke trenger helt den aktiviteten en husky/malamute trenger.  

Samtidig ønsker jeg fortsatt en god og myk pels og en luftig hale (jeg blir like facinert hver gang vi har besøk av en herlig labrador hvor halen logrer med alt som står rundt, men altså ikke noe jeg foretrekker på daglig basis). Av størrelse tenker jeg at litt mindre enn malamuten ikke gjøre noe, men alt annet enn en veskehund. Når det gjelder aktivitet skal hunden være med på alt fra joggeturer til skogsturer til fjellturer og gjerne ut i båten, med andre ord, alt vi gjør som en familie. Vi har små barn. Jeg elsker også den majestetiske roen en Malamute har, og det kunne jeg godt tenkt å ta med til neste hund. 

Foreløpig tenker vi litt fram og tilbake mellom finsk lapphund og eurasier. Kan enda ikke så mye om de rasene. Har de noen likheter eller store ulikheter? Noen som kommer på en annen spisshundrase så kunne passe? 

Anonymkode: 16516...217

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samojed

Anonymkode: 74346...186

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Samojed

Ja, har tenkt litt på den og. Men tipper den har samme ekstremrøyting som Malamute? 

AnonymBruker
Skrevet

Eurasier har også den ekstreme røytingen. 
det sies at en eurasier røyter to ganger i året. 6 mnd på høsten og 6 mnd på våren. 👌

Viktig ting med eurasier generelt er at de er lite førerorienterte. De færreste eurasiere har veldig lyst til å jobbe. Ofte kan det være pga de ikke er så matorienterte. Dette gjelder ikke alle, men den kan oppfattes som vanskelig når sannheten er at den bryr seg nada om dine «sitt» og «ligg» og «se på denne overprisa godbiten her». 

Vil påstå finsk lapphund er hakket «enklere» rase. Sheltie er også utrolig flott med barn, og som er i samme fløffy-kategori. Keeshond kjenner jeg dessverre ikke så godt til, men eurasier er laget ut av bla den rasen.

Anonymkode: f1ef7...021

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest ChaseDurer
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

det sies at en eurasier røyter to ganger i året. 6 mnd på høsten og 6 mnd på våren. 👌

Viktig ting med eurasier generelt er at de er lite førerorienterte. De færreste eurasiere har veldig lyst til å jobbe. Ofte kan det være pga de ikke er så matorienterte. Dette gjelder ikke alle, men den kan oppfattes som vanskelig når sannheten er at den bryr seg nada om dine «sitt» og «ligg» og «se på denne overprisa godbiten her». 

Vil påstå finsk lapphund er hakket «enklere» rase. Sheltie er også utrolig flott med barn, og som er i samme fløffy-kategori. Keeshond kjenner jeg dessverre ikke så godt til, men eurasier er laget ut av bla den rasen.

Dette stemmer nok, vi har samme erfaringen med vår Eurasier. Den bryr seg ikke om vi sier sitt ligg og gå fint i bånd, den er lite leken utenom noen ganger når den løper og herjer. Den er ganske sterk og vanskelig å gå tur med da den går der den vil, for å markere. Den bjeffer aldri og er veldig trofast og snill, glad i litt kos. Alt i alt en kjempefin familiehund som vi elsker

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har finsk lapphund. Den mister underpels to ganger årlig og da er det pels overalt 😅 heldigvis varer det bare noen uker, og man er godt hjulpet med en god blåser ☺️ Vår lapphund er familievennlig, tillitsfull og veldig lærevillig. Bjeffer så og si aldri, bare litt om hun blir ivrig i lek (feks ved å kaste frisbee) eller av og til om det går noen forbi hagen vår 😅

Og ja, den har superfluffy hale 🤩🥰

Anonymkode: 917ae...fff

AnonymBruker
Skrevet

FInsk lapphund hanner røyter ca 1 gang i året, mens en tispe røyter ned hver gang den har løpetid. Er du vant med instinktene i en husky så hadde jeg nok glatt valgt finsk lapphund. Dette er også en mye friskere rase enn det eurasieren er. 

Anonymkode: 402bc...f04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

FInsk lapphund hanner røyter ca 1 gang i året, mens en tispe røyter ned hver gang den har løpetid. Er du vant med instinktene i en husky så hadde jeg nok glatt valgt finsk lapphund. Dette er også en mye friskere rase enn det eurasieren er. 

Er det mye jaktinstinkt på en finsk lapphund? Trodde den var mer gjeter? Hvordan er den med om man skulle komme over løse sauer, katter etc? Kan den gå like i strupen på dem som en husky fint kunne gjort dersom den hadde mulighet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2022 den 12.35):

Jeg har Eurasier og kan bekrefte dette. Min røyter MYE! Man blir gående rundt og plukke opp små dotter med hår dag ut og dag inn i perioder 😂 hun er heller ikke spesielt førerorientert eller matorientert. Litt vanskelig å dressere, men hun kan generelle kommandoer som sitt, dekk, bli og innkalling. Spørs bare om hun føler for å følge dem 😄 et pluss er at hun er såpass familiekjær at hun ikke stikker av og kan fint slippes ut i hagen osv.

Når det gjelder mat har hun vært kresen stort sett hele livet, og hun har også hatt flere perioder der hun plutselig bestemmer seg for at hun ikke lengre liker noe hun tidligere elsket. Hun spiser vanlig hundefor, men da skal hun være sulten først, altså.. 

Nå skal det sies at jeg har falt pladask for Eurasier og kommer garantert til å ha flere i mitt liv, men er man ute etter en førerorientert, lite røytende rase som gjør hva som helst for en matbit så er nok ikke Eurasier det jeg ville valgt 😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det mye jaktinstinkt på en finsk lapphund? Trodde den var mer gjeter? Hvordan er den med om man skulle komme over løse sauer, katter etc? Kan den gå like i strupen på dem som en husky fint kunne gjort dersom den hadde mulighet? 

Lite eller ingen jaktinstinkt hos min, den passer på flokken sin, min har løpt etter katt en gang men gav seg så fort katten var ute av syne 😅 Nå passerer hun katter og reagerer ikke noe på sau annet enn at hun er nysgjerrig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja finsk lapphund har jaktinstinkt, men dei skal ikke ha for mykje av dette. Dei gjeter mer enn dei jakter. Dvs de jakter smågnagere, og de gjeter hjortedyr. Hunden til ei jeg kjenner tok f.eks stand på en stor hjortebukk i fjor, og han kom tilbake med fem dyr etter de hadde sluppet han på hjort. 

Lapphunder skal ikke jage, men gjete. De har derfor lov til å være løse jakthunder, og de ble i gamle dager brukt til alt mulig, slik som en buhund ble brukt til; Jakt, gjeting og vokting, men de skal ikke ha overdrevent jakt eller vokterinstinkt. Jeg går blodspor med tispa mi, og hun er veldig rolig i sporet og søker systematisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en eurasier. Røyter mye men er veldig rolig. Vår bjeffet ikke før på sine gamle dager heller. Kunne forlate hunden løs ute uten problem, holdt seg på tomten hele tiden. Ikke opplevd at han ikke hørte etter. Kunne gå tur med han løs uten problem, også når vi møtte andre hunder. 

Anonymkode: 2e42e...227

Skrevet

Har du sjekket ut denne rasen ?😊

Screenshot_20220701-222324_Google.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 23.07):

Ja, har tenkt litt på den og. Men tipper den har samme ekstremrøyting som Malamute? 

Røyter en del. Men det er 2ganger i året. Minimalt pelsstell ellers. Børster 1 gang i uka ish. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere er en småbarnsfamilie, og finsk lapphund er kjent for å være djerv. Jeg har en del erfaring med dem og de er ikke ypperlige familiehunder - de er først og fremst arbeidshunder. Dekkes dette behovet så kan de være fine sammen med barn.

Jeg ville dog anbefalt, fra et realistisk ståsted, at en golden retriever er et fint valg. Dere ønsker ikke en hund som krever mye mosjon, dere har ingen spesielle bruksområder i tankene, og dere vil helst ha en hund som er tilpasningsdyktig og barnevennlig. En golden er i tillegg ganske lett å oppdra, vakker og røyter mindre enn lapphund (MYE mindre).

Det virker ingen spesiell grunn til at dere vurderer lapphund, annet enn at den er søt og har mye pels. Om dere hadde behov for en gjeterhund hadde saken stilt seg annerledes. Jeg anbefaler derfor å være realistisk med hva dere kan tilby en arbeidshund og heller velge en hund avlet for familiebruk.

Anonymkode: f1f82...9dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere er en småbarnsfamilie, og finsk lapphund er kjent for å være djerv. Jeg har en del erfaring med dem og de er ikke ypperlige familiehunder - de er først og fremst arbeidshunder. Dekkes dette behovet så kan de være fine sammen med barn.

Jeg ville dog anbefalt, fra et realistisk ståsted, at en golden retriever er et fint valg. Dere ønsker ikke en hund som krever mye mosjon, dere har ingen spesielle bruksområder i tankene, og dere vil helst ha en hund som er tilpasningsdyktig og barnevennlig. En golden er i tillegg ganske lett å oppdra, vakker og røyter mindre enn lapphund (MYE mindre).

Det virker ingen spesiell grunn til at dere vurderer lapphund, annet enn at den er søt og har mye pels. Om dere hadde behov for en gjeterhund hadde saken stilt seg annerledes. Jeg anbefaler derfor å være realistisk med hva dere kan tilby en arbeidshund og heller velge en hund avlet for familiebruk.

Anonymkode: f1f82...9dd

Joda, men husk at vi går fra husky og Malamute da, så litt tanker om bruk og erfaring med arbeidshunder har vi jo, men i noe mindre omfang enn med de polarhundene. Dog ikke gjeting, det er sant. Men heller ikke fuglejakt som vel er mer for en retriever rase. 

AnonymBruker
Skrevet

Har dere sett på lappsk vallhund?😊

Anonymkode: 08e50...3b9

AnonymBruker
Skrevet

Vi så også på finsk lapphund og eurasier da vi skulle bestemme oss for hund, og valget falt på eurasier til slutt. Mest fordi de lapphundene jeg har møtt hadde mye lyd, men det er kanskje ikke så vanlig som jeg har inntrykk av? Eurasieren vår bjeffer et par ganger i året. Det er egentlig litt som å ha en katt. Hun er sta og kan være vanskelig å jobbe med uten riktig motivasjon, men hun er smart og lærer lett. Utover det er hun en helt fantastisk hund - med på alt, enten det er lang tur, kort tur, båttur, trening, lek, kos eller en ettermiddag på (eller under) sofaen. Siden dere har erfaring med polarhund fra før så vil jeg tro eurasieren kan passe dere godt! De kan være ekstremt sta og lite førerorienterte, men de er allsidige hunder som kan være med på det aller meste selv om du ikke får pleaser-attituden til f.eks. en BC :laugh:

Det virker som om begge disse rasene har blitt veldig populære de siste årene, så jeg ville brukt god tid på å finne en oppdretter som dere stoler på. Vi begynte å ta kontakt med oppdrettere i midten/slutten av 2017, og fikk vår valp sommeren 2019.

Anonymkode: 2219e...f34

• 4 måneder senere...
Skrevet

Aldri, aldri kjøp finsk lapphund om du har naboer!!! 

Anonymkode: 23793...30e

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Aldri, aldri kjøp finsk lapphund om du har naboer!!! 

Anonymkode: 23793...30e

Det var bastant, min lapp plager ikke naboene, hun har stort uteområde og bjeffer ca aldri ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...