Gå til innhold

Du som er psykisk syk, hvordan ble du slik?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gener (mye psykiatri på mors side), dårlig oppdragerstil hos begge mine foreldre, og har hatt min andel utfordringer gjennom voksenlivet. Til slutt klarer man bare ikke kjempe mer.

Anonymkode: 5f994...e22

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var en tenåring som tafset og kysset på meg når jeg var barn og hver dag i tre år etter dette jaget han meg og jeg måtte gjemme meg så han ikke gjorde det igjen. Ingen plasser var trygge nok. Ingen gjorde noe. Det var bare uskyldig lek. Gutter er gutter osv osv. Venninna mi fortalte han hvor jeg bodde, så jeg var ikke trygg i egen hage heller.

Jeg kaller det en traume siden det har påvirket meg såpass. Mulig jeg har overreagert og mulig jeg bare var jævla svak, men men. Sånn er det

Anonymkode: 127ff...51a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Omsorgssvikt i barndommen.

Anonymkode: 23899...bb4

• Hjerte 1
Skrevet

Psykisk sykdom kan ramme like blindt som kreft.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (2 timer siden):

Psykisk sykdom kan ramme like blindt som kreft.

Jeg er så enig! Alle kan bli rammet. 

Anonymkode: f61f2...36d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 22.43):

Ble sånn pga uoppdaget autisme. Klarte ikke å håndtere sosiale situasjoner, ble mobbet fordi jeg var rar, har blitt utnyttet og utsatt for vold og overgrep, klarte ikke å arbeide, føler meg ensom fordi jeg er så annerledes, et cetera. 

Anonymkode: a5b0a...aa0

Så trist 😢 Hvordan går det med deg nå?

AnonymBruker
Skrevet

Kombinasjon av mye rart. Asperger, foreldre som ikke forstod meg, ingen venner i oppveksten og ingen jeg stolte på. Dette førte videre til at de psyksiske plagene fikk herje fritt. 

Anonymkode: 51a35...664

AnonymBruker
Skrevet

Blitt slik som følge av at en nær slektning utsatte meg for alvorlige seksuelle overgrep fra førskolealder, og at overgrepene varte i 25 år før de ble stoppet. At jeg ble mobbet hele barneskolen hjalp ikke på saken. 

Anonymkode: 0c0d6...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange av dere med psykiske issues her går ikke på trening?

Anonymkode: a7aac...417

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvor mange som ikke går på trening? 

Jeg trener flere ganger i uken, nesten hver dag. Så er ikke mangel på fysisk aktivitet at jeg er syk. Hvis det var det du tenkte å prøve å hinte til. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: e5ebf...0d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre?

Trening er gunstig forsvar mot depresjon og angst.

Anonymkode: e156b...c0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du ikke alle som sliter med div vet dette? At de har hørt det fra alle? Det er liksom ikke noe nytt.. Enkelte får det til å høres ut som at det bare er til å bli mer aktiv, gå tur og trene, også blir alt bra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjelper ikke mot en klinisk depresjon! 😮 For en stygg bagatellisering av mentale lidelser.

Anonymkode: 8ab0a...cb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelper ikke mot en klinisk depresjon! 😮 For en stygg bagatellisering av mentale lidelser.

Anonymkode: 8ab0a...cb8

Trening kan være like effektivt som antidepressiva, men det betyr ikke at alle som trener vil kunne unngå å bli syk, eller å bli frisk. Jeg trener og blir deprimert og dårlig på andre måter flere ganger i året uansett. 

Og den AB sin intensjon med innlegget tror jeg var å komme med et type stikk som i at man ikke gjør det man burde for å bli frisk og kan takke seg selv. Det er dårlig. 

Men det er bra med fysisk aktivitet dersom man klarer det. Jeg også faller av innimellom når jeg går dypt ned, men for min del er oppstart av fysisk aktivitet alltid en viktig del av  å komme opp fra den dypeste depresjonen. Det har vi alltid fokus på når jeg er innlagt. Og det er ikke for å bagatellisere hvor mye jeg sliter at min behandler vil ha meg i gang igjen. Det er jo fordi det er så viktig for min fungering. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynte i puberteten, og ble gradvis verre jo eldre jeg ble. Flytta ut og begynte med rus, noe som gjorde alt hundre ganger verre.

Så… litt pubertet og mye rus, så endte jeg opp med mange uønskede diagnoser.

Anonymkode: 6921e...dcd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2022 den 12.13):

Jeg mener jeg er født sånn. Alt for følsom i en verden som ikke er tilpasset følsomhet. Det bare fungerer ikke mellom meg og verden.

Anonymkode: 80682...bb4

Noe av det samme her. Var veldig sårbar som barn og fikk nok ikke den støtten jeg trengte. Har «tatt meg sammen» hele livet før jeg gikk på en kjempesmell da jeg var 35. Går fremdeles på sovemedisin. Fikk samtidig henvisning til terapi, men den ligger fremdeles i en skuff. Føler liksom at jeg ikke har god nok grunn til å bruke den siden jeg er i et godt forhold, har tre barn og en jobb jeg trives i. At jeg sover godt hjelper på hverdagen, men det underliggende må jeg nok ta tak i før eller senere. 

Anonymkode: 90637...f29

Gjest Warrior
Skrevet

Blitt sånn etter hendelser. Bli lett sint har jeg alltid vært og fikk raserianfall som barn også, men det er ikke psykisk sykdom men sinne er verre nå på grunn av psykisk sykdom. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vel vært deprimert uten at det er en psykisk sykdom. Det er en tilstand som går over. 

Men ungdommen er bipolar som går over i psykose tidvis...og det er genetisk, fra fars familie. Hun har vel opplevd utestengelse på skole, men hvem har ikke det? Man blir liksom  ikke bipolar av det. 

Men DET skal ikke være en grunn til å ikke ha skole, jobb osv. Far har eget firma og greier seg veldig fint.

Folk kaller snart alt for psykisk sykdom og jeg synes det er annoying.

Anonymkode: df983...83f

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å jobbe i helsevesenet 

Anonymkode: 729a4...9a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...