Gå til innhold

Du som er psykisk syk, hvordan ble du slik?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du født sånn eller blitt sånn? Og er det noen grunn du tror som kan være årsaken til at du ble psyk eller bare gener? 

Anonymkode: 88f02...840

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blitt sånn. Traumer i oppveksten. Psykisk vold, emosjonell omsorgssvikt og overgrep. 

Anonymkode: 775fc...5a7

• Liker 3
Skrevet (endret)

Tror det er blanding her. Litt utsatt grunnet genetikk. Så kom nervene Sakte med sikkert etterhvert. 

Endret av Tone83
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at personligheten min spiller inn også og litt gener, men jeg tror at ting hadde vært annerledes om jeg hadde vokst opp med trygge og gode foreldre som hadde sett meg, gitt meg omsorg og tatt vare på meg.

Så grunnen til at jeg sliter psykisk er manglende omsorg fra foreldre, psykisk vold, mobbing, manglende trygghet i oppveksten, traumer, sårbarhet hos meg og litt gener.

Anonymkode: c7e28...a5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble sånn pga uoppdaget autisme. Klarte ikke å håndtere sosiale situasjoner, ble mobbet fordi jeg var rar, har blitt utnyttet og utsatt for vold og overgrep, klarte ikke å arbeide, føler meg ensom fordi jeg er så annerledes, et cetera. 

Anonymkode: a5b0a...aa0

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg ble psykisk syk fordi jeg ble mobbet fysisk og psykisk i nesten 9 år på skolen. og seksuelle overgrep da jeg var barn.

Anonymkode: 00100...1ee

AnonymBruker
Skrevet

Mobbing i oppveksten, familiemedlemmer med fæle kommentarer, mistet forelder i ung alder. Jeg har/ hadde atypisk spiseforstyrrelse ( jeg føler meg fin, men har fremdeles noen få ting igjen) og har agorafobi, depresjon og sosial angst. 
De kommer alle fra forskjellige hendelser , og jeg nok ekstra utsatt, vi har mye psykisk i familien.

Vil nok tro mye skyldes mobbingen for vekt og at jeg mistet forelder alt for ung

Anonymkode: 1046a...5bd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er definitivt blitt sånn og ikke født sånn. Ble sånn på grunn av min mors ustabile psyke. 

Anonymkode: da377...8d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er definitivt blitt sånn og ikke født sånn. Ble sånn på grunn av min mors ustabile psyke. 

Som igjen kom av min mors ustabile oppvekstforhold* 

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg er født sånn. Har en veldig fin familie og vokste opp både trygg og elsket. Så langt har ingen av søsknene mine slitt åpent med psyken, ikke foreldrene mine heller. Så det det har nok bare vært noe krøll på den sædcellen og kanskje noe grums i egget som ble meg. 

Anonymkode: c6959...d72

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt medfødt tror jeg. Men ble mye verre på grunn av søskendødsfall og religiøs mishandling. 

Anonymkode: 913b5...434

AnonymBruker
Skrevet

Jeg utviklet en form for sosial angst etter konstant mobbing gjennom hele grunnskolen, ni år. Samt i tillegg å ha en dominerende mor som aldri innrømmet feil. Så alt var alltid min feil, uansett.

I voksen alder har jeg, over mange år, jobbet med dette og er nå mye bedre enn jeg var før.

Anonymkode: e7e59...455

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Blitt sånn. Traumer i oppveksten. Psykisk vold, emosjonell omsorgssvikt og overgrep. 

Anonymkode: 775fc...5a7

Alt dette ja!

Anonymkode: 79905...242

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er autist, og da er angst en vanlig komorbid lidelse.

Anonymkode: e6ca3...c6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke. Har vært sånn helt siden barnehagealder. Er i midten av 30 årene nå og bare vendt meg til at jeg aldri blir frisk.

Anonymkode: b0984...f4b

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det nok en kombinasjon av gener og en forferdelig oppvekst. Klarte å holde det under kontroll helt frem til en periode med hva jeg i ettertid må kalle helt latterlig stor belastning på alle områdene i livet mitt. Kan ikke fatte nå at jeg stod i alt det der i FEM ÅR! Endte opp med å bli suicidal, og sprakk på jobb. Kollega ringte legevakta og jeg ble senda rett derfra og på ambulant akutteam. Ble stappet full av antidepressiva. Det er nå 2 år siden, og i løpet av disse to årene har jeg forlatt jobben fra helvetes innerste sirkel, blitt gift, slutta på antidepressiva og fått drømmejobben:) Starter i høst:nori:

Anonymkode: 0476b...bb1

• Liker 5
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe omfattende problematikk å vise til, men jeg var vitne til vold mot omsorgsperson som liten og jeg hadde emosjonelt umodne foreldre. Har alltid hatt angst og har depresjoner i perioder. 

Anonymkode: e156b...c0b

AnonymBruker
Skrevet

Usikker. Noe genetisk. Har alltid følt meg "annerledes", alltid overanalysert og skeptisk, stille og sjenert. Hjalp ikke på at min første kjæreste mishandlet meg psykisk. Fikk barn i ung alder og mistet omsorgen. Falt da i en dyp depresjon jeg ennå ikke har kommet over. Barnevernet har vært en stor bidrager til mine problemer samt andre offentlige etater som skulle hjelpe når jeg var yngre, som gjorde det stikk motsatte. Redsel for å be om hjelp etter dette har fulgt meg i alle år, jeg er nå i starten av 30åra. 

Anonymkode: dbf31...fc7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Genetikk, men også traumer (emosjonell omsorgssvikt og seksuelle overgrep).

Anonymkode: 3590e...49c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...