Gå til innhold

Har husbanklån og litt botilskudd, hva skjer om jeg dør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 200k i botilskudd da jeg kjøpte leilighet. Hva skjer med dette om jeg dør? Må det tilbakebetales av de som arver meg?

Anonymkode: d4895...c5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk 200k i botilskudd da jeg kjøpte leilighet. Hva skjer med dette om jeg dør? Må det tilbakebetales av de som arver meg?

Blir som vanlig det

Anonymkode: 35be5...230

AnonymBruker
Skrevet

Tviler jeg på

Anonymkode: e9b52...684

Skrevet

Ja det må det. Det er et avdragsfritt lån som avskrives for hvert år du bor i boligen. Når du ikke lenger bor i boligen må selvsagt resten betales

AnonymBruker
Skrevet

Når du dør må all din gjeld betales før noen kan arve noe som helst, også tilskudde.t 

Anonymkode: 1ceca...014

AnonymBruker
Skrevet

Hva står i vedtaket ditt da? I mitt står det at når jeg har bodd i boligen i ti år så får jeg tilskuddet og det må ikke betales tilbake :)  Flytter jeg før det, så må alt betales tilbakebetales i sin helhet (også det som har blitt avskrevet). 

Anonymkode: 184dd...746

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Iflg loven er arvereglene slik at dersom det er mer gjeld enn verdier i boet etter en avdød, kan arvingene velge å frasi seg arven. Der det ikke er noe å hente, så gjør de fleste det. Men det forutsetter at de vet eller får vite hva som er i boet, om det er mest gjeld eller verdier.

Hvis verdien i egenkapital i boligen din er f.eks. 600 000 ved dødstidspunktet, og gjelden er 200 000, ville jo arvingene sagt ja til å arve, betalt ut de 200 000 og så sittet igjen med 400 000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...