Gå til innhold

Prioritere besøk til familien i Spania eller "Sydentur" til Spania

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et lite dilemma.. svigermor og da farmor til min sønn bor i Spania, litt in the middle of nowhere. Må kjøre bil hvor vi enn skal, nærmeste strand er 3 timer unna. Er en by der, sikkert noen lekeplasser, lite basseng i liten bakgård. Har blitt alene med ham, far har ikke opptjent ferie og kan ikke reise i år. Jeg har tidligere betalt flybilletter hit for svigermor,  2 ganger, 3 og siste gang som var i november, betalte hun selv. Ville ha kjøpt billett til henne hit i sommer men de koster 8-9000, mot før rundt 2000.

Så: har lenge hatt lyst å reise på tur med ham, med bamseklubb, barnebasseng og hele pakka. Funnet fin tur til Mallorca i september. Så stikker samvittigheten litt, for har ikke råd til både den turen og betale flybilletter hit for henne i sommer. Alternativet er å reise for å besøke dem i Spania i september, noe jeg egentlig ikke har lyst til, og som jeg ser for meg ikke ville være så givende for min sønn, som ikke kan spansk heller. 

Hva er riktig å gjøre? Tenke på tante og svigermor med fler, i Spania, som ikke får mulighet til å se ham på lenge om ikke vi drar? Eller tenke på oss selv, og nyte ferie som forhåpentligvis innfrir til gøy og avslapping.. 

Anonymkode: cab39...8b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ha dårlig samvittighet for å ikke ha råd til begge deler, om svigermor ikke har det for å reise til dere?

Anonymkode: f2715...3ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har et lite dilemma.. svigermor og da farmor til min sønn bor i Spania, litt in the middle of nowhere. Må kjøre bil hvor vi enn skal, nærmeste strand er 3 timer unna. Er en by der, sikkert noen lekeplasser, lite basseng i liten bakgård. Har blitt alene med ham, far har ikke opptjent ferie og kan ikke reise i år. Jeg har tidligere betalt flybilletter hit for svigermor,  2 ganger, 3 og siste gang som var i november, betalte hun selv. Ville ha kjøpt billett til henne hit i sommer men de koster 8-9000, mot før rundt 2000.

Så: har lenge hatt lyst å reise på tur med ham, med bamseklubb, barnebasseng og hele pakka. Funnet fin tur til Mallorca i september. Så stikker samvittigheten litt, for har ikke råd til både den turen og betale flybilletter hit for henne i sommer. Alternativet er å reise for å besøke dem i Spania i september, noe jeg egentlig ikke har lyst til, og som jeg ser for meg ikke ville være så givende for min sønn, som ikke kan spansk heller. 

Hva er riktig å gjøre? Tenke på tante og svigermor med fler, i Spania, som ikke får mulighet til å se ham på lenge om ikke vi drar? Eller tenke på oss selv, og nyte ferie som forhåpentligvis innfrir til gøy og avslapping.. 

Glemte å skrive at svigermor og familien ikke har økonomi til å kjøpe flybilletter - men det sa seg vel kanskje selv . Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du tenker på barnet ditt først, han er din hovedprioritet. Så lenge du ikke nekter farmoren å treffe sønnen din, så er resten av ansvaret hennes, samt delvis din eksmann sitt, siden det er hans familie. Hun har valgt å bo i et annet land og valgt å prioritere økonomien som hun gjør. Og det er vel først og fremst hennes egen sønn som i så fall bør bistå økonomisk, ikke du.

Anonymkode: 4d9fe...197

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å skrive at svigermor og familien ikke har økonomi til å kjøpe flybilletter - men det sa seg vel kanskje selv . Ts

Men det har jo ikke du heller. Alle pengene dine skal jo ikke gå til å gjøre eks-svigermor lykkelig. Denne gangen ble det Mallorca, en annen gang blir det til henne. Alle ferier du har kan jo ikke være for henne. 

Anonymkode: 1ed71...47d

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?keg hadde heller besøkt familie enn en banseklubb

Anonymkode: 240b6...c7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammelt er barnet?keg hadde heller besøkt familie enn en banseklubb

Snart 3 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tenker på barnet ditt først, han er din hovedprioritet. Så lenge du ikke nekter farmoren å treffe sønnen din, så er resten av ansvaret hennes, samt delvis din eksmann sitt, siden det er hans familie. Hun har valgt å bo i et annet land og valgt å prioritere økonomien som hun gjør. Og det er vel først og fremst hennes egen sønn som i så fall bør bistå økonomisk, ikke du.

Det er hennes hjemland og hun kan ikke egentlig noe for at hun har dårlig økonomi.  Men ja, er jo enig - har lyst å gjøre det jeg tror blir gøyeste for oss begge

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er hennes hjemland og hun kan ikke egentlig noe for at hun har dårlig økonomi.  Men ja, er jo enig - har lyst å gjøre det jeg tror blir gøyeste for oss begge

Åja, jeg tenkte dette var en typisk norsk pensjonist som hadde rømt til Spania. Da er det jo litt mer synd på henne, og mer forståelig at økonomien heller ikke er i orden. En som kommer fra Norge har i utgangspunktet hatt mye bedre muligheter til å få en trygg økonomi i alderdommen. 

Allikevel syns jeg fortsatt du skal tenke på hva som blir best for sønnen din, og spesielt når dette ikke er din egen familie. Hvorfor kan ikke barnefar bistå moren sin med å komme hit? Han har vel lyst til å se henne selv innimellom, eller?

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Altså, hæ? Hvorfor i svarte svingende skal du få dårlig samvittighet for det? Det er ikke ditt ansvar å betale flybilletter for familien din. Det er det dummeste jeg har hørt. 

Det at du har betalt flybilletter for moren din, det skal du bare slutte med. Hvis hun vil se barnebarnet sitt og deg, så kan hun pent betale selv. Du som har betalt flere tusen kr for hun, hvorfor betaler ikke hun for dere? 🤨. Det skulle bare ha manglet isåfall.. 

Dra på chartertur med sønnen din, kos dere masse - du har ingenting å få dårlig samvittighet over. Hvis moren din gir deg dårlig samvittighet så skal du minne hun på at du har betalt mange billetter for hun, så hvis hun vil se dere så er det på tide å gjengi den tjenesten!! Det kalles også manipulering. Ferdig snakka. 

EDIT: jeg trodde du skrev moren din, men ser at det er svigermor. Du har ingen forpliktelser ovenfor henne, og det er svært synd sønnen hennes gir såpass faen at han selv ikke kan betale for hun. Eller dra ned med sønnen din. Du får si til han at han og sønnen må dra nedover snart eller at han får betale hun opp. Dette er ikke ditt ansvar lengre. Du har tatt nok ansvar ovenfor han, og nå er ikke dere sammen lengre. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (9 timer siden):

Altså, hæ? Hvorfor i svarte svingende skal du få dårlig samvittighet for det? Det er ikke ditt ansvar å betale flybilletter for familien din. Det er det dummeste jeg har hørt. 

Det at du har betalt flybilletter for moren din, det skal du bare slutte med. Hvis hun vil se barnebarnet sitt og deg, så kan hun pent betale selv. Du som har betalt flere tusen kr for hun, hvorfor betaler ikke hun for dere? 🤨. Det skulle bare ha manglet isåfall.. 

Dra på chartertur med sønnen din, kos dere masse - du har ingenting å få dårlig samvittighet over. Hvis moren din gir deg dårlig samvittighet så skal du minne hun på at du har betalt mange billetter for hun, så hvis hun vil se dere så er det på tide å gjengi den tjenesten!! Det kalles også manipulering. Ferdig snakka. 

EDIT: jeg trodde du skrev moren din, men ser at det er svigermor. Du har ingen forpliktelser ovenfor henne, og det er svært synd sønnen hennes gir såpass faen at han selv ikke kan betale for hun. Eller dra ned med sønnen din. Du får si til han at han og sønnen må dra nedover snart eller at han får betale hun opp. Dette er ikke ditt ansvar lengre. Du har tatt nok ansvar ovenfor han, og nå er ikke dere sammen lengre. 

Lang historie, men min eksmann har også dårlig råd.  Svigermor ber ikke om noe, hun er verdens herligste- og jeg vet hvor mye hun savner barnebarnet sitt. Så jeg sitter med valgets kval :)

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde prioritert familie. På sikt vil det bety mye mer for dere, og spesielt sønnen din, enn et turiststed. Men kan ikke du, sønnen din og svigermor reise på ferie sammen i Spania? Få med eksmannen din til å spleise på et opphold. 

Anonymkode: 36231...e04

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke ansvarlig for at farmor/tante/far har dårlig råd, du trenger heller ikke betale for dem eller legge opp ferien etter det. Jeg hadde reist til syden-tur med bamseklubb og alt dere syns er gøy, prioriter noe som er kjekt for deg og barnet, ikke bare andre. Hvis du er på Mallorca kan jo svigermor komme dit om hun ønsker å besøke dere, men det må hun finansiere selv. 

Anonymkode: b7ebc...c8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Snart 3 år. 

Da hadde jeg hvetffaln prioritert fanilie

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg hadde prioritert familie. På sikt vil det bety mye mer for dere, og spesielt sønnen din, enn et turiststed. Men kan ikke du, sønnen din og svigermor reise på ferie sammen i Spania? Få med eksmannen din til å spleise på et opphold. 

Anonymkode: 36231...e04

Er dette en mulighet? Dra til et sted i Spania der du har lyst å ha ferie og få svigermor til å reise dit. Er nok mye rimeligere å reise innenlands.

Anonymkode: 575ce...f80

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette en mulighet? Dra til et sted i Spania der du har lyst å ha ferie og få svigermor til å reise dit. Er nok mye rimeligere å reise innenlands.

Anonymkode: 575ce...f80

Ja det går an, billig å fly der, men det blir endel tusen for ekstra person med på et slikt hotell. Jeg skal sjekke mer akkurat det :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svigermor komme dit dere skal? Det må jo uansett bli billigere enn å reise til Norge.

Anonymkode: 539d6...704

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lang historie, men min eksmann har også dårlig råd.  Svigermor ber ikke om noe, hun er verdens herligste- og jeg vet hvor mye hun savner barnebarnet sitt. Så jeg sitter med valgets kval :)

Du har heller ikke ansvar for at barnefar har dårlig råd, kjære vene - du skal ikke ta på deg all økonomisk ansvar fordi han ikke prioriteter bedre (søke nye jobber få en ekstra jobb etc). Forstår godt du vil være med familie, men du har jo betalt flere turer for hun nå - og sønnen din kommer nok til å elske basseng, bamseklubb o.l. 

Man er selv ansvarlig for egen økonomi, og eget liv. Det er fult mulig å få seg jobb og forbedre økonomien sin. 

Anonymkode: ef02b...bd6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Reis til Mallorca, og få svigermor dit!!! ☺️👍🏽

Anonymkode: cf515...742

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Reis til Mallorca, og få svigermor dit!!! ☺️👍🏽

Anonymkode: cf515...742

Enig! Som oftest ikke så mye dyrere med en ekstra voksen på hotell, og godt å være to voksne!

Anonymkode: 0f9b2...748

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...