Gå til innhold

Linux

Hilde

Anbefalte innlegg

Hei!

Først, et lite gledesutbrudd, gruppen min på skolen har trolig skaffet seg hovedprosjekt i dag! :) Det går ut på å videreutvikle skolelinux for hjemmepc'er, og av den grunn har jeg tenkt til å installere linux for godt. Vekk med windows altså.

Så nå sitter jeg her og skal installere linux på laptopen min, og er litt usikker på distro'er. Jeg er forholdsvis dreven når det gjelder pc bruk, men har ikke suuuperpeil på linux. Derfor har jeg slått fra meg slackware, som jeg har fått inntrykk av er ganske komplekst. Mandrake har jeg også slått fra meg, da jeg ikke har vært fornøyd med dette før. Suse linux kan jeg veldig lite om, så jeg har vel kanskje droppet det også. Jeg har derfor tenkt på redhat og debian. Først var jeg sikker på at jeg ville teste debian, pga kommandoen apt-get, men så fikk jeg nyss om at det var mulig å få til dette når man bruker redhat også. Og da heller jeg eventuelt mot redhat, da jeg vet at det er enkelt å bruke. (også da gå over til debian evt slack når jeg har fått litt følelse for saker og ting.)

Så en annen ting. Jeg har nettilgang både ved innebygd nettverkskort og wlankort jeg dytter inn. Jeg har sjekket leverandør på begge kortene, og funnet riktige drivere. Trenger jeg da noe mer, egentlig? Har hørt så mange skrekkhistorier om folk som sliter i laaange tider med å få wlan'et til å fungere etter en linuxinstallasjon, og jeg er avhengig av dette både hjemme og på skolen.

Noen som kan noe om det her? :) Setter pris på all hjelp!

mvh

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dr. ian

Je kan anbefale to, men jeg bruker begge som server, da. Er fremdeles windows-slave på klientsiden :ler:

Men Debian er ganske bra, du får både KDE og Gnome med som GUI. I tillegg har Debian apt-get, som er en ganske koselig måte å hente ned programmer med. Jeg installerte php på ca. 20 sek. - uten make og lignende ugne greier. Du kan også kjøre rpm for å installere pakker/programmer (selv om vi ikke hadde særlig hell med mysql her om dagen :ler: ).

Du får fikset det på:

http://www.debian.org

Det KAN være litt kmyslete hvis du er veldig vant til andre Linux-distr., for hvis du velger Debian vil apt-installatoren slenge ting i /etc som vanligvis legger seg i /usr/local. Eks. er apache, der binærfilene/conf-filene legger seg i /etc/apache mens document_root lå i /var/..eh..et-eller-anna.

Jeg drev avansert kommandolinjenavigering i opptil flere minutter før jeg fant ut hvilken katalog webben min lå i! :ler:

Åsså er det Mandrake, som vi kjører på serveren vår i dag.

Kjører denne som regel via ssh fra en annen maskin, så jeg husker ikke hvordan GUIet ser ut.

Men stabil er'n! :briller::ler:

dorian - litt full og driver avansert keyboardnavigering :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr. ian

Jajamenn! :

[mogster@boom mogster]$ uptime

10:47pm up 219 days, 9:38, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Og:

[mogster@boom mogster]$ uname -a

Linux boom.boomdesign.no 2.2.16-7mdk #1 Tue Jul 4 14:42:08 CEST 2000 sparc64 unknown

Debianserveren var ikke tilgjengelig da bildet ble tatt :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har bedrevet "testinstallering" av endel Linux distroer, men jeg kan faktisk ikke si noen av dem er så grei som SuSE! Ikke bare DET, men du får litt av begge verdener liksom. En geeky og en brukervennlig.

SuSE er også god til å finne hardware, uten at DU trenger å slite deg halvt ihjel! Mange som mener at SuSE er er noe av det letteste du kan ha med å gjøre, hvis du skal ha Linux på en laptop! SuSE 8.1 støtter også LSB fullt ut.

Eneste som er bakdelen med SuSE, er at du ikke kan laste ned ferdige ISO filer til brenning (ikke de nyeste versjonene), men hvis du er villig til å installere via ftp og har bredbånd går visst det også veldig greit hører jeg folk påstår.

Ble mye "SuSing" her, men jeg er vaffal en stor fan. :-)

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du har en fin uptime ser jeg, dorian :briller:

nullet@linux:~> uptime

10:55pm up 52 days, 12.41, 1 user, load average: 0.12, 0.08, 0.01

nullet@linux:~>

Hvorfor slå av PC'n? Bare tull!! :ler:

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det er jo en "klient" da.

Ikke så værst load på den heller - blir brukt til mye rart! ;-). Går mye i DVD og slikt vettu.

Tusler og går. :kgsmil:

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...