AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #1 Skrevet 24. juni 2022 Hei! Har en baby på 2 uker og vi jobber fremdeles med å få til amming. Jeg er veldig motivert og ønsker/tror at vi skal fø det til. Har fullammet to barn i 6 mnd så dette er litt nytt for meg. Jeg vet at morsmelk er best og mest praktisk, men er det litt mer forutsigbart med morsmelkerstatning? I motsetning med de andre barna mine vet jeg nå akkurat hvor mye hun får i seg, og for første gang er det faktisk 3 timer mellom hvert måltid. Med de andre kunne jeg amme før trilletur men likevel måtte sette meg på en benk og amme mer en halvtime senere. Ikke opplevd dette med denne… Kan det være noe i det? Anonymkode: 34b6e...bef 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #2 Skrevet 24. juni 2022 Ja, det er mer forutsigbart etter min erfaring. Har fullammer et barn i 6 mnd og det andre fikk kun mme. Mme er jo mer mettende så barnet holder seg mett lengre før det trenger mat igjen. I tillegg er et bryst så mye mer enn bare mat, det er trøst, kos og nærhet. Derfor opplever man at et ammende barn søker brystet oftere enn hva et ikke-ammende barn søker flasken. Flasken er i hovedsak mat. Trøst, kos og nærhet får barnet på andre måter hvor ikke flasken må være involvert ☺️ Anonymkode: d4dc5...884 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #3 Skrevet 24. juni 2022 Nja, jeg har bare hatt flaskebarn, men når de var så små var det nå ganske uforutsigbart med mine også. Det er riktignok lettere å prøve å tolke ting, fordi man har mer informasjon, men min erfaring er at de styrer på på sitt vis uansett. Mine fulgte i hvert fall ingen logikk - de kunne drikke et stort måltid og være sulten en time senere, eller drikke bare litt og sove lenge etterpå. Det hadde nesten vært bedre å ikke vite, fordi man vil jo at ting skal være logisk, men med nyfødte er det bare ikke det.. Veldig irriterende også når man lager en flaske fordi ungen virker kjempesulten, så drikker den 15 ml og sovner, og vil ha mer akkurat når man har kastet resten fordi det har gått en time siden det ble laget. Anonymkode: 0afb2...3a5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #4 Skrevet 24. juni 2022 Bar ikke noe forskjell i forutsigbarhet for vår del da vi begynte med mme. Bare mer styr. Anonymkode: 52999...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #5 Skrevet 24. juni 2022 Nr 1 var ammebarn og nr 2 var flaskebarn - mitt svar er JA. Anonymkode: b4b47...084 1
Misanthropis Skrevet 24. juni 2022 #6 Skrevet 24. juni 2022 Absolutt ikke. Har hatt tre mm og to mme barn. Alle var like uforutsigbare. Krevde mat hver annen time døgnet rundt første fem seks mnd uansett. Bare mye enklere å kunne smme fremfor å måtte blande melk og koke flasker. men så klart, selve måltidet varte jo mye kortere med flaske fremfor ammingen, som kunne vare oppmot en time innimellom. 2
Tanuki Skrevet 25. juni 2022 #7 Skrevet 25. juni 2022 jeg gav mme, syntes det var et sabla styr og ikke forutsigbart i det hele tatt. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #8 Skrevet 25. juni 2022 Tanuki skrev (1 time siden): jeg gav mme, syntes det var et sabla styr og ikke forutsigbart i det hele tatt. Hvordan var det uforutsigbart da? Styrete pga flaskestyr? Anonymkode: 34b6e...bef
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #9 Skrevet 25. juni 2022 Ett flaskebarn og to fullammede barn. Min erfaring at med flaskebarn blir ikke ting mer forutsigbare - tvert imot blir du tvunget til å planlegge mye mer. Du kan ikke forlate huset uten å ha med flasker og MME, for du vet aldri når barnet må ha mat, og tenk om noe uforutsigbart skjer slik at du blir forsinket? Ulykke på veien, kø, eller du bare ender opp med et uplanlagt besøk et sted? Disse tingene er enten krise eller umulige å gjennomføre (noe spontant) hvis du ikke har planlagt på forhånd. Det finnes mange gode grunner til å gi MME, men «praktisk» og «forutsigbarhet» er ikke noen av dem. Anonymkode: d88b3...9e9 1
Tanuki Skrevet 25. juni 2022 #10 Skrevet 25. juni 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan var det uforutsigbart da? Styrete pga flaskestyr? Anonymkode: 34b6e...bef altså uforutsigbart siden jeg ikke kunne forutse når han ble sulten, om natten var det mating omtrent hver time, riktignok enklere etter han begynte med fast føde. Han slet også med refluks.
mereo Skrevet 25. juni 2022 #11 Skrevet 25. juni 2022 For noen ja, for andre nei. Unger er forskjellige der også.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #12 Skrevet 25. juni 2022 Vår unge var veldig punktlig på hver 3-4 time, ei venninne gav mme som om det var mm på nyfødt. Sånn er det nok med mm og? Anonymkode: c05e1...46d
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #13 Skrevet 25. juni 2022 Jeg synes det ble mye mer forutsigbart når vi byttet fra pupp til MME. Pupp ville han ha når det passet han - noen ganger gikk det noen timer, og andre ganger noen minutter før han trengte påfyll. Gikk over til MME ved 5 uker. Han la seg på et nogenlunde fast tidsintervall med én gang. 2,5-3 timer fram til 3,5 måneder. 3-4 timer fram til 4 måneder. 4,5-5 timer fra 4 måneder til nå (5 måneder om noen dager - nærmere 5 timer enn 4,5 timer nå). Har hele tiden løst det ved at vi har tatt med oss en flaske ferdig-MME (disse fra matbutikken) og en tåteflaske i tilfelle han overrasker oss og vil ha påfyll tidligere mens vi er ute en tur i tidsrommet mellom måltidene. Anonymkode: 3c21f...dd3 2
Arkana Skrevet 26. juni 2022 #14 Skrevet 26. juni 2022 Barn er forskjellige, men for oss var det mye mer forutsigbart med mme. Amming var et styr og de ville amme oftere, mens når de fikk mme gikk det lenger mellom hvert måltid (særlig om natten) og ofte ganske faste intervaller mellom måltidene. I tillegg gikk det mye raskere å gi flaske, mens ammingen kunne ta en evighet. At det skal være enklere å amme gjelder jo bare for de som opplever at ammingen går lett. For alle som sliter vil det være langt enklere å bruke 20 sekunder på å blande en flaske framfor å styre med ammingen som fungerer bare sånn halvveis, eller ikke i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #15 Skrevet 26. juni 2022 Bare mer styr og mas. Koke flasker, lage mat, måle og holde på i ammetåka.Hun fikk vondt i magen av mme også. Ble mer kaos for vår del. En av fire måtte ha mme, heldigvis ikke de andre tre. Anonymkode: 057fc...8bc
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #16 Skrevet 26. juni 2022 Og dette rundt tilberedning og sterilisering av flasker handler mye om å finne et godt system som funker. Vi har hele veien bevisst valgt å ha flere flasker enn vi egentlig trenger for å slippe styret med å måtte vente på at flaskene skal steriliseres fordi det er tomt for rene flasker når baby er sulten. Går baby gjennom 6 flasker i døgnet, har vi minst 10, for eksempel. Dampsterilisator er også genialt tidsmessig. Fra vi trykker på knappen til seks flasker + løse deler er sterilisert og nedkjølt tar det 10 minutter, og i de 10 minuttene kan vi gjøre andre ting samtidig. Mens da vi holdt på med koking tok det minimum 30 minutter bare å koke, hvor vi for øvrig var nødt til å holde oss ved kjelene, og så kom nedkjøling på benken etter det. Anonymkode: 3c21f...dd3 4
Arkana Skrevet 26. juni 2022 #17 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Og dette rundt tilberedning og sterilisering av flasker handler mye om å finne et godt system som funker. Vi har hele veien bevisst valgt å ha flere flasker enn vi egentlig trenger for å slippe styret med å måtte vente på at flaskene skal steriliseres fordi det er tomt for rene flasker når baby er sulten. Går baby gjennom 6 flasker i døgnet, har vi minst 10, for eksempel. Dampsterilisator er også genialt tidsmessig. Fra vi trykker på knappen til seks flasker + løse deler er sterilisert og nedkjølt tar det 10 minutter, og i de 10 minuttene kan vi gjøre andre ting samtidig. Mens da vi holdt på med koking tok det minimum 30 minutter bare å koke, hvor vi for øvrig var nødt til å holde oss ved kjelene, og så kom nedkjøling på benken etter det. Anonymkode: 3c21f...dd3 Helt enig. I tillegg til antall flasker og mer praktisk sterilisering er også planlegging viktig. Hver morgen kokte vi opp vann som vi hadde på termos og fylte pulverboks med mme-pulver. Dermed var alt klart til å blande flasker på få sekunder. Når vi skulle ut av huset hadde vi også en liten termos med kokende vann, en flaske kaldt vann og ferdigfylt pulverboks med og disse tingene ble også med på soverommet hver natt. Det er klart at flaskemating blir mye mer styrete hvis man må starte fra scratch hvert eneste måltid med å koke opp vann, måle opp pulver osv, mens hvis man har planlagt litt og har det klart er det raskt og enkelt. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå