Gå til innhold

Du som er lite empatisk og reflektert, hvordan ble du slik?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble du ikke ivaretatt som barn? Har du opplevd mange traumer? Er du mindre begavet eller hva mener du selv er grunnen for at du er så lite empatisk og reflektert?

Fortell, alle her på kg ønsker informasjon om hvordan du ble slik. :) 

Anonymkode: faca7...820

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble du ikke ivaretatt som barn? Har du opplevd mange traumer? Er du mindre begavet eller hva mener du selv er grunnen for at du er så lite empatisk og reflektert?

Ja det kan du vel svare på selv?

Anonymkode: c6b1a...9fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En som virkelig er lite empatisk og reflektert vil vel aldri innse det selv, så spørsmålet ditt er vel... litt lite reflektert. 

Anonymkode: 1fcb4...2f7

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke psykolog, og jo dessuten også lite reflektert, så vet ikke hvor mye man skal legge i mine teorier.

Tror jeg har snev av autisme, pluss ble på den ene siden ganske bortskjemt, på den andre siden fikk mye ansvar og makt over voksnes følelsesliv på et tidlig tidspunkt - som overveldet og ga avsmak på den typen situasjoner/relasjoner.

Anonymkode: 4d64f...b2e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne nok under snittet empatisk og gjennomsnittlig reflektert. Har alltid vært vant med å måtte ta vare på meg selv så er nok ganske egoistisk. Nå skal det sies at de fleste av vennene mine er på samme nivå som meg, men jeg merker det selv når jeg er sammen med høyt utdannede eller veldig reflekterte mennesker.

Anonymkode: 3510a...8ae

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

*er nok

AnonymBruker
Skrevet

Forresten så skyldes nok noe sv dette foreldre som ikke evnet å «se» meg da jeg var barn og det var aldri lov å vise følelser. Man måtte bare bite tennene sammen og fortsette. 

• Hjerte 1
Skrevet

Lite empatisk men helt normalt reflektert vil jeg tro. Reflektert nok til å si at jeg har lite empati for annet enn dyr, barn og gamle folk. Altså; sårbare grupper som i mindre grad kan forstå hva som skjer eller forsvare seg. 

Sikkert en kombinasjon av emosjonelt utilgjengelige foreldre som mente at å «dulle» med barn ødela de og fravær av kritikk var ansett som den eneste «rosen» du fikk. Gråt og tristhet var dramatikk og ble ignorert, følelser var et ikke-tema. 

så jeg har til dags dato veldig lite forståelse for mine og andres følelser, samt at min «go-to» emosjon i alle scenario er glad/sint. Veldig lite spen. Fungerer dårlig i forhold. Yey. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har slitt mye med empati, tror det først og fremst kommer av at jeg ble mobbet under hele oppveksten og også ble mobbet og ikke helt ivaretatt hjemme. Når jeg ikke opplevde at andre hadd empati for meg så har det vel blitt sånn for meg også, at jeg heller ikke føler empati for andre. Jobbet mye det i voksen alder. Skal nå utredes for Asperger, så det kan selvfølgelig også være en faktor. 

Anonymkode: fbb16...03e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Å være lite empatiske og reflektert handler jo om manglende innsikt og forståelse. 

Jeg har nok vært i den kategorien tidligere. Når livet var så voldsomt overveldende med traumer i oppveksten og psykisk sykdom grunnet dette - alt var bare en mørk sky rundt meg. Mens jeg kjempet mot mine indre demoner "måtte" jeg samtidig fungere som alle andre. Det var ikke rom for forståelse, empati og refleksjon for andre. Ikke fikk jeg det selv heller, ikke før jeg ble voksen.

Hvordan kunne noen få livet sitt eller år ødelagt av en skilsmisse, at bestemor på 80 dør, at de ikke fikk topp karakterer på skolen eller andre hendelser de aller fleste opplever? Det var for meg uforståelig. Hvorfor skulle man sympatiserer med dette? Når andre opplever virkelig traumatiske hendelser i tillegg til alt annet, men fortsatt kjemper. 

Jeg har dog alltid hatt stor empati for eldre, dyr og barn. 

Jo eldre jeg ble, mer erfaring, mindre mørke skyer, klarere hode og ikke minst omsorgen jeg har fått som voksen har jeg nå en helt annen empati og refleksjon ovenfor andre. 

Anonymkode: 7016b...9a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du de har selvinnsikt?

Anonymkode: 4bae6...b99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har opplevd så mye dritt i livet som har ødelagt for meg. Og tenker; hvorfor skal andre ha det bra når jeg ikke jeg får ha det? Og det synes jo selvfølgelig ALLE er helt teit osv osv. Men det er det jeg mener😊 Jeg har empati for dyr og barn. Ikke eldre, eller andre mennesker. (Utenom de som står meg helt nær, og det er ikke mange.)

Anonymkode: 3c04e...962

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at personlighetstrekk er veldig genetisk? Ikke alt kan forklares med at "det og det skjedde".

Anonymkode: 437c1...c80

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at du har noen spesifikke brukere i tankene her. Så heller henvis til eksempler på det du, din med din subjektive mening, er "lite empatisk og reflektert". Kan ikke akkurat gi deg et godt svar, uten å vite hva du mener er et problem. 

Anonymkode: 13a60...2b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble utnyttet i enhver situasjon. Tok vare på alle andre rundt meg, en dag sa det stopp. Det var på tide. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så folk må være begge deler? Nei, jeg har ikke mye empati med mange. Til gjengjeld er jeg veldig reflektert. Hvis du skal bruke KG som eksempel, så er det jo bare å lese trådene her inne. Veldig mye sutring over småting TS har lagt opp til selv. Ikke alltid mulig å være empatisk da. 

Anonymkode: 94207...9e5

Skrevet

Hmm....

litt catch22 den formuleringen på innlegget der...

du som er lite reflektert : reflekter til oss hvorfor du er det🧐🤪

Skrevet

Vet folk som er lite reflekterte og lite empatiske det selv? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte mye penger på coaching, men man må til syvende og sist gjøre jobben selv.

Det krever innsats over tid.

Tror jeg klarte det ganske bra, men jeg reflekterer ikke mye over sånt mer.

Anonymkode: c7474...af8

AnonymBruker
Skrevet

Å be lite reflekterte folk om å reflektere over nettopp manglende refleksjon får du nok ikke til. De lever i sin egen lille verden, der de lever lykkelig uvitende om egen uvitenhet.

Ellers er jeg veldig lite empatisk på noen områder og altfor empatisk på andre måter. Jeg kan f.eks. tenke at folk må slutte å klage over småting og kan bli irritert når jeg føler at folk bare syter. Men så kan jeg få skikkelig vondt i magen av andre ting som kanskje betyr mindre for mange andre.

Jeg er relasjonsskadet, så det er derfor. Går i terapi, men har ikke kommet så langt.

Anonymkode: 9b45e...580

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...