Gå til innhold

Hvor mange briller trenger du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva betyr progressive briller?  (Jeg er på mobil med lav dekning). 

Anonymkode: 764bf...4e3

At glassene har litt ulik styrke alt etter hvor man ser. Gjerne en sterkere styrke langt nede på glasset slik at det blir nytting når man ser ned for å lese og «vanlig» styrke når man ser rett frem når man kjøre bil etter andre hverdagstips. 

Anonymkode: 00790...5a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva betyr progressive briller?  (Jeg er på mobil med lav dekning). 

Anonymkode: 764bf...4e3

Progressive briller har både avstandsbriller og lesebriller i samme glass. Lesefeltet sitter nederst på glasset, mens avstandsfeltet sitter øverst. Typisk noe man begynner å trenge når man har nådd 40 + i alder. Glassene er dyre, og jo bedre glass jo dyrere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har mine vanlige briller og solbriller med styrke. 
Innfatningen koster rundt 1500kr, men pga høy styrke/glasskvalitet ligger de på 3500 pr stk på vanlige brilla. Solbrilla er litt billigere, for jeg har litt dårligere kvalitet på glassene der. 

Anonymkode: ed278...502

Det ga liten mening ser jeg. Det er da glassene som koster 3500 pr stk. så total prisen på brillene mine ble 9000 for de vanlige brillene. Solbrillene er jeg litt usikker på, for nå har jeg tegnet brilleabbonement og betaler litt hver mnd istedet.

Skrevet

Jeg har to sett + en spesial sett. Solbriller og vanlige briller, begge er Ray-Ban Pilot innfatning. Så har jeg et sett med forstørrelsesglass briller jeg bruker når jeg jobber med veldig små detaljer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mange par briller. Har helt tullete syn og kan ikke kjøpe «nillebriller». De dyre, progressive koster mellom 8-10000 kr. Da passer jeg på å kjøpe innfatning når de er til halv pris. Så tre par progressive, to par progressive solbriller, noen solbriller uten styrke til bruk når jeg har linser, progressive linser (men da må jeg ha briller i tillegg om jeg sitter foran pc, da funker «billigbutikker»). Linser når jeg går på tur, trener, padler eller dykker. Så bruker minst 20000 i året på synshjelpemidler, ellers er jeg praktisk blind. 

Noen lurte på hva progressive briller er, det er gradvis varierende styrke oppe og nede på glasset slik at jeg ser sånn nogenlunde godt både på kort og lang avstand. 

Anonymkode: 76344...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Billigbriller, ikke billigbutikker. 

Anonymkode: 76344...3bc

AnonymBruker
Skrevet

har 2 par som jeg bytter på å bruke, går med de hele tiden da jeg er nærsynt, og et par solbriller med styrken min i. 

Anonymkode: 8ca67...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Ett par briller som jeg bruker hele tiden da jeg er nærsynt. Fornøyd med at synet er stabilt!

Anonymkode: 9d297...000

Skrevet

Jeg har to par briller. De med høyest styrke bruker jeg når jeg ser på TV, pga. avstanden. De andre, med litt lavere styrke brukes ellers når jeg er hjemme. Ute bruker jeg kun kontaktlinser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ga liten mening ser jeg. Det er da glassene som koster 3500 pr stk. så total prisen på brillene mine ble 9000 for de vanlige brillene. Solbrillene er jeg litt usikker på, for nå har jeg tegnet brilleabbonement og betaler litt hver mnd istedet.

Bare et lite tips til deg og andre som trenger typiske dyre «spesialglass» (dvs dersom du har høy styrke) - hos nettbutikken ExtraOptical.no koster de dyreste progressive glassene rett under 3000 kr, og det er da totalprisen for begge glassene! 
Det er akkurat samme kvalitet på glassene som de vanlige brillebutikkene har.

Anonymkode: cfe6f...f91

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 20.14):

Bare et lite tips til deg og andre som trenger typiske dyre «spesialglass» (dvs dersom du har høy styrke) - hos nettbutikken ExtraOptical.no koster de dyreste progressive glassene rett under 3000 kr, og det er da totalprisen for begge glassene! 
Det er akkurat samme kvalitet på glassene som de vanlige brillebutikkene har.

For å stille et sikkert litt dumt spørsmål her, er det en enkel sak å få med seg brilleseddelen fra de ulike optikerne? Eller vil de prøve å overtale en til å kjøpe hos dem? Jeg er merkelig usikker på å spørre om slikt. Vet ikke helt hvorfor, men...

Kjenner jeg er temmelig lei av lokkeprisene hos optikere (ja, Specsavers, jeg snakker ihvertfall om dere). Hele butikken er tapetsert med alt en liksom får med i prisen, og det blinker fra an haug av skjermer i vinduene. Men når det kommer til stykket så er ikke disse tilbudene egentlig tilgjengelige, for "de glassene er så dårlige," og "nei, DU må ha sånne og sånne glass fordi..." 

Endret av every woman
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett par briller. De kostet rundt 5000 for 9 år siden. Veksler mellom de og linser.

Anonymkode: f7b69...b89

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 6 brillepar. Har to dyre designerbiller presset på av optikker etter synskontroll, og resten kjøpt billig på nettet. Den brillen jeg bruker mest kostet 500 kr fra en kinesisk nettbutikk. Helt ærlig så er kvaliteten på glassene vel så god som hos overprisede optikere. Brilleseddelen er den samme uansett. 

Sammenligner det alltid med linser. Ser skarpt med noen billige endagslinser som er tilpasset nærsynheten min, men som praktisk talt bare er et tynt lag plast. Tullete å tenke at briller skal være noe man bruker flere tusener på for å få "kvalitet". 

Anonymkode: de241...8e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
every woman skrev (2 timer siden):

For å stille et sikkert litt dumt spørsmål her, er det en enkel sak å få med seg brilleseddelen fra de ulike optikerne? Eller vil de prøve å overtale en til å kjøpe hos dem? Jeg er merkelig usikker på å spørre om slikt. Vet ikke helt hvorfor, men...

Ja, det er en enkel sak! Brilleseddelen er DIN og du har rett til å få den med deg. Du har jo til og med betalt dyrt for å få gjennomført synsundersøkelsen.

Men jo, de vil nok alltid prøve å overtale deg til å kjøpe dyre briller hos dem selv, og kanskje nøle med å skrive ut seddelen til deg. Har opplevd det selv, og jeg er ganske konfliktsky 😬 Jeg sa bare at jeg hadde en gammel brilleseddel liggende hjemme, og at jeg ønsket å sammenligne styrkene med den. Men man skal egentlig ikke behøve å forklare seg altså.

AnonymBruker
Skrevet

To. Normalized og differential. Er sånn synet blir bedre over tid. 

Anonymkode: 4d1f1...842

Skrevet

Jeg har ett par briller med solbriller som kan festes på med magnet. Veldig praktisk 😄 Husker ikke helt hvor mye jeg betalte for de, da de er vel fire år gamle nå, men tror ikke det var mer enn rundt 3.000 for komplett brille og synsundersøkelse.

I tillegg har jeg et gammelt par liggende som jeg for eksempel bruker om jeg skal i bassenget eller sånne ting. Det er ikke så farlig om noe hender med de.

AnonymBruker
Skrevet

Progressive briller (har ett par uten progressive også men de er gamle)

Solbriller med styrke og solbriller uten styrke som har bredere glass som jeg bruker ved hodepine. 

Har ett lass med briller, sparer alltid på de gamle når jeg får nye. Solbriller har jeg liggende over hele huset (bruker alltid solbriller utendørs). 

Anonymkode: d9b14...06a

AnonymBruker
Skrevet

Har to par, med forskjellig styrke. Er ikke så mye forskjell, men ser bedre i det nyeste paret. Har bare beholdt de gamle også for å ha litt å bytte på. 

Har også et par solbriller med styrke. Skulle gjerne hatt flere briller. Kan ikke bruke linser fordi jeg er avhengig av prismeglass. Har dessverre ikke råd til å kjøpe flere.

Anonymkode: 94a04...456

AnonymBruker
Skrevet

Har øyesykdom som krever spesialbriller, men som ikke er listet opp i et rundskriv hos Nav og derfor får man ikke noe tilskudd. Jeg er ufør, minstesats, og har ikke råd til å kjøpe de brillene jeg egentlig skal ha. Jeg bruker i dag briller som bare fungerer halvveis, og bare glassene kostet over 7000. Har ikke råd til å ha reservebrille eller solbrille. Og kan ikke bruke kontaktlinser pga. øyesykdommen. Skulle veldig gjerne hatt et par briller i reserve for har opplevd flere ganger at glassene har falt ut, neseputene har knekt av eller noe annet som har gjort at brillene må sendes inn til reparasjon. 
Prøvde faktisk å bestille briller i den nettbutikken som nevnes over her, men de klarte ikke å lage riktige glass så det var penger rett ut av vinduet. Da jeg sendte klagemail svarte de at de ikke kan lage kompliserte glass, og bare lager enkle glass enkle ting, som f.eks. for skjeve hornhinner. 

Anonymkode: 5a782...6a3

AnonymBruker
Skrevet

Har kun ett par med progressive briller. Funker bra til alt, egentlig. Har også progressive linser, men disse er ganske håpløse i mørke omgivelser på nært hold.

Mann, 47

Anonymkode: 64673...e73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...