Gå til innhold

Når ungen ikke skjønner/følger opp beskjeder..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på snart 10 år. 

Vi har strevd og strever fortsatt med å få ho til å skjønne beskjeder og huske på det vi akkurat har snakket om. 

Vi har havnet der at vi/jeg bare går rett på høy streng stemme med èn gang for å få ho til å virkelig høre etter. Da klager ho på at vi kjefter hele tiden. 

Når vi spør åssen ho vil at vi skal snakke til hverandre, så vil ho gjerne at vi snakker fint og rolig. 

Problemet er da at da får ho ikke med seg en dritt.

Vi snakker fint og spør på en pen måte om ho kan gjøre ditt og datt, hjelpe til med å dekke på bordet feks... Da kaster ho seg på golvet og klager syter og synes det er sååååå urettferdig.  På dette tidspunktet blir vi veldig tydelige i beskjedene våre. Og så plutselig har vi det gående igjen. -"Dere snakker mye finere til lillebror". "Alt jeg gjør er bare feil"

Jeg blir så jxxxxx sliten..  Med migrene annenhver dag og kronisk fatigue strekker jeg bare til så langt..

Det blir fort urettferdig når lillebror har en ba-diagnose i tillegg. Det kan aldri bli helt rettferdig mellom de.  Samtidig forstår jeg jo at det er fryktelig vanskelig for en 10 åring å sette seg inn i hvilke hensyn man skal ta til en 6 åring med autisme 

Men vi forklarer om og om og om igjen. Det går bare ikke inn!!!! Ikke bare det med lillebror, men at man må lære seg å hjelpe til med små ting i huset. Gå ut og leke med venner og ikke sitte med nettbrettet😫😫😫 Jeg er så SYKT lei av å være streng og bruke utestemme inne. 

Så lei av å måtte kjefte for at ho i det hele tatt skal reagere. 

Virker som ho bare stenger oss ute når vi snakker om ting, og plutselig våkne til når vi hever stemmen... 

Hvor er The Nanny når vi trenger ho... 😮💨

Anonymkode: 4fa73...606

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det helt likt. Vår har adhd.

Anonymkode: 8c211...75e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har det helt likt. Vår har adhd.

Anonymkode: 8c211...75e

Vi har vært til legen med vår bekymring , for vi mistenker det samme. Men legen sier bare at hun tror ikke HABU vil ta ho inn igjen på grunnlag av våre bekymringer. Vi har levert inn en liste lang som et vondt år med de tingene som bekymrer oss.  Hva er det egentlig man skal banke i bordet med da?!?😤

Tok en blodprøve hvor alle verdier var "normale", men verdiene på det som har med hormon/hypofyse å gjøre var sykt høyt på skalaen. (tsh, fritt tsh). Vurderer ny blodprøve og analyse av t3/reverst3

Hun har tidligere vært hos HABU, når hun var 5 år, og har en uspesifikk angstlidelse. 

Anonymkode: 4fa73...606

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å prate med henne om akkurat det, når begge er rolige og ikke i situasjonen?

"Jeg forstår at du ikke liker at vi kjefter på deg, det liker ikke jeg heller. Vil du klare å gjøre det jeg ber om første gang jeg spør, slik at vi slipper kjefting?"

Anonymkode: 20456...286

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du forsøkt å prate med henne om akkurat det, når begge er rolige og ikke i situasjonen?

"Jeg forstår at du ikke liker at vi kjefter på deg, det liker ikke jeg heller. Vil du klare å gjøre det jeg ber om første gang jeg spør, slik at vi slipper kjefting?"

Dette er å pålegge barnet ansvaret for at mor har kort lunte og hever stemmen. Å pålegge et barn ansvaret for foreldrenes oppførsel er psykisk vold.

Anonymkode: 2fd18...937

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er å pålegge barnet ansvaret for at mor har kort lunte og hever stemmen. Å pålegge et barn ansvaret for foreldrenes oppførsel er psykisk vold.

Anonymkode: 2fd18...937

Nei. Man pålegger barnet ansvaret for å høre etter en beskjed.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...