Gå til innhold

Hvorfor er det noen som annonserer at de skal gifte seg med bilde i avisa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Stusser litt på dette. I "hilsninger"-delen av avisene rundt om i landet er det for det meste gratulasjoner til bursdagsbarn og bilder av nyfødte. 

Men så popper det opp bilde av par som skal gifte seg, tidspunkt dato og kirke. Hvorfor gjør de det? Jeg tenker man har da vel sendt ut invitasjoner til gjestene i god tid i forhånd, er det for at hvem som helst kan møte opp i kirka? Dårlig respons på invitasjoner? 

Jeg forstår ikke 

Anonymkode: b337d...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er noe som henger igjen fra gammelt av- før man hadde internett og sosiale medier var det slik man fortalte bekjente om bryllupet :) Som du sier er det for at de som ikke er invitert i festen får vite om det og kan komme i kirka om de ønsker eller sende en gratulasjon. Det kan jo være folk man ikke har jevnlig kontakt men som kan synes det hadde vært koselig allikevel - folk man gikk på skole med, gamle lærere, barnehageansatte, naboer osv.

Jeg syntes det er en kjempekoselig tradisjon. Hadde vi bodd nå der jeg vokste opp og har mange bekjente ville jeg nok også satt inn en notis i lokalavisa, men vi flyttet til en annen del av landet så det er nok ingen her som er så interessert 😆

Anonymkode: 206d4...327

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er tradisjon fra gamle dager. Og hva er problemet? Det er da ikke noe annerledes enn å "annonsere" bursdager og sånt i avisen?

Anonymkode: 591c5...a4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- fordi det er tradisjon (som de aller fleste ikke følger lenger)

- for å få gaver

Nå for tiden synes jeg det er veldig merkelig. Som du sier så har jo de inviterte fått invitasjon, og andre har sikkert hørt om det også. Men i 'ordentlig gamle dager' så var dette visst viktig å informere om. Og nå...? 

Jeg giftet meg for 20 år siden omtrent. Mine foreldre ville så gjerne at vi skulle legge ut en slik annonse, jeg skjønte ikke hvorfor og ville ikke, og da ble det ikke sånn. Etterpå fikk jeg kommentarer om 'dere hadde nok fått gaver fra x og y og z, om det var en slik annonse', altså venner og forretningsforbindelser av foreldrene. Helt greit for meg, hadde ikke noe behov for disse gavene uansett. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som ønsker å gifte seg etter gammel tradisjon med stor dyr fest og masse gjester gjør det oftest fordi de faktisk ønsker masse oppmerksomhet på dagen sin. Gjerne jo mer jo bedre. Har de dokumentert bryllupet direkte for familie og nære venner og tillegg for bekjente i sosiale medier, så blir oppmerksomheten komplett om man plusser på med annonse i avisa i tillegg. Det blir som en massiv tigging om oppmerksomhet og gaver i mine øyne, men siden det er sosialt akseptert og man elsker det. Så hvorfor ikke?😅

Hilsen hu som giftet seg på tinghuset med ansatte på tinghuset som vitner og ingen fest etterpå😇

Anonymkode: 8de93...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes det er hyggelig jeg også :) Men nå er ikke jeg en som ugleser alt og alle for om de sender hilsen til sitt barn på bursdagen eller om de legger inn noe annet i avisa eller andre steder for den saks skyld ;) Har selv endt opp med å dra i 3 kirkebryllup fordi jeg så henholdsvis tidligere kollega, nabo og håndballveninde som hadde annonsert i avisa. Det var veldig hyggelig og alle ble glade da jeg hilste på de og gratulerte de utenfor kirken etterpå. 

Anonymkode: b49ef...c62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig vanlig. Jeg måtte forsvare for familien at jeg ikke ønsket å annonsere vårt bryllup i avisen og at jeg ville ha lukket kirke. Det var så utrolig mange bekjente av familie som ville være tilstede i kirka hvis vi hadde hatt åpen kirke at jeg fikk litt angst og derfor valgte det bort. 

Anonymkode: 41166...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel en litt gammeldags måte å annonsere at man gifter seg. Alle kan jo komme til vielsen selv om de ikke er invitert. I tillegg blir det postet i kirkeblad i etterkant. 

Hvis du synes dét er gammeldags…

I landet min mann kommer fra er det obligatorisk å poste på rådhuset i fødebyen at et par skal gifte seg. Så har befolkningen 30 dager på seg til å protestere. Hvis ingen protester kommer, får man tillatelse til å gifte seg.  

Anonymkode: 7e7cb...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...