AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #1 Skrevet 24. juni 2022 Har noen gjort dette? Vet det er ulovlig men vet ikke hva jeg skal gjøre. Har minstesats på Aap og har fått en sommerjobb med to vakter i uka for å sjekke hvordan det er å jobbe. Har fått avslag på bostøtte hver måned siden januar, fått avslag på fire søknader om sosialhjelp. Eneste muligheten jeg ser til å få betalt forrige strømregning som har forfalt er å oppgi en dag mindre på meldekortet. Har solgt alt jeg har av verdi og vet ikke hvor jeg kan hente flere penger 😞 Anonymkode: 3d862...739
TBergh Skrevet 24. juni 2022 #2 Skrevet 24. juni 2022 Hei. Ikke å anbefale. Det vil før eller senere bli avdekket, og da vil reaksjonen du får ikke stå i forhold til det du tror du vinner med dette. Dette er også veldig populært kalt svindel. Med vennlig hilsen TBergh 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #3 Skrevet 24. juni 2022 Dette er noe de kan få kontrollert. Så ikke gjør det. Søk heller sosialhjelp. Anonymkode: 70f7c...a45 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #4 Skrevet 24. juni 2022 TBergh skrev (3 minutter siden): Hei. Ikke å anbefale. Det vil før eller senere bli avdekket, og da vil reaksjonen du får ikke stå i forhold til det du tror du vinner med dette. Dette er også veldig populært kalt svindel. Med vennlig hilsen TBergh Takk for svar. Vet noen om hva som skjer hvis jeg har jobbet 3 timer en kveld og fører dette opp på meldekortet? Vil de trekke hele dagsatsen selvom det jeg tjener på en 3-timers vakt er et lavere beløp? Anonymkode: 3d862...739
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #5 Skrevet 24. juni 2022 Det er ikke å anbefale og gi feil opplysninger på mld kortet. Blir det oppdaget så må du mest sannsynlig betale alt tilbake av trygd du har fått i det aktuelle tidsrommet, trygden blir stanset og du blir mest sannsynlig anmeldt. Skjønner at det er kjipt å gå i underskudd, men det blir kjipere å bli tatt for svindel av Nav. Anonymkode: 6c5f0...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #6 Skrevet 24. juni 2022 Så det er bedre å måtte betale tilbake AAP og en bot? Slik svindel vil bli oppdaget og du vil bli straffet for det, økonomisk. Da er du like langt, eller enda verre ut enn nå i dag. Du får kontakte NAV og økonomi avdelingen og få råd om hvordan du skal håndtere din egen økonomi. Har du så god utbetaling at du ikke får bostøtte, så har du nok til å betale regningene dine om du prioriterer riktig. Samme med når du har søkt sosialhjelp og får avslag. De har da i tillegg gjort en grundig sjekk i inntekt og utgifter og sett at du skal klare deg selv. Anonymkode: 0969c...74f
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #7 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Vet noen om hva som skjer hvis jeg har jobbet 3 timer en kveld og fører dette opp på meldekortet? Vil de trekke hele dagsatsen selvom det jeg tjener på en 3-timers vakt er et lavere beløp? Anonymkode: 3d862...739 Jeg vet ikke, men man skal jo føre opp antall timer man jobber, og da vil jeg tro at du blir trekt for 3 timer for den vakten. Du får vel også kveldstillegg på den vakten, så du vil jo tjene mer på den enn bare trygd. Har du mulighet til å få flere kveldsvakter så vil jo det hjelpe på økonomien. Anonymkode: 6c5f0...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #8 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar. Vet noen om hva som skjer hvis jeg har jobbet 3 timer en kveld og fører dette opp på meldekortet? Vil de trekke hele dagsatsen selvom det jeg tjener på en 3-timers vakt er et lavere beløp? Anonymkode: 3d862...739 Du trekkes bare for de timene du har hatt lønnet arbeid. Timer du har jobbet de to ukene meldekortet gjelder for blir summert opp. Har du jobbet 4 timer en dag, og 3,5 timer en annen dag, så blir du trukket for til sammen én dagssats for de to dagene. Jeg har 50% lønn, og fører opp halv dag hver arbeidsdag. (Det går ikke an å føre opp to desimaler på meldekortet, så da sørger jeg bare for at de to ukene jeg sender meldekort for har 37,5 timer lønnet arbeid). Anonymkode: 48cab...faf 1 1
Rosa Dartle Skrevet 24. juni 2022 #9 Skrevet 24. juni 2022 Dette er de gode på å oppdage. Jeg fikk for mye utbetalt i en periode, og pga at de hadde skrevet feil på utbetalingen min trodde jeg det var noe annet. Fikk plutselig en regning på 11.000 kroner med kort frist. Jeg hadde en god grunn for å klage til og med, men som de sa hadde de rett til å få tilbake pengene selv om det var de som hadde gjort feil. Ikke å anbefale svindel. De avregner nok gjerne mot timene arbeidsgiver fører, og vil sannsynligvis oppdage det. Da får du store regninger til NAV, og når det i tillegg har vært overlagt er det egentlig ganske strenge straffer mtp fengsel også. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #10 Skrevet 24. juni 2022 Det er alvorlig og svindle med meldekortet. Du kan i verste fall miste AAP. Nav har mye kontroller og samkjører med andre etater. Kan du ikke heller få hjelp med budsjett på hvordan du bruker pengene. Kanskje de ser da at du ikke har særlig med penger når alt er betalt. Det skal faktisk være en minstesats på hvor mye man skal ha når man har betalt faste utgifter. Det er jo en grunn til av du stadig får avslag. Ingen skam og be om hjelp. Alle kan havne i klemme når det gjelder penger. Anonymkode: 2800a...99a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #11 Skrevet 24. juni 2022 Altså, det er ikke en bra ting å gjøre. På samme tid så er det ikke så veldig sannsynlig at du får en reaksjon om du lyver på 3 timer en gang, mest sannsynlig blir det aldri oppdaget. Oppdager de det kan du si du glemte å skrive den opp siden du tok en ekstra vakt og du må betale tilbake. Bare ikke tenk at det gikk bra en gang og fortsett å gjør det. Anonymkode: 0296c...396
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #12 Skrevet 24. juni 2022 Arbeidsgiver rapporterer antall timer hver måned til Nav, så det er en veldig dårlig idè. Anonymkode: 82046...9df 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #13 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Arbeidsgiver rapporterer antall timer hver måned til Nav, så det er en veldig dårlig idè. Anonymkode: 82046...9df Hæ? Hvordan da? Selvom ansatt ikke hat navstønad? Anonymkode: 3d862...739
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #14 Skrevet 24. juni 2022 Hei, jeg er meddommer i tingretten, og sånn bedrageri er noen av de vanligste sakene. Det blir slått veldig hardt ned på. Anbefaler deg på det sterkeste å ikke gjøre det. Anonymkode: 2ca1f...5a6
PetterKanin Skrevet 25. juni 2022 #15 Skrevet 25. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Arbeidsgiver rapporterer antall timer hver måned til Nav, så det er en veldig dårlig idè. Anonymkode: 82046...9df Arbeidsgiver sender inn A-melding, men den går ikke til NAV. 3 timer vil man neppe få en reaksjon på, men det er fortsatt bedrageri.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #16 Skrevet 25. juni 2022 Jeg har uføretrygd og ser på Mitt nav at NAV har full oversikt over mine arbeidsforhold og hva jeg tjener. Vet ikke hvor de henter tallene fra. Anonymkode: f9f0a...414
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #17 Skrevet 25. juni 2022 Angående bostøtte, du må jo ha en himla høy utbetaling før skatt om du har fått avslag siden januar? Grensen er økt ut året. Så ville sjekket om det er rapportert inn feile tall på deg.. Usikker på om det er flere forhold som spiller inn, så skal ikke være helt bastant i svaret mitt 🌞 Uansett så håper jeg det ordner seg 🙏 Anonymkode: d784a...ccc
Million Skrevet 25. juni 2022 #18 Skrevet 25. juni 2022 Det er aldri å anbefale og prøve seg på svindel og bedrageri. Så svaret er "nei, det bør du absolutt ikke gjøre" fra meg.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #19 Skrevet 25. juni 2022 PetterKanin skrev (9 timer siden): Arbeidsgiver sender inn A-melding, men den går ikke til NAV. 3 timer vil man neppe få en reaksjon på, men det er fortsatt bedrageri. Det er NAV. De betaler ikke en krone for mye. 3 timer er svindel det også og det vil bli slått ned på. De vil ikke bare si "ups, jaja feil skjer vell". Anonymkode: 0969c...74f
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #20 Skrevet 25. juni 2022 9 hours ago, PetterKanin said: Arbeidsgiver sender inn A-melding, men den går ikke til NAV. 3 timer vil man neppe få en reaksjon på, men det er fortsatt bedrageri. NAV har selvfølgelig full tilgang til AA-registeret. Anonymkode: 3c3f2...bc8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå