AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #1 Skrevet 24. juni 2022 Hei, Jeg tenkte jeg skulle se etter elbil, og skal se på en elbil i helgen som ikke har hurtiglading. Vil gjerne dra på turer og sånt om sommern, men blir vi da stuck på lading i timesvis uten hurtiglader? Eller kan man lade 50% midtveis og ta litt mat på veien, mens man lader, feks. Går jo fint med et par timer pause liksom. Anonymkode: a1629...854
newman01 Skrevet 24. juni 2022 #2 Skrevet 24. juni 2022 Hva mener du med "uten hurtiglading"? Kan du fortelle hvilken modell det er? Hvis jeg skal lade bilen min på en vegglader fra 5-80% tar det nesten 11 timer på 5,5kW med 25A kurs i garasjen Du får jo fort tid til både en 8-retters middag og en liten lur etterpå. Kanskje tilogmed et glass vin. Du er garantert kjørbar når bilen er fulladet. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #3 Skrevet 24. juni 2022 newman01 skrev (4 timer siden): Hva mener du med "uten hurtiglading"? Kan du fortelle hvilken modell det er? Hvis jeg skal lade bilen min på en vegglader fra 5-80% tar det nesten 11 timer på 5,5kW med 25A kurs i garasjen Du får jo fort tid til både en 8-retters middag og en liten lur etterpå. Kanskje tilogmed et glass vin. Du er garantert kjørbar når bilen er fulladet. En renault kangoo fra 2020. Jeg har jo elbil ladder, ladder ikke i veggen (?) Eller mener du at man lader "i veggen" om man lader på stoppesteder? ser for meg som nevnt i hi at jeg tar turer i sommer med den. Tenkte feks at man kunne lade i et par timer ila turen. Har bare hatt bensinbil så håper på litt gode svar her. 🙏 Anonymkode: a1629...854
Mrs Robinson Skrevet 24. juni 2022 #4 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En renault kangoo fra 2020. Jeg har jo elbil ladder, ladder ikke i veggen (?) Eller mener du at man lader "i veggen" om man lader på stoppesteder? ser for meg som nevnt i hi at jeg tar turer i sommer med den. Tenkte feks at man kunne lade i et par timer ila turen. Har bare hatt bensinbil så håper på litt gode svar her. 🙏 Anonymkode: a1629...854 På veien lader du i hurtigladere. Disse lader gjerne opp til 80/100 % på en times tid 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #5 Skrevet 24. juni 2022 Mrs Robinson skrev (2 timer siden): På veien lader du i hurtigladere. Disse lader gjerne opp til 80/100 % på en times tid Bilen har ikke hurtiglading!!! Anonymkode: a1629...854
Sofakona Skrevet 24. juni 2022 #6 Skrevet 24. juni 2022 Det er ikke bilen som har hurtig ladning...det er ladeklossen eller boksen som utgir hvor mye strøm det gir bilen. Om du lader med vanlig stikkontakt kan det ta 14 timer å full lade. Men mer hurtig boks eks på bensinstasjonen el tar det 1 time å lade
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #7 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bilen har ikke hurtiglading!!! Anonymkode: a1629...854 Ikke kjøp den om du har tenkt å kjøre på ferieturer. Veldig dårlig ide. Anonymkode: 8751e...355 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #8 Skrevet 24. juni 2022 Mrs Robinson skrev (2 timer siden): På veien lader du i hurtigladere. Disse lader gjerne opp til 80/100 % på en times tid Ikke alle biler har mulighet for hurtiglading. Anonymkode: 8751e...355
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #9 Skrevet 24. juni 2022 Denne er bare å glemme om du ikke bare skal bruke den lokalt, elendig ladefart så du går nok omtrent raskere..... Anonymkode: 4d8b6...994 1
Sofakona Skrevet 24. juni 2022 #10 Skrevet 24. juni 2022 Se etter Kia Soul 2016 model. De har hurtig ladning oh selges billig. Om dere skal ut å reise må dere ha muligheten til hurtig ladning
newman01 Skrevet 24. juni 2022 #11 Skrevet 24. juni 2022 En elbil som har maks ladehastighet på 7kW og et batteri på 33kWH er ikke noe man bør vurdere med mindre det er 100km til hytta, og det er lademulighet der... og ellers i uka kjører man til og fra skole, barnehage og matbutikken 1
California Skrevet 24. juni 2022 #12 Skrevet 24. juni 2022 Skal du bruke den til noe mer enn bare kjøring i lokalmiljøet så si "nei takk" og velg en modell som kan hurtiglades. Du har ikke lyst til å vente på at lading skal bli ferdig før du kan kjøre videre. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #13 Skrevet 24. juni 2022 Sofakona skrev (2 timer siden): Det er ikke bilen som har hurtig ladning...det er ladeklossen eller boksen som utgir hvor mye strøm det gir bilen. Om du lader med vanlig stikkontakt kan det ta 14 timer å full lade. Men mer hurtig boks eks på bensinstasjonen el tar det 1 time å lade Jeg forstår ikke dette. Man KAN ikke hurtiglade denne bilen. Hvordan kan det ta 1 time å lade da? Anonymkode: a1629...854
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #14 Skrevet 25. juni 2022 Så mange dårlige og forvirrende svar her, herregud. TS: Har ikke bilen hurtiglading fra fabrikken? Er svaret JA, er den bilen ubrukelig på langtur. Du kan regne ut selv hvor lang tid du må lade: Er maks ladekapasitet 2 kW, og bilen bruker 0,15 kWt/km sommerstid, får du bare 13 km per times lading. Er det 7 kW ladekapasitet, får du maks 47 lm per times lading. Der er det ikke tatt høyde for tap. Er hurtigladeren i bilen bare ødelagt? En ny eller brukt ChaDeMo eller CCS enhet kan du eller et verksted montere selv for å fikse denne mangelen. Det vil ikke lønne seg økonomisk på verksted, og er da mer fornuftig for deg å kjøpe en fungerende, bedre bil. Et generelt råd er å holde seg unna europeiske biler, som alle sammen har kvalitetsproblemer, og velge koreansk eller japansk bil istdf. Anonymkode: a1660...291 1 1
newman01 Skrevet 25. juni 2022 #15 Skrevet 25. juni 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Så mange dårlige og forvirrende svar her, herregud. TS: Har ikke bilen hurtiglading fra fabrikken? Er svaret JA, er den bilen ubrukelig på langtur. Du kan regne ut selv hvor lang tid du må lade: Er maks ladekapasitet 2 kW, og bilen bruker 0,15 kWt/km sommerstid, får du bare 13 km per times lading. Er det 7 kW ladekapasitet, får du maks 47 lm per times lading. Der er det ikke tatt høyde for tap. Er hurtigladeren i bilen bare ødelagt? En ny eller brukt ChaDeMo eller CCS enhet kan du eller et verksted montere selv for å fikse denne mangelen. Det vil ikke lønne seg økonomisk på verksted, og er da mer fornuftig for deg å kjøpe en fungerende, bedre bil. Et generelt råd er å holde seg unna europeiske biler, som alle sammen har kvalitetsproblemer, og velge koreansk eller japansk bil istdf. Anonymkode: a1660...291 Post 11 oppsummerer bilens egenskaper ganske riktig. 7kW ladeeffekt, og 33kWh batterikapasitet. Om forbruk ligger på 15kw/100km har man 220 km rekkevidde 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 On 6/24/2022 at 1:50 PM, AnonymBruker said: Hei, Jeg tenkte jeg skulle se etter elbil, og skal se på en elbil i helgen som ikke har hurtiglading. Vil gjerne dra på turer og sånt om sommern, men blir vi da stuck på lading i timesvis uten hurtiglader? Eller kan man lade 50% midtveis og ta litt mat på veien, mens man lader, feks. Går jo fint med et par timer pause liksom. Anonymkode: a1629...854 Du kan lade så mange % du vil, men dette er ikke bilen å dra på lang tur med, du kommer til å bruke over døgn på turen Oslo-Trondheiim On 6/25/2022 at 12:18 AM, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke dette. Man KAN ikke hurtiglade denne bilen. Hvordan kan det ta 1 time å lade da? Anonymkode: a1629...854 Nei da tar det ikke 1 time å lade tar nok 10-12+ pr lading Anonymkode: 0fe2f...980
M71 Skrevet 3. juli 2022 #17 Skrevet 3. juli 2022 https://elbil.no/elbiler/renault-kangoo-maxi-z-e-33-kwh/
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #18 Skrevet 3. juli 2022 Det finnes en del elbiler som ikke har hurtiglading, men de har ikke bare vanlig vegg lading de har også semi-hurtiglading. Vanlig vegg lading er ikke aktuelt langs veien, men semi-hurtiglading finnes mange steder, og kan til nød brukes langs veien, men det tar lang tid. De er også stor forskjell på om det er 7 kw lader, eller 22. Du må i hovedsak belage deg på å lade over natten. Mercedes har en del slike modeller. Jeg er ikke vant med dette. Bruker av og til slik lader når jeg kjører ungene på kamp. Det er en slik utenfor hallen, og det gjør det slik at jeg ikke trenger å hurtiglade på vei hjem. Det hår tregt, men ikke SÅ tregt. Hvor langt du kan kjøre på batteriet, og mulighet til lading over natta er det som er viktigst når du planlegger ferie i slik bil. Du kan jo også leie bil til ferie, og ha denne bilen i hverdagen. I hverdagen lader man jo mest hjemme over natta så uansett. Anonymkode: 214cd...bd9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #19 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 21.55): Bilen har ikke hurtiglading!!! Anonymkode: a1629...854 Hvis bilen ikke har hurtiglading kan du ikke lade underveis, med mindre du får låne en stikkontakt et sted, og det kan ta et døgn. Hva er rekkevidden? Sannsynligvis maks fem mil? Sofakona skrev (På 24.6.2022 den 21.57): Det er ikke bilen som har hurtig ladning...det er ladeklossen eller boksen som utgir hvor mye strøm det gir bilen. Om du lader med vanlig stikkontakt kan det ta 14 timer å full lade. Men mer hurtig boks eks på bensinstasjonen el tar det 1 time å lade Joda, bilen har enten mulighet for hurtiglading eller ikke. Hadde ALDRI kjøpt en bil uten hurtiglading, da er det både billigere og bedre å kjøpe elsykkel. Siden posten er fra juni lurer jeg på hva du gikk for, ts? Anonymkode: 00994...8c9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #20 Skrevet 3. juli 2022 En bil som ikke kan hurtiglades er noe jeg ville frarådet på det sterkeste som bruksbil. Den egner seg IKKE til turbruk, for du får ikke så veldig mange ekstra % av å stoppe en times tid for å spise og lade. Velg heller en av de mange modellene som faktisk kan hurtiglades. Anonymkode: eff9f...c08 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå