Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet (Ufaglært). Har faste helger, og plukker ledige vakter ellers. Nå er det sommerferie, og jeg har ikke planlagt noe lang ferie, etter som jeg må prioritere å jobbe. Men tenkte å ta ut noen dager her og der, for å gjøre noe med barnet mitt, men det må da bli fra helgene mine.

Søkte om én fridag nå, men fikk ikke, fordi de sliter med bemanning, og spesielt i helger. Det er stadig klaging på at de mangler folk, og spesielt nå i sommer. Jeg har derimot spurt om en litt større stilling, men får ikke det, siden jeg er ufaglært. (Har jobbet der i 2 år)

De har jo trukket ganske mye i feriepenger, men hvis jeg aldri kan få fri i helger, hvordan skal jeg da få pengene tilbake?

Angrer på at jeg utdannet meg i helse, når det er så vanskelig å få jobb og man bare blir utnyttet.

Anonymkode: d26d5...1fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fagforeningen din om dette

Anonymkode: 24fe3...e7b

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på ferie, men ikke i fellesferien dessverre. Spørsmål her er hvor mye ekstra du jobber utenom kontrakten. Om du jobber mye ekstra i sommerferien utenom kontrakten og de nekter deg fri i ni og ne ville jeg ha sagt de ikke kan beregne deg utover kontraktdagene fremover på sommeren da. Deltid kultur i Norge er største dritten noensinne. 

Anonymkode: 52cdf...908

AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på å få avvikle 3 uker sammenhengende ferie mellom 1 juni – 30 september.

Anonymkode: c95ab...82e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Deltidsansatte har krav på 25 virkedager ihht ferieloven, men disse kan ikke kun legges til dager arbeidstager har vakt.

Som regel vil en full uke tilsvare antall faste vakter den uka, fri.

Ofte beregnes enkeltdager slik:

80% = 20 feriedager
50%= 12,5 feriedager
40% = 10 feriedager
10% =  5 feriedager

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke flust av feriedager, ettersom jeg kun jobber fast annenhver helg. De som jobber fullt, tar jo ut sammenhengende ferie, mens jeg må ta 1-2 dager fra helgene mine, og man kan kun ta 1 søndag hver måned. Så jeg får ikke fri en hel helg engang.

Synes bare det er frustrerende. At jeg må søke flere uker i forveien for å kanskje få én dag fri.. Har ikke mer enn 10 feriedager å ta av. Jeg kan ikke ta ferie i ukedager, for da lar man bare være å plukke vakter istedet, om man trenger fri.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har ikke flust av feriedager, ettersom jeg kun jobber fast annenhver helg. De som jobber fullt, tar jo ut sammenhengende ferie, mens jeg må ta 1-2 dager fra helgene mine, og man kan kun ta 1 søndag hver måned. Så jeg får ikke fri en hel helg engang.

Synes bare det er frustrerende. At jeg må søke flere uker i forveien for å kanskje få én dag fri.. Har ikke mer enn 10 feriedager å ta av. Jeg kan ikke ta ferie i ukedager, for da lar man bare være å plukke vakter istedet, om man trenger fri.

TS

Selv i en 20% stilling har du krav på full ferie (tre uker). Selv om dette potensielt innebærer kun to vakter (frihelg-arb.helg-frihelg). Har du ingen fastsatt ferie i år?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...