Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går frem og tilbake her, og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. 
Min eksmann og jeg levde sparsommelig i 16 år, og hadde aldri «råd» til noe ekstra. Han var veldig nøye på hva jeg brukte. Selv studerte han imens vi var gift og hadde små barn, og nå etter skilsmissen har han fått betraktelig høyere inntekt. Han har også begynt å bruke penger på barna, for der er det PlayStation og Nintendo, besøk i badeland, lekeland osv.

Dette har jeg ikke råd til å gi barna, og helsa tilsier at jeg ikke kan få ordnet meg høyere inntekt. Ikke at det er hans feil, for det er det jo ikke.

Uansett, vi har i dag privat avtale som ble laget ut ifra hans lavere lønn på den tiden, men et par år etterpå nå kjenner jeg at det blir litt feil… Iflg nav skal han betale 1500kr mer pr mnd enn det han gjør i dag, og en slik sum vil gjøre store endringer for barna mtp at de kan oppleve dagene litt mer like der de sammen med meg også kan finne på noe utenom det vanlige, og kanskje få seg et tv-spill.

Syntes dette er vanskelig, for selv om jeg har retten på min side, så kjennes det ubehagelig å skulle be om mer i bidrag. Vet ikke helt hva hans inntekt er nå, men den ligger på over millionen.

Noen råd?

Anonymkode: 64e47...d3f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bidraget er jo ikke til deg, det er til barna. Det burde avgjøre saken. 

Anonymkode: fd9b9...749

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Bare la NAV beregne bidraget. 

Anonymkode: 5224c...616

• Liker 5
Skrevet

Si til far at du ønsker en justering av bidragsavtalen, vis til at barna er eldre og at hans økonomiske situasjon er forbedret og spør hva han tenker er riktig, legg ved bidragsveilederen til NAV og be han se på det og komme tilbake til deg med en sum han mener er riktig, hvis han ikke ønsker justere den private avtalen får det blir opp til NAV å sette ett riktig beløp.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke at kvinner skal ha dårlig samvittighet for at en godt betalt mann skal betale for at barna skal ha det bra? Det finnes standardsatser som NAV fastsetter, så du er ikke urimelig og forlanger for mye. Det handler om barna. Hvis han ikke evner å se dette ville jeg nesten revurdert hans omsorgsevne og samvær.

Anonymkode: 800e1...d60

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Går frem og tilbake her, og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. 
Min eksmann og jeg levde sparsommelig i 16 år, og hadde aldri «råd» til noe ekstra. Han var veldig nøye på hva jeg brukte. Selv studerte han imens vi var gift og hadde små barn, og nå etter skilsmissen har han fått betraktelig høyere inntekt. Han har også begynt å bruke penger på barna, for der er det PlayStation og Nintendo, besøk i badeland, lekeland osv.

Dette har jeg ikke råd til å gi barna, og helsa tilsier at jeg ikke kan få ordnet meg høyere inntekt. Ikke at det er hans feil, for det er det jo ikke.

Uansett, vi har i dag privat avtale som ble laget ut ifra hans lavere lønn på den tiden, men et par år etterpå nå kjenner jeg at det blir litt feil… Iflg nav skal han betale 1500kr mer pr mnd enn det han gjør i dag, og en slik sum vil gjøre store endringer for barna mtp at de kan oppleve dagene litt mer like der de sammen med meg også kan finne på noe utenom det vanlige, og kanskje få seg et tv-spill.

Syntes dette er vanskelig, for selv om jeg har retten på min side, så kjennes det ubehagelig å skulle be om mer i bidrag. Vet ikke helt hva hans inntekt er nå, men den ligger på over millionen.

Noen råd?

Vel, du får bare gjøre det. Helst uten å ta samtalen med han først. 

Har du ikke hatt dårlig forhold til din eks så vil du garantert få det etter et slikt stunt. 

I tillegg vil du nok også bli ansvarlig for alle kostnader knyttet til barna. 

Virkelig en flott mpte å løse det på. 

Stikkordet er kommunikasjon, ikke gå bak noen rygg. Med kommunikasjon oppnås gjensidig respekt og toleranse, å gå bak ryggen til noen så ødelegges alt. 

Fsktum. Dere har en privat avtale, een skal følges, eventuelt reforhandles. 

Anonymkode: 9719f...c2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, du får bare gjøre det. Helst uten å ta samtalen med han først. 

Har du ikke hatt dårlig forhold til din eks så vil du garantert få det etter et slikt stunt. 

I tillegg vil du nok også bli ansvarlig for alle kostnader knyttet til barna. 

Virkelig en flott mpte å løse det på. 

Stikkordet er kommunikasjon, ikke gå bak noen rygg. Med kommunikasjon oppnås gjensidig respekt og toleranse, å gå bak ryggen til noen så ødelegges alt. 

Fsktum. Dere har en privat avtale, een skal følges, eventuelt reforhandles. 

Anonymkode: 9719f...c2d

Det var voldsomt til passivt aggressivt svar.

Jeg har ikke sagt at jeg skal gå bak ryggen på ham og søke til Nav. Sist gang satt vi oss ned sammen og regnet på nav sin kalkulator for å finne et forslag. 

Jeg vet ikke nå om han oppgir rett lønn til meg, og det er det vel bare nav som kan sjekke, hvis ikke jeg går inn i skattelistene, men det syntes jeg er et overtramp så det har jeg ikke lyst til å gjøre.

ts

• Liker 2
Skrevet

Hei.

Det er meget godt å lese utrolig logiske og fornuftige svar på KG, Carrot

Jeg er helt enig.

Med vennlig hilsen

TBergh

AnonymBruker
Skrevet

Vær ærlig og si at du fra nå ønsker at nav skal vurdere og kreve inn barnebidrag. 
Det er ikke slemt. Det er det mest rettferdige og enkleste. 

Anonymkode: 71fc2...1d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...