Gå til innhold

Svigermor maser om å dra på ferie med dem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en svigermor som generelt er veldig sosial og er spesielt glad i å være med oss.. vi er tidlig i 20 årene. Vi har allerede bestilt en ukes ferietur til utlandet med dem, men likevel fortsetter hun å mase om å dra andre steder i tillegg… danskebåten , sverige, på camping osv. 

vi er som sagt unge og ønsker ikke å tilbringe store deler av ferien med svigerforeldrene som er godt oppi 60 årene og har HELT andre interesser enn det vi har. Igår ble svigermor sur fordi jeg sa at jeg ikke har tenkt til å bli med på noe annet enn den ukesturen, fordi jeg vil finne på andre ting med venner og min egen familie… Da ble hun sur og mente at hvis jeg ennå ikke har fastsatt noe annet så kan jeg bli med dem på ting. Synes dere jeg er urimelig?? Jeg vet at jeg ikke vil og ikke skal henge noe mer med dem i ferien enn den ene uka… 

Anonymkode: e43a3...876

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa klart fra til egen (viktig) mor på et tidspunkt. At hvis de ikke var fornøyd med tiden vi prioriterte sammen, og hvis ikke vi fikk litt egentid på felles ferie, så kom ferie sammen til å bli null. For den evige klagingen og samvittighetsspillet gadd jeg ikke mer.

Hvorfor sier ikke sønnen hennes selv fra? 

Anonymkode: a64ba...634

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skader det virkelig å ta EN liten tur med de? 

Anonymkode: 4773b...ad7

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skader det virkelig å ta EN liten tur med de? 

De skal jo det. 

Anonymkode: d56ca...1df

• Liker 28
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De skal jo det. 

Anonymkode: d56ca...1df

Sorry, leste at de hadde bestilt seg tur og at svigers ville ha de med på noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg sa klart fra til egen (viktig) mor på et tidspunkt. At hvis de ikke var fornøyd med tiden vi prioriterte sammen, og hvis ikke vi fikk litt egentid på felles ferie, så kom ferie sammen til å bli null. For den evige klagingen og samvittighetsspillet gadd jeg ikke mer.

Hvorfor sier ikke sønnen hennes selv fra? 

Han gjør det men de hører ikke på han, de tror det bare er han som ikke vil og at han dermed «holder meg igjen». Har hatt en samtale med dem om dette og forklart hvorfor jeg synes den ene ferien er nok, men de mener som sagt jeg ikke kan si nei med mindre jeg har fastsatt andre planer

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han gjør det men de hører ikke på han, de tror det bare er han som ikke vil og at han dermed «holder meg igjen». Har hatt en samtale med dem om dette og forklart hvorfor jeg synes den ene ferien er nok, men de mener som sagt jeg ikke kan si nei med mindre jeg har fastsatt andre planer

Da får han si fra om at dette er uakseptabelt mas. Og at hvis det fortsetter blir det ikke snakk om en tur en gang neste år. 

Hver gang de prøver seg så er det "dette har vi snakket om". Går ikke det så er det "da kan dere dra hjem", eller "da drar jeg". 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke konsekvenser har du satt for dem, da? 

Det er som med unger: når man setter grenser, må det også være konsekvenser for å bryte grensene. Dere trenger heller ikke komme med en grunn. "Nei" er et helt ok svar. 

"Vi ønsker ikke å dra på mer enn denne ene turen med dere. Vi ønsker at dere respekterer det nå vi sier at vi ikke vil. Om dere spør om dette igjen, kommer vi til å avslutte samtalen/dra hjem/be dere om å gå". Og så gjør dere det. Ubehagelig? Ja. Nødvendig for at hele forholdet ikke skal bli forsuret over lang tid? Ja. 

Anonymkode: 49292...2b9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er som med unger: når man setter grenser, må det også være konsekvenser for å bryte grensene. Dere trenger heller ikke komme med en grunn. "Nei" er et helt ok svar. 

"Vi ønsker ikke å dra på mer enn denne ene turen med dere. Vi ønsker at dere respekterer det nå vi sier at vi ikke vil. Om dere spør om dette igjen, kommer vi til å avslutte samtalen/dra hjem/be dere om å gå". Og så gjør dere det. Ubehagelig? Ja. Nødvendig for at hele forholdet ikke skal bli forsuret over lang tid? Ja. 

Har ikke vært så streng som det nei.. men synes det er unødvendig at vi skal måtte true dem med å avlyse alt, hvorfor kan ikke de bare respektere det vi sier?? Så irriterende.. men ja skal ta tipset ditt om de spør igjen (noe de garantert gjør) ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke vært så streng som det nei.. men synes det er unødvendig at vi skal måtte true dem med å avlyse alt, hvorfor kan ikke de bare respektere det vi sier?? Så irriterende.. men ja skal ta tipset ditt om de spør igjen (noe de garantert gjør) ts

Fordi de kan. Som med unger. De har ikke måttet ta konsekvensen av å ture på på den måten, for ingen har faktisk hatt baller til å stå på krava med dem. For det ER forferdelig ubehagelig å sette grenser, ihvertfall for så nære relasjoner. Men om alternativet er irritasjon og frustrasjon og surhet år ut og år inn, er det bedre med litt ubehag ved å sette den grensen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi "ønsker" ikke er ikke helt heldig formulering dersom man ønsker å unngå å egge til konflikt, det er like greit å si at man dessverre ikke kan andre turer fordi man også har lagt ferieplaner med andre, noe jeg oppfatter at TS skal. 

Anonymkode: 956d6...e53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi "ønsker" ikke er ikke helt heldig formulering dersom man ønsker å unngå å egge til konflikt, det er like greit å si at man dessverre ikke kan andre turer fordi man også har lagt ferieplaner med andre, noe jeg oppfatter at TS skal. 

Der er jeg uenig. Sannheten er at de ikke ønsker. Å si at man ikke kan fordiatte, indikerer at om planene man hadde ble avlyst, er man åpen for å bli med. Å si ærlig ifra hva man vil og ikke vil, er ikke å "egge til konflikt"; det er tvert imot med på å gjøre det lettere å unngå frustrasjon og misforståelser i forholdet. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare si at du har blitt spurt om *** av ***, og at du føler du må dele deg litt, selv om du absolutt kunne tenke deg å bruke enda en fjerdedel av ferien på svigers 

Anonymkode: 6cfb0...911

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal legge andre ferieplaner, vi har bare ikke kommet så langt. Men uansett om det blir andre ferier eller ikke så har jeg ikke trnkt til å tilbringe mer tid med dem enn den ene uka

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Der er jeg uenig. Sannheten er at de ikke ønsker. Å si at man ikke kan fordiatte, indikerer at om planene man hadde ble avlyst, er man åpen for å bli med. Å si ærlig ifra hva man vil og ikke vil, er ikke å "egge til konflikt"; det er tvert imot med på å gjøre det lettere å unngå frustrasjon og misforståelser i forholdet. 

Ja, ofte er sannheten at man egentlig ikke vil. Men man trenger ikke alltid si akkurat hva man mener i alle sammenhenger, og det gjelder særlig hvis det er en relasjon det kan være viktig å bevare fremover. På godt og vondt så kan det hende dette blir svigermor fremover, og det kan være lurt å legge opp til et greit forhold fremover, selv om man kanskje ikke blir bestevenninner akkurat. 

Man trenger jo ikke å utbrodere noe om at man likevel kan dersom de andre planene likevel ikke skulle bli noe av, det trenger man ikke å si noe om. Så får man heller bruke sterkere ord hvis svigerforeldrene ikke respekterer at man har andre planer. Men da har man i det minste prøvd en høflig avvisning først. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette hørtes trist ut. Må dere bo oppe i hverandre? Kan de ta barna alene en uke?

Anonymkode: 4dcb9...940

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal legge andre ferieplaner, vi har bare ikke kommet så langt. Men uansett om det blir andre ferier eller ikke så har jeg ikke trnkt til å tilbringe mer tid med dem enn den ene uka

ts

Da ville jeg fortsatt sagt at man har planer med andre og at dere dessverre ikke har mulighet til å bli med på de andre turene. 

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg fortsatt sagt at man har planer med andre og at dere dessverre ikke har mulighet til å bli med på de andre turene. 

Og da legger du opp til at svigermor tror at det er noe dere ønsker å gjøre, så det er velkomment om hun foreslår dette neste ferie og neste ferie og neste ferie og neste ferie. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette hørtes trist ut. Må dere bo oppe i hverandre? Kan de ta barna alene en uke?

Anonymkode: 4dcb9...940

Hvilke barn? Vi er tidlig i 20 årene… ja hele poenget er at med de så kan man ikke få fred. De skal gjøre aktiviteter hele dagen lang og bruke ferien så godt som mulig. Det er ikke avslappende. Derfor er den uka meeeeer enn nok

ts

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og da legger du opp til at svigermor tror at det er noe dere ønsker å gjøre, så det er velkomment om hun foreslår dette neste ferie og neste ferie og neste ferie og neste ferie. 

Akkurat… hele poenget er at jeg ikke vil henge med akkurat de

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...