Gå til innhold

Noen som har denne type lampe? Brannfarlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min fyller snart 9 år og er veldig opptatt av universet, planeter osv. Vi har nettopp pusset opp rommet hans og han har snakket om at han har veldig lyst på en måne i taket som lyser. Jeg kom over en lampe som jeg tenkte han kunne ha på nattbordet sitt som jeg synes var ganske kul og som jeg tror han vil like. Men jeg må ærlig si at jeg fikk litt tanker tilbake til den berømte lavalampa som var poppis når jeg var lita og vokste opp. Alle vet jo at den kunne bli helt sinnsyk varm? er litt redd dette er litt samme type lampe. 

https://cdon.no/hus-hage/fargeskiftende-og-fjernkontroll-3d-utskrift-manelys-nattgalakse-lys-for-barn-16-farger-8cm-p-97312658

Anonymkode: a6b46...81b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står jo i teksten at det er LED-pærer, og de blir ikke varme. I lavalampene var det varmen fra pæra som fikk voksen til å smelte og flyte opp. En lavalampe ville ikke ha fungert med LED-pære.

Anonymkode: eb7d3...fd2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De selger samme lampe på wish til hundrelappen. Kan like gjerne kjøpe den der fremfor å bruke 600kr.

Anonymkode: 33bf7...3d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står jo i teksten at det er LED-pærer, og de blir ikke varme. I lavalampene var det varmen fra pæra som fikk voksen til å smelte og flyte opp. En lavalampe ville ikke ha fungert med LED-pære.

Problemet med denne typen produkter er ofte at svakstrømsdelen er dårlig isolert fra sterkstrømsdelen, hvis lampen har innvendig strømforsyning som setter ned strømstyrken fra f.eks. 230V til 5V så kan den være av dårlig kvalitet. 

De selger samme lampe på wish til hundrelappen. Kan like gjerne kjøpe den der fremfor å bruke 600kr.

Kjøper man fra en norsk butikk så kan man i det minste rette krav mot selgeren som er ansvarlig for produktet hvis huset brenner ned, det er det bare å glemme hvis man kjøper fra utenlandske butikker.

Produkter som selges i Norge SKAL være godkjente men det er dessverre mange som kjøper inn livsfarlige produkter som det søppelet man finner på Wish.

Men det er kanskje ikke så viktig så lenge det er billig...

Anonymkode: c710b...c94

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet med denne typen produkter er ofte at svakstrømsdelen er dårlig isolert fra sterkstrømsdelen, hvis lampen har innvendig strømforsyning som setter ned strømstyrken fra f.eks. 230V til 5V så kan den være av dårlig kvalitet. 

Kjøper man fra en norsk butikk så kan man i det minste rette krav mot selgeren som er ansvarlig for produktet hvis huset brenner ned, det er det bare å glemme hvis man kjøper fra utenlandske butikker.

Produkter som selges i Norge SKAL være godkjente men det er dessverre mange som kjøper inn livsfarlige produkter som det søppelet man finner på Wish.

Men det er kanskje ikke så viktig så lenge det er billig...

Det er en batteridrevet lampe, i følge produktomtalen (men den er det visst bare jeg som har lest…).

Men jeg ville uansett ha kjøpt den i en norsk butikk og ikke på Wish. Min erfaring med batteridrevne ting fra Wish er at det er umulig å skifte batterier uten at tingen blir ødelagt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke kjøpt fra Wish, selv om det er billigere. Den kommer mest sannsynlig ikke til å virke, og om den gjør det, så varer den nok kun 4 dager.

Anonymkode: 934f0...63d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å kjøpe elektronikk fra wish er vel det dummeste man gjør. Du har ingen garanti for at det er trygge varer. Pluss at produksjonen er rene slavedriften. 

Anonymkode: 406fa...801

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er en batteridrevet lampe, i følge produktomtalen (men den er det visst bare jeg som har lest…).

Men jeg ville uansett ha kjøpt den i en norsk butikk og ikke på Wish. Min erfaring med batteridrevne ting fra Wish er at det er umulig å skifte batterier uten at tingen blir ødelagt.

Litt mindre risiko når den er batteridrevet, ser det står at den trenger AAA batterier men også at det er oppladbare batterier så da er det uklart om den har innebygget batterilader.

Står også at produktet leveres fra utlandet så da kan det være droppshipping fra Kina.  

AnonymBruker
Skrevet

Cdon har jo nesten blitt Wish når det er snakk om kvalitet. Mange forskjellige tilbydere, har jeg skjønt, under vingnetten cdon.

Anonymkode: b97f4...777

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Sønnen min fyller snart 9 år og er veldig opptatt av universet, planeter osv. Vi har nettopp pusset opp rommet hans og han har snakket om at han har veldig lyst på en måne i taket som lyser. Jeg kom over en lampe som jeg tenkte han kunne ha på nattbordet sitt som jeg synes var ganske kul og som jeg tror han vil like. Men jeg må ærlig si at jeg fikk litt tanker tilbake til den berømte lavalampa som var poppis når jeg var lita og vokste opp. Alle vet jo at den kunne bli helt sinnsyk varm? er litt redd dette er litt samme type lampe. 

https://cdon.no/hus-hage/fargeskiftende-og-fjernkontroll-3d-utskrift-manelys-nattgalakse-lys-for-barn-16-farger-8cm-p-97312658

Anonymkode: a6b46...81b

Jentungen på 11 har nylig fått lavalampe som hun har ønsket seg i flere år. Jeg har forklart henne hvordan den fungerer, hvor varm den blir, at den kan være skjør, at den ikke skal flyttes på, lekes med eller være påslått når hun ikke er på rommet. 

Absolutt all elektronikk kan ta fyr dersom det er skadet, overopphetes eller kortslutter. Også disse uskyldige led-lysslyngene som drives av et par AA-batterier. Det hindrer oss ikke i å gå rundt med mobilen i lomma eller lade den i senga mens vi sover, så hvorfor skal ikke guttungen få en råkul (fikk lyst på den selv) lampe så lenge den får stå i fred og skrus av om natten/når han er borte?

Anonymkode: 0882a...b11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hindrer oss ikke i å gå rundt med mobilen i lomma eller lade den i senga mens vi sover, så hvorfor skal ikke guttungen få en råkul (fikk lyst på den selv) lampe så lenge den får stå i fred og skrus av om natten/når han er borte?

Det er vel ingen oppegående mennesker som lader telefonen i senga mens de sover.

Anonymkode: 4ff08...118

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen oppegående mennesker som lader telefonen i senga mens de sover.

Anonymkode: 4ff08...118

Flere enn du skulle tro. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...