Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ett barn som er 1,5 år. Vi har begynt å tenke på nr. 2. 

Ønsker å høre litt forskjellige erfaringer 😊 

Det som gjør at jeg ønsker å vente 1 år til med prøving, er at guttungen vår har nå i de siste få månedene begynt å sove greit. Det har vært nesten 1,5 år med minimal søvn. Han begynner også å bli mer selvstendig, liker å være på overnatting hos besteforeldre (som har gitt oss mulighet til å ta igjen litt tapt kjærestetid). Så var jeg dårlig og mye syk under svangerskapet. Er redd for å bli like dårlig neste gang også, og det passer jo litt dårlig med tanke på at han er turbo for tiden 😅 Kanskje han også er mer moden for å bli storebror når han har bikket 3 år, mindre sjalusi og enklere for han å forstå hva som skjer. 

Det som gjør at jeg ønsker å bli gravid snart, er tanken om de blir mer knyttet til hverandre pga mindre aldersforskjell. Småbarnstiden varer ikke like lenge, de får mer tid med samme interesser og liker muligens de samme aktivitetene. 

Hva synes dere var positivt/negativt med aldersforskjellene? 😊

Anonymkode: f5cb9...9ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er overhodet ikke slik at alle søsken tett i alder er gode venner, og har de samme interessene. 

Det er derimot like ofte et problem at søsken tett i alder blir arge konkurrenter, og at det blir minst like søskensjalusi og krangling enn med større aldersforskjell. 

Det finnes absolutt ingen fasit på hva som er "den ideelle aldersforskjellen".

Vi hadde i utgangspunktet tenkt 2 år mellom våre. Da siden vi også tenkte på dette med at to tette kanskje kom til å gjøre det lettere å finne noe de begge likte å leke med, enklere å leke sammen. Men så ble det så forferdelig tøft med eldsten at vi ikke orket tanken på å få en til... Da leste jeg mye om dette med søsken, og søskenforhold, og leste da også mye som sa at nei, det er overhodet ikke sant at liten aldersforskjell gir bedre søskenforhold. 

Nå har vi tre år mellom våre, og er glad forskjellen ikke er mindre. For oss har det vært veldig bra. Eldsten er stor nok til at han ikke trenger hjelp til alt, og kan leke litt selvstendig, noe som er veldig greit siden det gjør det lettere å ta seg av minsten. Han forstår mye mer, og skjønner at han innimellom må vente og at lillebror må tas først. De har stor glede av hverandre også i lek. Storebror synes det er gøy å leke med lillebror, selv om det er babyleker. Lillebror synes det er kjempespennende med storebrors leker, som han får låne. Ja, det er litt kjipt å ikke kunne sette på en film som begge liker, men det kommer. En ti-åring kan like samme filmer som en trettenåring, selv om to-åringen er for liten til filmene fem-åringen liker. 

De skal være søsken hele livet. Det er litt unødvengid å planlegge for kun småbarnstiden. 

Min mor er veldig tett med sin søster, som er syv år eldre. Mannen min prater ukentlig med storebroren som er 15 år eldre enn ham, og fungerte som en kul reservepappa nesten da han var liten. Jeg har kun høflig-småprat-i-familieselskap-et-par-ganger-i-året kontakt med min søster som er 2 år eldre enn meg. Nevøene mine som er født med 20 mnds mellomrom, og nå er 9 og 11, er et helvete å passe, for de bare krangler og slåss og gjør alt for å plage hverandre. 

Så gjør det dere selv har lyst til. Er det for tøft å få en til nå? Så vent. Det går helt fint. 

Anonymkode: 184fd...840

AnonymBruker
Skrevet

Det er 2 år og 3 mnd mellom mine jenter. De har stor glede av hverandre innimellom all krangling og rivalisering😄 De er 4 og 6 år nå og kan leke sammen i lang tid, selv om de er veldig ulike som person og liker ulike ting. Litt krangling må man regne med, de lærer jo av dette også.

Det er også greit å bli ferdig med baby-tilværelsen kjapt, men det er min mening😄 

Anonymkode: d8600...a36

AnonymBruker
Skrevet

4 år mellom meg og min søster. Vi hadde ingen glede av hverandre som barn. Først da hun var 14 og jeg 18 jevnet det seg mer ut. Frem til det var jeg sur om jeg måtte"drasse på" lillesøster. 

Anonymkode: 8ea5e...9f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

4 år mellom meg og min søster. Vi hadde ingen glede av hverandre som barn. Først da hun var 14 og jeg 18 jevnet det seg mer ut. Frem til det var jeg sur om jeg måtte"drasse på" lillesøster. 

Anonymkode: 8ea5e...9f1

Det er 1,5 år mellom meg og min bror, og vi tålte ikke trynet på hverandre før vi passerte 20. Husker jeg hatet den lille forbanna drittungen som KUN var i veien 😛 

Man er ikke garantert noe godt søskenforhold uansett aldersforskjell. Min samboer har et mye tettere forhold til sin 19 år eldre søster enn jeg har til min 1,5 år yngre bror. 

Så aldersforskjell ville jeg ikke tenkt for mye på, TS. Begge barna er bedre tjent med at dere er noenlunde uthvilte og i form. Her blir det 5 år mellom våre pga en GRUSOM barsel- og babytid sist. Trengte lang tid på å komme til hektene og få forholdet på rett kjøl igjen. Jeg tror vår eldste har det mye bedre med større aldersforskjell samt rolige, avslappede foreldre som elsker hverandre - enn utmattelse, kaos, krangling og et søsken nært i alder. For ikke å snakke om at det blir bedre for babyen. Og oss. 

Anonymkode: a2af2...42a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vi har tre barn med to år mellom hver. Det var helt bevisst og for oss har det vært helt perfekt. De har alle et nært og godt forhold og tilbringer mye tid sammen. Det er litt intenst akkurat mens alle er ganske små, dog har vi aldri vært utslitt, manglet søvn, opplevd søskensjalusi eller noe sånt, men til gjengjeld er det raskere overstått. Synes det er praktisk at det er lett å finne felles familieaktiviteter også. (Jeg har familier i nær omgangskrets med 10-12 år mellom eldste og yngste og de må alltid dele seg i helger og ferier fordi de ikke vil eller kan gjøre det samme. 15-åringen gidder ikke dilte med på 5-åringens aktiviteter og 5-åringen er ikke stor nok til å bli med på det 15-åringen vil gjøre. Det er jeg glad vi slipper.) Når jeg ser på de jeg kjenner i voksen alder er det også ganske tydelig at det er et nærere forhold mellom søsken som er tettere i alder enn de som har større aldersforskjell, men når det er sagt er hverken 3 eller 4 år stor avstand (stor aldersforskjell er mer når eldste minst har begynt på skolen før den neste kommer) så jeg tror ikke dere vil oppleve nevneverdig forskjell uansett hvilke av de to valgene dere tar. Det kommer til å bli bra uansett. 

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (38 minutter siden):

Vi har tre barn med to år mellom hver. Det var helt bevisst og for oss har det vært helt perfekt. De har alle et nært og godt forhold og tilbringer mye tid sammen. Det er litt intenst akkurat mens alle er ganske små, dog har vi aldri vært utslitt, manglet søvn, opplevd søskensjalusi eller noe sånt, men til gjengjeld er det raskere overstått. Synes det er praktisk at det er lett å finne felles familieaktiviteter også. (Jeg har familier i nær omgangskrets med 10-12 år mellom eldste og yngste og de må alltid dele seg i helger og ferier fordi de ikke vil eller kan gjøre det samme. 15-åringen gidder ikke dilte med på 5-åringens aktiviteter og 5-åringen er ikke stor nok til å bli med på det 15-åringen vil gjøre. Det er jeg glad vi slipper.) Når jeg ser på de jeg kjenner i voksen alder er det også ganske tydelig at det er et nærere forhold mellom søsken som er tettere i alder enn de som har større aldersforskjell, men når det er sagt er hverken 3 eller 4 år stor avstand (stor aldersforskjell er mer når eldste minst har begynt på skolen før den neste kommer) så jeg tror ikke dere vil oppleve nevneverdig forskjell uansett hvilke av de to valgene dere tar. Det kommer til å bli bra uansett. 

Men da har du altså 4 års aldersforskjell mellom din eldste og din yngste. Å få to barn som det da er 4 års aldersforskjell vil ikke være noe større problem søskenforholdsmessig enn det er for deg, med en til i midten. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men da har du altså 4 års aldersforskjell mellom din eldste og din yngste. Å få to barn som det da er 4 års aldersforskjell vil ikke være noe større problem søskenforholdsmessig enn det er for deg, med en til i midten. 

Hvis du hadde lest hele innlegget mitt ville du sett at jeg også skriver det mot slutten. 

• Liker 1
Skrevet

Støtter de andre her i at alder har ingenting å si for søskenforholdet. Jeg har alltid hatt et bra søskenforhold med min bror, han er 5 år yngre enn meg.

Har selv litt over 3 år mellom de to eldste og synes det var veldig greit. Eldste var mer selvgående, forstod mer og var nokså tålmodig da lillebror ble født. Men det kan også skyldes tålmodigheten hans 😉 Ingen sjalusi heller, og i dag har de mye glede av hverandre. Men det er nok mest fordi eldste trives med å leke med de som er litt yngre og at de begge har ganske like interesser. 

Jeg synes du skal gå for en til når du kjenner at lysten er der. Og at du er klar for nytt svangerskap med påfølgende plager. I mine øyne er det viktigere med en mamma som har litt overskudd. Er mange som kjører på med lite alderforskjell for å bli ferdig med det. Men det er jammen meg mange jeg hører om som sliter seg helt på felgen også i den perioden. Hva har egentlig et eller to ekstra år å si? 🤷🏼‍♀️ 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nøyaktig 2 år mellom mine eldste. Gutt og jente. Alltid vært utrolig gode venner. Er veldig glad for at det ble slik mellom de. Men det var utrolig travelt da de var små. 

Anonymkode: 48b6f...f50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at med 2,5 år så har liksom toget gått for å få dem tette, og med samme interesser/utviklingsnivå. 2,5 år er et havs forskjell for barn, så da tror jeg at jeg like godt hadde ventet litt til. Har inntrykk av at litt større aldersforskjell gjerne reduserer rivaliseringen litt, selv om det så klart ikke er noen fasit. 

Anonymkode: 48f2c...1fd

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 6 år mellom våre og er veldig fornøyde med det 🥰 Jeg var rett og slett ikke klar før. 

Anonymkode: adb2b...dad

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

3 år

Anonymkode: c315f...d65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har 6 år mellom våre og er veldig fornøyde med det 🥰 Jeg var rett og slett ikke klar før. 

Hvor gammel var du da du fikk siste?😊

Anonymkode: d0ebe...b06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har ett barn som er 1,5 år. Vi har begynt å tenke på nr. 2. 

Ønsker å høre litt forskjellige erfaringer 😊 

Det som gjør at jeg ønsker å vente 1 år til med prøving, er at guttungen vår har nå i de siste få månedene begynt å sove greit. Det har vært nesten 1,5 år med minimal søvn. Han begynner også å bli mer selvstendig, liker å være på overnatting hos besteforeldre (som har gitt oss mulighet til å ta igjen litt tapt kjærestetid). Så var jeg dårlig og mye syk under svangerskapet. Er redd for å bli like dårlig neste gang også, og det passer jo litt dårlig med tanke på at han er turbo for tiden 😅 Kanskje han også er mer moden for å bli storebror når han har bikket 3 år, mindre sjalusi og enklere for han å forstå hva som skjer. 

Det som gjør at jeg ønsker å bli gravid snart, er tanken om de blir mer knyttet til hverandre pga mindre aldersforskjell. Småbarnstiden varer ikke like lenge, de får mer tid med samme interesser og liker muligens de samme aktivitetene. 

Hva synes dere var positivt/negativt med aldersforskjellene? 😊

Anonymkode: f5cb9...9ea

Spørsmålet er hva dere tåler som par. Vi tålte babytiden dårlig, og to tette hadde ødelagt oss. 4 år var derfor helt nydelig for oss, eldste slet aldri med sjalusi heller, og vi rakk å finne hverandre igjen som par før det ble kaos igjen. 

Anonymkode: 3439e...187

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gammel var du da du fikk siste?😊

Anonymkode: d0ebe...b06

34 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er hva dere tåler som par. Vi tålte babytiden dårlig, og to tette hadde ødelagt oss. 4 år var derfor helt nydelig for oss, eldste slet aldri med sjalusi heller, og vi rakk å finne hverandre igjen som par før det ble kaos igjen. 

Anonymkode: 3439e...187

Enig i dette. Veldig viktig aspekt å ha med seg. Har flere venninner som har brent seg helt fullstendig ut på å ha to tette. Det skal være riktig på flere plan! Både som par, og som individ 🙏

• Liker 2
Skrevet

Mellom nr 1 og 2 har vi 3år. Mellom nr 2 og 3 har vi 9år 😅👍

Anbefaler begge deler ❤️

Skrevet (endret)

Jeg har 2 gutter. En på 5 år og en på 1 år. 

Synes aldersforskjellen er veldig fin.

Størstw har taklet veldig fint å bli storebror. Hjelper til, har forståelse. Samtidig kom det også en periode hvor han kanskje søkte mer oppmerksomhet.  Da er det viktig at man setter av tid til eldste også. Selvom han er flink og forandringer har gått fint, er det viktig med alenetid også. De har 2 helt ulike behov, dog det har søsken i forskjellige aldre. Eldste klarer mye selv, gå på do, leker sånn han vil, hjelper med mat, ganske mye. Hadde det vært mindre forskjell mellom dem tror jeg personlig at jeg hadde vært mer sliten og hatt mindre overskudd. 

Det er veldig koselig med en baby i hus, men det første året er ofte krevende med lite søvn. Først når de bikker 1 år, er det lettere med rutiner osv. Det er hvertfall min erfaring. 

Alt i alt, veldig fornøyd med at det er 4 år mellom mine to. De er bestevenner og trives så godt sammen 💙

Endret av Mwfa
Skrevet

Jeg er vokst opp med 4 år opp, 4 år ned. Det er for mye. Da storesøster var 14 og i tenårene, var jeg 10 på barneskolen, og lille, ikke begynt. Dengang. Da store var 18 var jeg pubertetsunge og minste såvidt begynt på ungdomsskolen. Dengang. Da jeg var 16 flyttet store ut, for vgs. Da jeg var 16 flyttet jeg også ut. Vi lekte aldri sammen som barn. Aldersforskjellen var akkurat for stor. Vi greide å bli venner som voksen, kun fordi vi var søsken. Ikke fordi vi hadde felles oppvekst. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...