Gå til innhold

Langvarig psykisk/fysisk syk - vet ikke hva jeg skal gjøre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i over 10 år slitt med spiseforstyrrelser, som påvirker både den psykiske og fysiske helsen. Har vært i behandling tidligere, og har de siste årene gått regelmessig til samtale. I de siste 5 årene har jeg periodevis vært sykemeldt 50 % (fra 100% stilling) fordi jeg rett og slett blir så fysisk og psykisk sliten. Jeg har nå kommet til et punkt hvor jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. Jeg opplever at det å jobbe 50% er akkurat passe for meg i min situasjon, men har ikke økonomi til å redusere stillingen såpass. Samtidig føler jeg det ikke er optimalt eller rettferdig overfor arb.giver å stadig måtte sykemelde seg i perioder. Hva skal jeg gjøre? Synes hele situasjonen er så fortvilende da jeg vil så inderlig, men rett og slett ikke makter det. 

Anonymkode: f0e98...93f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med legen, og eventuelt bli sykemeldt 50%. Ikke reduser stillingen selv, det er det dummeste du kan gjøre i et så godt land som Norge. Har du råd til å leve på 66% av 50% inntekt i åresvis (aap, eventuelt minstesum 2g) om du må? Mye bedre få avklart deg nå, det vil ta åresvis uansett. Så snakk med legen, ikke reduser stillingen selv. Det handler faktisk om økonomien din, og den er viktig.

Det er mange som er gradert uføre fordi de ikke har helse til å jobbe 100%.

Jeg skjønner du har dårlig samvittighet, men det er ikke din feil at du er syk. Arbeidsgiver er den som skal ansette flere ved behov, det er ikke ditt ansvar. Det er bare du som kan ta vare på kroppen din, den eneste du har.

Anonymkode: 675b7...5a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke vært på/vurdert AAP i disse årene?

Søk om AAP på 50% eller mer. Så tar du det derfra. 

Anonymkode: c4b0e...9ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må for all del ikke si opp deler av stillingen din. Du kan INGENTING for at du er syk, og du må holde på dine rettigheter. Kanskje kan 50% sykemelding over lang tid være det beste for deg. Det tar tid å akseptere, men når du har greid det vil du føle deg friere!

Anonymkode: 2dcfa...f3a

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må snakke med legen, og eventuelt bli sykemeldt 50%. Ikke reduser stillingen selv, det er det dummeste du kan gjøre i et så godt land som Norge. Har du råd til å leve på 66% av 50% inntekt i åresvis (aap, eventuelt minstesum 2g) om du må? Mye bedre få avklart deg nå, det vil ta åresvis uansett. Så snakk med legen, ikke reduser stillingen selv. Det handler faktisk om økonomien din, og den er viktig.

Det er mange som er gradert uføre fordi de ikke har helse til å jobbe 100%.

Jeg skjønner du har dårlig samvittighet, men det er ikke din feil at du er syk. Arbeidsgiver er den som skal ansette flere ved behov, det er ikke ditt ansvar. Det er bare du som kan ta vare på kroppen din, den eneste du har.

Anonymkode: 675b7...5a2

Hvis ho er jevnlig sykemeldt har arbeidsgiver rett på å redusere stillingen hennes. Det gjorde min arbeidsgiver for et par år siden. Fra 100% til 80%. 

Men er det egentlig lov? Så lenge man ikke overskrider 12 mnd med sykemelding og må over på aap? 

Endret av Eplejuice123
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du må tenke på at du risikerer å bli 100% ufør hvis ikke du nå går inn for å få en gradert ufør. Du tjener på å jobbe 50 og være 50 ufør fremfor å bli 100 ufør, ikke bare økonomisk men også i fht livsglede.

Anonymkode: 06281...0f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...