AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #1 Skrevet 24. juni 2022 Med de økte levekostnadene, og renteøkningen som kom i går, er det forståelig nok mange som er litt usikre og bekymret for hvordan de skal få hverdagsøkonomien til å gå opp hvis den totale utgiftsbelastningen blir enda større enn den er i dag. I denne tråden tenkte jeg vi kunne dele små tips som vi selv benytter oss av. Denne tråden handler ikke om å spare de store summene, men en krone her og en krone der kan samlet sett bli en del. Jeg kan begynne: · * Hvis det er noe du trenger, men ikke trenger med en gang. Skriv det ned, og ønsk deg dette til jul eller bursdag fra familien. (Gjelder selvsagt ting som ikke er så dyre, men som man av og til trenger å fornye. Eksempelvis håndklær, sengetøy, tøfler og nattøy) * * * Unngå matsvinn. Bruk små glasskrukker til oppbevaring av rester av krydder, oljer, sauser osv. * Samle alle ærender til en dag, da slipper du å bruke reisepenger flere ganger. * La den gamle termosen komme til heder og verdighet igjen. I stedet for å kjøpe kaffe, te, eller kakao på farten, ta det med hjemmefra. Håper det kommer mange små tips om sparing i hverdagen her. Anonymkode: b60b4...30e 10 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #2 Skrevet 24. juni 2022 Dere som har coop xtra (vet ikke om de bare gjelder der) bruk de handlenettene deres, de koster 10kr, er skikkelig slitesterke og rommer mye. En plastpose koster nå 3kr pr stk,og du får 1kr igjen i bonus når du bruker nettene. Laste ned mattilbud appen, der jeg bor ligger spar, rema og coop xtra i gangavstand til hverandre, jeg ksn parkere i midten og gå til den som har billigst vare som jeg skal ha. Datovaredisken, handle der og fryse ned. Anonymkode: 5de94...e79 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #3 Skrevet 24. juni 2022 Kjøp kjøtt/ fisk i datohylla på butikken og frys ned. Storhandle nødvendigheter på salg (eks: toalettpapir). Ta buss i stede for bil. Kjøp klær brukt. Ta med niste hjemmefra hvis du skal på jobb eller på tur/ reise. Gjør en vurdering; trenger du den «tingen» eller den «reisen»? Anonymkode: 7050b...75b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #4 Skrevet 24. juni 2022 Ukeshandler, og handler bulk av alt som ikke er ferskvarer. Følger med på tilbud, og legger opp en handlerute. Betaler med det aldri fullpris for ting som hermetikk, frossenvarer, tannkrem og andre hygieneprodukter, dopapir, med mer. Kjøper også stort rett fra gård, som 100 egg, eller 1/2 dyr (slakt). Matauk hver høst. Så betaler ingenting (for selve produktet) for syltetøy og saft, marmelader og geleer, kantareller, ramsløk, med mer. Lager også små gaver ut av glass med marmelader og geleer, så har "gratis" vertinnegaver. Anonymkode: b3a60...977 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #5 Skrevet 24. juni 2022 Sparer sykt mye på at vi kvittet oss med begge bilene Anonymkode: 4716c...fc0 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #6 Skrevet 24. juni 2022 Hvis du kjøper brød, så putt halve i fryseren. Utrolig hvor mye brød folk kaster fordi det blir tørt. Anonymkode: c1f52...2f5 11 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #7 Skrevet 24. juni 2022 Samle osteskorper i en pose i fryseren. Ypperlig til pizza osv. Anonymkode: c1f52...2f5 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #8 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du kjøper brød, så putt halve i fryseren. Utrolig hvor mye brød folk kaster fordi det blir tørt. Anonymkode: c1f52...2f5 Og så varer det lenger om en har det i kjøleskap i stede også Anonymkode: 5de94...e79 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #9 Skrevet 24. juni 2022 Det er ingen skam å kjøpe brukt. Det er masse fine og billige klær på finn og tise, og bøker får du veldig billig på bookies. På finn er det også svært mye som gis bort gratis, og som er i god stand. Følge med jevnlig for gode kupp! Anonymkode: 21d12...326 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #10 Skrevet 24. juni 2022 Spart mye med å bytte bil til bil med halve forbruket. Vi må ha bil, pga dårlig buss tilbud. Og har to, så vi bruker nå stort sett den lille gjerrige bilen. Men har en større vi bruker etter behov. Planlegger flere ting på en kjøre tur, så det ikke blir unødvendig kjøring. Bruker nå kun fryser på kjøleskapet. Da fryseren kostet 1000kr i mnd i strøm. Kjøp lager med basis varer med lang holdbarhet, lett å kombinere med rester fra middager, dagen etter. Anonymkode: c73d0...3ca 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #11 Skrevet 24. juni 2022 Bruk Mattilbudsappen, og følg med på tilbud. Sjekk om det faktisk er et reellt tilbud (som i at en annen butikk selger samme varen billigere helt uten at det er tilbud). Kjøp stort når det er tilbud (av ting som ikke blir dårlig). Finn.no, både selg og kjøp Ta med matpakke og kaffe fremfor å kjøpe noe ute. Tenk på at mange bekker små blir en stor å. Alle monner drar. Klipp håret selv fremfor å gå til frisøren (det er faktisk ikke noe vanskelig) Anonymkode: 03647...f69 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #12 Skrevet 24. juni 2022 Sjekk kiloprisen på varene man kjøper, følg med på tilbud, skru av lys og varme i rom som ikke er i bruk (så lenge det ikke er rør e.l. Som kan fryse), kjøp forbruksvarer på tilbud (tannbørster, tannkrem, såpe etc), bli medlem i de butikkene som tilbyr det, ønsk deg sengetøy o.l. I gave fremfor å kjøpe selv. Det jeg kommer på i farta Anonymkode: 7705f...988 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #13 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen skam å kjøpe brukt. Det er masse fine og billige klær på finn og tise, og bøker får du veldig billig på bookies. På finn er det også svært mye som gis bort gratis, og som er i god stand. Følge med jevnlig for gode kupp! Anonymkode: 21d12...326 Men skulle ønske det var billig. Men ender ofte opp med nytt, pga brukt markedet er ødelagt av alt for høye priser for min del. Men finner av og til litt på en brukt butikk med normale priser Anonymkode: c73d0...3ca 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #14 Skrevet 24. juni 2022 Jeg kom på en ting til: * kjøp ting du trenger. Ikke kjøp ting bare fordi det er billig/på tilbud, og er "kjekt å ha" Anonymkode: b60b4...30e 8
Rumle Skrevet 24. juni 2022 #15 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Og så varer det lenger om en har det i kjøleskap i stede også Anonymkode: 5de94...e79 Det stemmer ikke, det er motsatt. 1
AprilLudgate Skrevet 24. juni 2022 #16 Skrevet 24. juni 2022 Ang tilbudsappen: Her opplever jeg og at det ofte ikke er reellt tilbud. Så sjekk pris i annen butikk. Ang Tise og Finn: barnetøy synes jeg kan gi gode kjøp. Voksenklær ikke (fordi de skal ha salgspris+frakt). Men ja: Det som sparer mest penger for meg er jo høyest i hierarkiet: varen man IKKE kjøper hverken brukt eller nytt. Spørre seg selv om man virkelig trenger denne, eller kan vente. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #17 Skrevet 24. juni 2022 Et litt svulstig råd fra meg kanskje, men dette har hjulpet meg masse! Vær bevisst og vær takknemlig for det du allerede HAR! Sjekk skap og skuffer og nyttiggjør deg av det som allerede er kjøpt og utsett gjerne mathandling så lenge som mulig. I vår familie er vi matreddere og elsker restemiddager 😊 Anonymkode: 3efba...887 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #18 Skrevet 24. juni 2022 Rumle skrev (13 minutter siden): Det stemmer ikke, det er motsatt. Ikke hos meg, har jeg brødet liggende ute så blir det fort dårlig, holder seg veldig bra 10 dager i kjøleskap her. Anonymkode: 5de94...e79
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #19 Skrevet 24. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke hos meg, har jeg brødet liggende ute så blir det fort dårlig, holder seg veldig bra 10 dager i kjøleskap her. Anonymkode: 5de94...e79 Den kjemiske reaksjonen i brødet er den samme hos deg som hos alle andre, så med mindre kjøleskapet ditt er for varmt så er det lite sannsynlig. Anonymkode: c4066...812 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #20 Skrevet 24. juni 2022 Forhåndsavgjørelser, så man slipper å slåss mot fristelser hele tiden. Da jeg hadde dårlig råd kjøpte jeg for eksempel aldri mat ute, verken restaurant eller takeaway. Jeg hadde bare bestemt meg for at det var noe jeg ikke gjorde. Baksiden er at nå som jeg ikke har dårlig råd mer klarer jeg ikke å slutte… Anonymkode: 04e84...dac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå