Gå til innhold

Får far vite om jeg bestiller pass til barnet vårt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har eneansvaret for barnet vårt, og vil ikke at far skal vite at jeg bestiller pass (fare for bortføring) 

Anonymkode: 05ac4...62d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring politiet? :)

Skrevet

Har du foreldreansvar alene, får han ikke vite noe. 

AnonymBruker
Skrevet
Sophie-Ann skrev (Akkurat nå):

Har du foreldreansvar alene, får han ikke vite noe. 

Så bra! Takk☺️

AnonymBruker
Skrevet
  • Hvis kun én foresatt møter opp, må dere ha med datert, signert og originalt samtykke (fullmakt) (52 kB pdf) fra den foresatte som ikke møter opp. Fullmakten kan ikke være digital eller eldre enn 3 måneder. Du må fylle ut et skjema for hvert barn som skal ha pass eller ID-kort. Hvis du har foreldreansvaret alene, må du ta med en bekreftelse på det. 

Dette fant jeg på politiet sin side. Vet ikke hva slags skriv det er du trenger for bekreftelse, men du trenger det hvertfall.

Anonymkode: a655d...839

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har eneansvaret for barnet vårt, og vil ikke at far skal vite at jeg bestiller pass (fare for bortføring) 

Om du har all omsorgen,omsorgsretten og far ikke ser barnet så betyr det likevel ikke at han har mistet foreldreretten. Det skal vært mye til å miste denne. Vil anta at du trenger hans underskrift. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å ha hovedomsorg, og å ha foreldreansvar, og de fleste som ikke har hovedomsorg (daglig omsorg) har likevel foreldreansvar, så du må nok ha fars tillatelse ja.

Anonymkode: 20a8b...952

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (3 minutter siden):

Om du har all omsorgen,omsorgsretten og far ikke ser barnet så betyr det likevel ikke at han har mistet foreldreretten. Det skal vært mye til å miste denne. Vil anta at du trenger hans underskrift. 

Det er ingenting som heter foreldrerett, det heter foreldreansvar. Dersom mor har foreldreansvaret alene kan hun bestille pass til barnet uten fars samtykke (og uten at han får vite det). Tidligere har blant annet mor fått foreldreansvar alene dersom hun og barnets far bodde på ulike adresser når barnet ble født. 

Da må du bestille et skjema for å bevise at du har foreldreansvaret alene TS, det gjøres på altinn og jeg mener det heter «bekreftelse på foreldreansvar». 

Anonymkode: ff4ea...25a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er forskjell på å ha hovedomsorg, og å ha foreldreansvar, og de fleste som ikke har hovedomsorg (daglig omsorg) har likevel foreldreansvar, så du må nok ha fars tillatelse ja.

Anonymkode: 20a8b...952

Jeg har foreldreansvaret alene (og omsorg) far har skrevet under på dette heldigvis. Så jeg trenger ikke hans tillatelse, men tenkte kanskje han fikk vite det også. 

Skrevet

Så lenge du har foreldreansvar alene så får ikke han vite noe. Du tar med deg bekreftelse på dette så går det i orden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Far må skrive under. 

Skrevet
theTitanic skrev (4 timer siden):

Hvorfor antar du masse som er feil i tråden? Bedre at de som vet svarer enn at du synser.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Urwa skrev (2 timer siden):

Far må skrive under. 

Nei. Kun den/de med foreldreansvar må signere. 

Anonymkode: b0b08...c0a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener TS med eneansvar? Har den andre foreldren signert bort foreldreansvaret, eller fradømt dette i retten? Da trenger du ikke vedkommendes signatur.

Anonymkode: 0b81d...0a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener TS med eneansvar? Har den andre foreldren signert bort foreldreansvaret, eller fradømt dette i retten? Da trenger du ikke vedkommendes signatur.

Anonymkode: 0b81d...0a7

Jeg har aldri spurt om jeg trenger hans signatur eller spurt hvordan jeg skaffer pass, lurte bare på om far automatisk fikk varsel om det. 
Jeg har foreldreansvaret alene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...