Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Dette er en lang historie, men jeg skal forkorte den så mye som mulig.

jeg har barna 100%. 
Far må betale barnebidrag (han er i full jobb). Lenge nektet han å betale en krone, så istedenfor ble det tvangsinnkreving via hans arbeidsgiver. Denne jobben betaler «når de vil.» Det vil si, de betaler ikke når de skal, pengene tikker inn «her og der», men aldri mer enn 1 mnd betaling. Jobben hans skylder meg også penger for de gangene de IKKE har betalt. Altså, 2-3 uker etter at fristen har gått ut, DA får jeg betalt. Men da ligger de jo etter.. og slik fortsetter det. Vet aldri når, eller om jeg får betalt. Jeg er konstant (!) i telefonsamtaler med Nav innkreving, som gang på gang «forsikrer meg» om at arbeidsgiver er pliktig til å følge opp betalingen, og at de vil få purring nr 1. purring nr 2…..

Men nå er det 3 mnd siden jeg fikk noe som helst.. ifølge nav innkreving har han fortsatt samme jobb, og han har fått vanlig lønn alle mnd… Nav innkreving snakker nå om at de vil gå etter arbeidsgiver, og at de snart kan ta «pant» fra arbeidsgiveren… 

Men, som alt annet - det tar tid! Og det hjelper ikke noe som helst med å vente, vente, vente…

Nav Inn får ingen respons fra hans jobb.

Til dags dato er far skyldig: 84.000 kr i barnebidrag. Mye av dette har han opparbeidet selv på egen hånd, men nå «hjelper» jobben hans han å opparbeide seg enda mer.

Hva kan jeg gjøre? Er det en magisk paragraf jeg burde vite om?

Endret av Hallo12345
  • Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger, da jeg er i akkurat samme situasjon! Kommer inn penger ca 2 ganger i året, 15000 der, 10000 der.. Far/ arbeidsgiver skylder nå ca samme sum som i ditt tilfelle. Får også bare beskjed fra Nav om at de gjør det da kan, bla bla bla.. Nå har det holdt på slik i 4 år

Anonymkode: 0d446...56e

• Hjerte 2
Skrevet

Har du tatt kontakt med fars jobb/lønnskontor? 

Nå er jeg litt usikker på hva som har skjedd her, men dersom det er bidragstrekk så skal dette selvsagt være lagt inn og trekkes ved lønnsutbetaling. Men feil i systemet eller brukerfeil kan skje. Ta kontakt, så kan nok de gi et bedre svar på hvorfor du ikke har fått pengene.

• Liker 1
Skrevet
Hotwife skrev (5 minutter siden):

Nå er jeg litt usikker på hva som har skjedd her, men dersom det er bidragstrekk så skal dette selvsagt være lagt inn og trekkes ved lønnsutbetaling. Men feil i systemet eller brukerfeil kan skje. Ta kontakt, så kan nok de gi et bedre svar på hvorfor du ikke har fått pengene.

For noen år siden, før det gikk til tvangsinnkreving, ringte jeg nettopp jobben hans. Jeg ble feid vekk med en gang. Jeg ringte opp igjen, og det holdt på sånn i en lang tid. De begynte med «å! Kan jeg ringe deg opp igjen?» (de ringte meg ALDRI opp igjen)  til å ikke svare i det hele tatt.

Så jeg har vurdert å ringe, men vet av erfaring at de ikke bryr seg eller er interessert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Følger, da jeg er i akkurat samme situasjon! Kommer inn penger ca 2 ganger i året, 15000 der, 10000 der.. Far/ arbeidsgiver skylder nå ca samme sum som i ditt tilfelle. Får også bare beskjed fra Nav om at de gjør det da kan, bla bla bla.. Nå har det holdt på slik i 4 år

Jeg kan ikke forstå at regelverket ikke er mer strengt på dette området… jeg blir både overrasket og matt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Hallo12345 skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke forstå at regelverket ikke er mer strengt på dette området… jeg blir både overrasket og matt.

Ja, helt galskap, og i mitt tilfelle er far og arbeidsgiver gode venner privat, så de samarbeider om å trenere.. 

• Hjerte 2
Skrevet

Hei

Du oppgir at barnebidraget har gått til tvangstrekk.

Hvis jeg har forstått deg riktig, da er dette regulert i LOV 1992-06-26 nr 86: Lov om tvangsfullbyrdelse.

I loven er det snakk om namsmannen og i ditt tilfelle vil det være Navi, som har særnamsmannsmyndighet. (Lovtekst er gjengitt i kursiv)

Paragrafen som regulere, hvis den trekkpliktige, altså fars arbeidsgiver ikke gjennomfører trekket, er

§ 7-22. Den trekkpliktiges oppgaver ved utleggstrekk og her heter det:

«       Den trekkpliktige skal foreta trekk i samsvar med namsmannens beslutning. Trukket beløp skal utbetales til saksøkeren når ikke annet er fastsatt. Forfaller ytelsene oftere enn en gang i måneden, kan trukkede beløp utbetales månedsvis dersom ikke namsmannen har bestemt at de skal utbetales straks.

Den trekkpliktige skal underrette namsmannen og den som trukkede beløp skal utbetales til, dersom saksøktes krav mot den trekkpliktige faller bort i trekkperioden. Skyldes bortfallet at saksøkte har skiftet arbeidsgiver, skal underretningen så vidt mulig inneholde opplysning om nytt arbeidssted. Har saksøkte flyttet, skal det så vidt mulig opplyses om saksøktes nye bosted.

Dersom et trekkpålegg ikke blir etterkommet eller beløp som er trukket ikke blir utbetalt, er den trekkpliktige ansvarlig for beløpet. Unnlatelse av å foreta trekk medfører likevel ikke ansvar når det godtgjøres at forholdet ikke skyldes forsømmelighet eller mangel på tilbørlig aktsomhet fra den trekkpliktige eller noen i dennes tjeneste. Den trekkpliktiges ansvar er tvangsgrunnlag for utlegg.»

Men hvis det er slik jeg har forstått det, bør du henvende deg til Navi, og opplyse om dette. Du bør også dokumentere din påstand så godt som mulig. Dette vil du kunne gjøre ved å legge ved utskrift fra bankkonto som viser når og hvilke beløp som er mottatt.

Men ring og snakk med Navi først og hør om hvorledes de anbefaler deg å gå frem med saken.

Håper dette er til litte hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 5
Skrevet
Hallo12345 skrev (6 timer siden):

For noen år siden, før det gikk til tvangsinnkreving, ringte jeg nettopp jobben hans. Jeg ble feid vekk med en gang. Jeg ringte opp igjen, og det holdt på sånn i en lang tid. De begynte med «å! Kan jeg ringe deg opp igjen?» (de ringte meg ALDRI opp igjen)  til å ikke svare i det hele tatt.

Så jeg har vurdert å ringe, men vet av erfaring at de ikke bryr seg eller er interessert.

De kan uansett ikke oppgi noe informasjon til deg vedrørende hans lønnsforhold, det er naturligvis taushetsbelagt. Grunnen til at jeg mente du kunne ringe lønnsavdelingen var for å informere om at trekket ikke var blitt utbetalt til deg. Av erfaring så vet jeg at utleggstrekk kan være lagt inn, men med feil så det ikke blir trukket/ikke blir utbetalt. Menneskelige feil skjer, å nettopp denne typen har jeg vært skyldig i selv, å la meg langflat og bedende unnskyldning.

Men stusser jo å på at ikke namsmannen har vært mer på hugget her. Jeg mistenker at barnefar kan ha flere lønnstrekk, som da blir prioritert før dette. Arbeidsgiver er jo pålagt å trekke fra lønn, men det er en viss andel som må utbetales i lønn som han skal ha å leve for.

Heng deg på og mas. Tror ikke dette skjer av seg selv med det første desverre.

Skrevet

Hei.

Rekkefølgen for tvangstrekker slik:

§ 2-8. Prioriteten for flere utlegg i lønnskrav m v.

Dersom det er gitt pålegg om trekk for flere krav hos samme skyldner, og det som kan trekkes etter § 2-7 første ledd ikke er tilstrekkelig til å dekke alle kravene, har kravene prioritet som følger:

(a) krav som grunner seg på lovbestemt forsørgelsesplikt, 

(b) krav på erstatning eller oppreisning for skade voldt ved en straffbar handling, 

(c) krav på bøter, 

(d) krav på skatt eller offentlig avgift, 

(e) andre krav. 

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Hotwife skrev (7 timer siden):

Hun har ingen rett til å kreve inn direkte fra arbeidsgiver. 

Og arbeidsgiver gar ingen plikt til å utlevere lønnsopplysninger til andre enn myndighetene. 

Anonymkode: aa851...ba2

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med disse søppelmennene som ikke forsørger ungene de har vært med på å lage??

Anonymkode: ca125...ea6

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare varslet om at jeg kom til å begjære dem konkurs. Basert på utestånde krav.  Bør få fortgang i ting. 

Anonymkode: ab506...594

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen advokater eller jurister i omgangskretsen din? Isåfall spør om den kan ta en telefon på dine vegne til fars arbeidsplass og be om fortgang!

Anonymkode: c202e...31c

• Liker 2
Skrevet

Har dessverre ingen tips eller råd. Men for en situasjon.. Det er jo helt håpløst og kan ikke fortsette slik. Det går jo kraftig ut over både deg og barna. 

Har barn selv, det er ikke gratis. Håper virkelig du kan få hjelp. 

Advokat kanskje har noen råd? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun har ingen rett til å kreve inn direkte fra arbeidsgiver. 

Og arbeidsgiver gar ingen plikt til å utlevere lønnsopplysninger til andre enn myndighetene. 

Anonymkode: aa851...ba2

Haha hva snakker du om? Ts opplyser jo om at NAV har sendt saken til tvangsoppfordring, via namsmannen. Det går via lønnstrekk, med mindre vedkommende betaler inn beløpet selv.

Arbeidsgiver har ingen plikt til å utlevere lønnsopplysninger nei. Men allikevel så er det fult lovlig å ringe de å informere. Det KAN være en glipp fra deres side og/eller feil i lønnsystemet. Deretter kan hun atter mase på NAV. Noen må til slutt gi henne et svar på hvorfor penger ikke blir utbetalt som de skal. Jeg antar det er fordi barnefar har flere utleggstrekk mot seg, hvorav det blir prioritert foran bidragstrekket til mor.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du noen advokater eller jurister i omgangskretsen din? Isåfall spør om den kan ta en telefon på dine vegne til fars arbeidsplass og be om fortgang!

Anonymkode: c202e...31c

Hadde noen ringt meg og bedt om det hadde jeg blitt ganske irritert. 

Jeg kan ikke som privatperson ringe rundt å slå i bordet med advokat-kortet.. Det er uprofesjonelt når man ikke er engasjert og har satt seg inn i saken, noe man uansett ikke kan når det er nærstående. 

Man kan selvfølgelig gi råd i situasjonen "på bakrommet". Men samtidig... Ringer du også elektriker-vennen hver gang du sliter med en lampe. Eller lege-vennen hver gang du behøver en resept? Jeg håper svaret er nei, for det er ekstremt ufint å utnytte venner på den måten. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ville bare varslet om at jeg kom til å begjære dem konkurs. Basert på utestånde krav.  Bør få fortgang i ting. 

Man må ut med en ganske stor sum for å begjære noen konkurs.

"Det kan koste dere dyrt. Den som begjærer noen konkurs må betale 57 500 kroner (2020) for å dekke en del av utgiften til konkursbehandlingen. I tillegg må du betale et rettsgebyr på 1 172 kroner (2020) når du går til sak mot de du vil slå konkurs"

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Eksen min nektet også å betale bidrag, i 6mnd vel. Så ble det lønnstrekk via namsmannen. Nav Innkreving ordnet dette, uten at jeg egentlig trengte å gjøre noen ting. Det var jo de som sendte han regning hver mnd. 

Så for meg virker det ekstremt snodig at namsmannen ikke sørger for at lønnstrekket er stabilt, for det skal det da være, om de har sendt en begjæring om det. Derfor tenker jeg at det er noe som ikke stemmer med Nav Innkreving sin saksbehandling. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Man må ut med en ganske stor sum for å begjære noen konkurs.

"Det kan koste dere dyrt. Den som begjærer noen konkurs må betale 57 500 kroner (2020) for å dekke en del av utgiften til konkursbehandlingen. I tillegg må du betale et rettsgebyr på 1 172 kroner (2020) når du går til sak mot de du vil slå konkurs"

Derfor jeg sier varsle ;) Har gjort det selv, funker som bare det på treige betalere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Derfor jeg sier varsle ;) Har gjort det selv, funker som bare det på treige betalere. 

Det tipper jeg er til uvitende privatpersoner du har "varslet" i så fall. For et firma, som i dette tilfellet, vil ganske sikkert skjønne at denne barnemoren ikke vil ut med omtrent 60 000 spenn for å slå firmaet konkurs. 

Jeg håper det er noen andre hun kan varsle, som fylkesmannen (? hva heter de nå?) eller noe for eksempel (om de har noen måte å sanksjonere mot firmaer som  ikke gjør sin trekkplikt?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...