Gå til innhold

Kan ikke bestille legetime på helsenorge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp skiftet fastlege pga flytting. Nå oppdager jeg til min store forskrekkelse at den nye fastlegen min ikke tar verken e-konsultasjoner eller lar oss bestille time på nett. Dette har jeg vært vant med å gjøre siste årene og jeg trodde vel egentlig at alle leger brukte helsenorge til bestilling og/eller e-konsultasjoner i dag. Kan noen bekfrefte om dette er vanlig eller uvanlig å ikke gjøre? Altså at man må møte opp på kontoret eller ringe for å få time, enten det er langt frem i tid eller akutttime? Da vil det jo sikkert da være ganske utfordrende å få akutttime også?🙈 Og hvordan kan man finne ut på forhånd om fastlegen man søker om å få tilbyr tjenester fra helsenorge og ikke kun via kontor? 

Anonymkode: d0c23...c4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må ringe legekontoret.

De hadde en egenløsning før, men pga korona sluttet de med det. Løsningen var ikke via Helse-Norge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen min gir mulighet for kontakt via helsenorge av og til. Tror han skrur av muligheten når det er ferie eller veldig hektisk. Men legekontoret har kanskje mulighet for å bestille time via sms? Sjekk om de har nettside. Hos legekontoret mitt kan akuttime kun bestilles via telefon.

Anonymkode: 54adf...a75

Skrevet

Hos min lege må en uansett ringe ved åpningstid for å få akutt-time, det kan man ikke bestille på nett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du lagde nøyaktig samme tråd for noen dager siden, var du ikke fornøyd med svarene der?

Anonymkode: 516f1...940

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan inke bestille på Helsenorge, men på Pasientsky

Anonymkode: fcf7d...621

Skrevet
Fjugur skrev (5 timer siden):

Hos min lege må en uansett ringe ved åpningstid for å få akutt-time, det kan man ikke bestille på nett. 

Samme her. Og selv ved åpningstid er det laaang ventetid for å komme gjennom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bestille på nett hos min fastlege, men nå har han permisjon og vikar, og da kan jeg ikke bestille på nett hos vikaren. Akutttimer må man uansett bestille via telefon på mitt legekontor. 

Anonymkode: b9329...874

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi må også bestille via telefon. Tror det er mange kontor som ikke har nettutstilling.

Anonymkode: 635f2...641

AnonymBruker
Skrevet

Å ikke kunne bestille akuttime på nettet er jo ganske logisk, for det er få slike timer og derfor må legesekretærene sile ut de som faktisk kan vente og gi timene til de som absolutt må ha en akuttime!

Anonymkode: dd9d2...45a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mulighet til å kommunisere elektronisk med min fastlege annet enn at han kan sende meg sms hvis det er noe med prøvesvarene mine for eksempel. Skal jeg bestille time, må jeg ringe eller sende sms. Sender jeg sms, koster dette minimum 12 kr. Det er ikke lov å ta seg betalt for slike tjenester så legesenteret er absolutt ikke oppdatert. Er kjempefornøyd med det ellers. Fantastiske ansatte der.

Jeg har inntrykk av at leger som er tilgjengelige på nett har et mye større arbeidspress. Det tikker inn meldinger til alle døgnets tider og pasientene forventer raskt svar.

Anonymkode: a604c...723

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi må også bestille via telefon. Tror det er mange kontor som ikke har nettutstilling.

Anonymkode: 635f2...641

:fnise:

Anonymkode: 71cda...3f4

Skrevet

Min fastlege ved mitt legekontor har skrudd av muligheten for å bestille legetime på nettet og har hatt det sånn i årevis. Jeg vet ikke hvorfor. Men man må altså ringe til resepsjonen for å bestille legetime der. Vet ikke om de andre legene ved samme legekontoret har skrudd av muligheten for nettbestillinger også, det har jeg ikke spurt om, men de er altså flere der (4 eller 5 leger tror jeg).

Resepter (kun fornyelser) kan man imidlertid bestille på HelseNorge.

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)

Ikke alle tilbyr å bestille via helsenorge, men noen har egen nettside der man kan bestille. Andre igjen må man ringe.

Jeg setter stor pris på de som har mulighet til å bestille time via nett og at man kan ha e-konsultasjon. Har selv brukt det for spørsmål som ikke er akutt eller jeg ikke trenger å møte opp for. Jeg synes det er tungvint å måtte ringe eller sette meg opp på time for å spørre om mindre ting.

At man må ringe for å få akuttime er vel også vanlig, men mitt legekontor har mulighet for å sette seg opp på hastetime.

Det er nok ganske ulik praksis hos de forskjellige legekontorene, men jeg skulle egentlig ønske at alle hadde mulighet til å bestille på nett.

Endret av AprilRyan
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 6.52):

Du lagde nøyaktig samme tråd for noen dager siden, var du ikke fornøyd med svarene der?

Anonymkode: 516f1...940

Beklager, nettet mitt er litt kranglete hang seg opp og jeg klarte ikke å søke opp det første innlegget mitt. Så ble usikker på om jeg klarte å publisere det. Men jeg setter stor på alle svar.

Bare litt surt å innse nå at jeg faktisk takket nei til et bedre legetilbud (for meg) enn jeg får tilbudt nå😣

AnonymBruker
Skrevet
AprilRyan skrev (På 24.6.2022 den 12.21):

Ikke alle tilbyr å bestille via helsenorge, men noen har egen nettside der man kan bestille. Andre igjen må man ringe.

Jeg setter stor pris på de som har mulighet til å bestille time via nett og at man kan ha e-konsultasjon. Har selv brukt det for spørsmål som ikke er akutt eller jeg ikke trenger å møte opp for. Jeg synes det er tungvint å måtte ringe eller sette meg opp på time for å spørre om mindre ting.

At man må ringe for å få akuttime er vel også vanlig, men mitt legekontor har mulighet for å sette seg opp på hastetime.

Det er nok ganske ulik praksis hos de forskjellige legekontorene, men jeg skulle egentlig ønske at alle hadde mulighet til å bestille på nett.

Ja jeg har vært vant med å få raske svar på alle henvendelser av ekonsultasjoner, resepter og spørsmål til kontoret. De har både dagskift og kveldsskift, så kunne gjerne få svar kl 2230 om kvelden. Nå må jeg tydeligvis møte opp på kontoret for å bestille legetime. Kan ikke en gang ringe🙈

Angrer veldig på bytte mitt og savner svar her inne på om det er mulighet å gjør research på forhånd hvilke legekontor som bruker helsenorge aktivt og hvilke som gjør det på den ‘gammeldagse måten..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Beklager, nettet mitt er litt kranglete hang seg opp og jeg klarte ikke å søke opp det første innlegget mitt. Så ble usikker på om jeg klarte å publisere det. Men jeg setter stor på alle svar.

Bare litt surt å innse nå at jeg faktisk takket nei til et bedre legetilbud (for meg) enn jeg får tilbudt nå😣

Selv om du kanskje får en dyktig lege? 

Anonymkode: 4cf91...ca2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg har vært vant med å få raske svar på alle henvendelser av ekonsultasjoner, resepter og spørsmål til kontoret. De har både dagskift og kveldsskift, så kunne gjerne få svar kl 2230 om kvelden. Nå må jeg tydeligvis møte opp på kontoret for å bestille legetime. Kan ikke en gang ringe🙈

Angrer veldig på bytte mitt og savner svar her inne på om det er mulighet å gjør research på forhånd hvilke legekontor som bruker helsenorge aktivt og hvilke som gjør det på den ‘gammeldagse måten..

Det tror jeg ikke finnes noen oversikt over (hvilke leger og legekontorer som gir mulighet for timebestilling på nett). Jeg har i alle fall aldri hørt om det eller sett det nevnt noe sted. 

Anonymkode: caa59...929

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At de ikke engang har et telefonnummer man kan ringe hørtes litt usannsynlig ut, men jeg synes at det også er tungvint.

Jeg tror ikke at det går. Annet enn å søke etter legekontoret før man velger fastlege og se om de har en nettside med informasjon, men ikke alle har det heller selv om de tilbyr å bestille gjennom helsenorge.

Skrevet

Det har vært noe tull med helsenorge og timebestilling. Mitt legesenter har hatt timebestilling der og det funket fint i fjor. I vår da jeg skulle ha en time prøvde jeg løsningen men da fungerte det ikke så jeg måtte ty til telefonen. Var ikke hastesak, så burde fint vært mulig å bestille på nett. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...