AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Ser det er mange som skriver mye negativt om Alaska huskyer. At de er viltre og bjeffer og trenger 4 timers løping hver dag. Vi har en Alaska husky på 9 år. Han er rolig, veldig snill, lydig, og veldig flink med barn. Han elsker flokken sin som er oss. Han hører etter når du sier kom, sitt og legge seg. Null problem. vi lufter han før jobb, er hjemme alene hele dagen. Setter han ut i bånd når vi kommer hjem og går en tur Ila dagen. Ca 45 min - 1 times tur. Han har aldri tatt sko eller ødelagt noe inne. Det eneste minuset er at han stikker av om en dør står åpen. De kan aldri gå løs og må ha bånd hele året. de er spreke og kan gå lange turer, men blir ikke urolig om vi har det travelt og det blir kortere lufteturer. og ikke minst, han bjeffer ikke. Tror jeg har hørt ett eller to bjeff på 9 år. Da skvetter han selv også. Det er ingen vakthund, så han reagerer heller ikke når det kommer folk på besøk eller ringer på. Jeg elsker huskyer Anonymkode: 0859a...e61 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #2 Skrevet 24. juni 2022 Så fint at du har fått deg en ah som er blandet med litt roligere individer. Bare husk på at ah er et blandingsprodukt og at de derfor er svært ulike. I tillegg er de flinke til å gå i passivt når de ikke brukes nok. Det betyr derfor ikke at de har det optimalt når de sløver på sofaen. De har bare lært seg å bli passive. Anonymkode: 46788...f37 8 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #3 Skrevet 24. juni 2022 Jeg ville tatt en tur til fysioterapeut for å sjekke at hunden ikke går rundt med smerte. Selv for en godt voksen hund på 9 år er det ikke normalt å være så passiv, da ville jeg tenkt at det ligger noe bak. Tilogmed selskapshunden min hadde klikket av så lite aktivitet. Anonymkode: d312c...064 6 2
Mt3 Skrevet 24. juni 2022 #4 Skrevet 24. juni 2022 Nå er dette en rase som er avlet for stor aktivitet, styrke og utholdenhet, så det er ikke rart om folk som ikke driver med hundespann kjøring sliter med at hunden er for ivrig, sterk og utholdende. Det betyr så klart ikke at det innimellom ikke dukker opp individ som krever lite, og som derfor kan egne seg bedre som familiehund. 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #5 Skrevet 24. juni 2022 Tror det er oppdrettere som aler frem familiehunder som ikke har så mye motor som sledehunder har? I tillegg er det individvariasjoner i hver eneste rase. Og uansett rase: Hvis du feks. sykler i timesvis med hunden i sommerhalvåret hver dag, og slutter helt med det til høsten..så får du en stressa hund. Ergo er det sikkert mange AH der ute som får ca 1-2 timers turer daglig, og lever godt med det. Min anbefaling er likevel å variere: Noen ganger feks i helga: Gå 3-4 timers turer. Og ikke glem mental trening. Anonymkode: efc1f...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #7 Skrevet 24. juni 2022 Vi har en liten staff som er tidenes sofagris, men selv hun hadde blitt smårar om hun fikk knapt én time tur om dagen til sammen.... Anonymkode: af794...eed 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #8 Skrevet 24. juni 2022 norw skrev (5 minutter siden): Husk på at alaska husky ikke er en rase. Hva er det da? Anonymkode: 67351...55b
norw Skrevet 24. juni 2022 #9 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er det da? Anonymkode: 67351...55b Blanding. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #10 Skrevet 24. juni 2022 Fra han som skrev "rase"Ove her - Det er helt riktig: AH er blandings😁 Anonymkode: efc1f...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #11 Skrevet 24. juni 2022 norw skrev (13 minutter siden): Blanding. Det viste jeg ikke. Hva er det blanding av? Anonymkode: 67351...55b
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #12 Skrevet 24. juni 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det viste jeg ikke. Hva er det blanding av? Anonymkode: 67351...55b Diverse. https://canis.no/hunderase/alaskan-husky/ Anonymkode: af794...eed 1
Sisu Skrevet 24. juni 2022 #13 Skrevet 24. juni 2022 Det er noe forbanna tull å skulle gjøre skikkelige arbeidshunder om til sofagriser. Det er ikke meningen at AH skal trives med å rusle en tur i parken hver dag. Det er ikke meningen at en border collie ikke skal gjete. Det er ikke meningen at en vakthund skal være "stille". Skaff dere en hund som passer til det livet dere har, for guds skyld, i stedet for å bidra til å vanne ut de gode egenskapene brukshunder har og skal ha. 5 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #14 Skrevet 24. juni 2022 "Hunderase"? Du vet ikke en gang at din egen hund er en blandingshund, og ikke en rase? Alaska Husky er et kallenavn på en blanding, der minst en av rasene involvert som regel er en Siberian husky (som er en ren rase), og den andre forelderen til kullet kan være hva som helst. Vorster, dobbermann, mynde, you name it. Gjerne noe som kan løpe fort og er utholdende, hvis kullet er ment å skulle brukes til hundekjøring. Anonymkode: c9095...8f0 2
Hundejente Skrevet 24. juni 2022 #15 Skrevet 24. juni 2022 jeg synes huskyer er flotte, og har ikke hørt mange snakke stygt om dem egentlig. men selv om dere har en rolig husky, så er jo det atypisk for rasen, de trenger stort sett mye. så det hender for eksempel at jeg sier "jeg elsker huskyer, men jeg kunne aldri hatt en selv, for jeg vil ikke kunne gi den det den trenger". hvis jeg ikke tilfeldigvis får en atypisk husky da, jeg har også møtt et par stykker, men ja, de er atypiske. det er jo ikke å snakke stygt om rasen (blandingen) eller misforstå den å si at de krever mye og kan utvikle problematferd om de ikke blir brukt nok eller riktig (som alle hunder og raser)
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #16 Skrevet 24. juni 2022 Hundejente skrev (31 minutter siden): jeg synes huskyer er flotte, og har ikke hørt mange snakke stygt om dem egentlig. men selv om dere har en rolig husky, så er jo det atypisk for rasen, de trenger stort sett mye. så det hender for eksempel at jeg sier "jeg elsker huskyer, men jeg kunne aldri hatt en selv, for jeg vil ikke kunne gi den det den trenger". hvis jeg ikke tilfeldigvis får en atypisk husky da, jeg har også møtt et par stykker, men ja, de er atypiske. det er jo ikke å snakke stygt om rasen (blandingen) eller misforstå den å si at de krever mye og kan utvikle problematferd om de ikke blir brukt nok eller riktig (som alle hunder og raser) Alle hunder er skapt til å brukes til et eller annet. Vår husky som begynner å bli gammel er både rolig og veldig tolmodig det har han alltid vært. Men når han først er på tur er han på tur. Da barna var små trakk han de mye på akebrett. Og han elsker å trekke på skiturer. vi har flere i familien som har huskyer og de har samme erfaring som oss. Anonymkode: 0859a...e61
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #17 Skrevet 24. juni 2022 Sisu skrev (38 minutter siden): Det er noe forbanna tull å skulle gjøre skikkelige arbeidshunder om til sofagriser. Det er ikke meningen at AH skal trives med å rusle en tur i parken hver dag. Det er ikke meningen at en border collie ikke skal gjete. Det er ikke meningen at en vakthund skal være "stille". Skaff dere en hund som passer til det livet dere har, for guds skyld, i stedet for å bidra til å vanne ut de gode egenskapene brukshunder har og skal ha. Sofagris? Vår hund er ikke noe sofagris. Vi går mye i fjellet og mye på ski. Det går fint an å ha en AH uten å ha 8 stk og kjøre Spann. vår hund har fått mye skryt av veterinær og har kropp som en 2 åring selv om han er 9 år. fin og blank i pelsen. det verste jeg vet er når selvoppnevnte hunde eksperter skal mene noe om hvordan alle andre gjør det med sine hunder. Anonymkode: 0859a...e61 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #18 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror det er oppdrettere som aler frem familiehunder som ikke har så mye motor som sledehunder har? I tillegg er det individvariasjoner i hver eneste rase. Og uansett rase: Hvis du feks. sykler i timesvis med hunden i sommerhalvåret hver dag, og slutter helt med det til høsten..så får du en stressa hund. Ergo er det sikkert mange AH der ute som får ca 1-2 timers turer daglig, og lever godt med det. Min anbefaling er likevel å variere: Noen ganger feks i helga: Gå 3-4 timers turer. Og ikke glem mental trening. Anonymkode: efc1f...5ea Nettopp! Hunder flest følger familens behov. Jeg er oppvokst med huskyer og de er fantastiske. Mange skaffer seg Jack russel fordi de er søte, men de er hyper og krever ekstremt. hadde aldri dratt på meg slike små muskelbunt som er vill hele tiden. mange tror pittpull er farlige hunder, men det viser seg gang på gang at de er fine familiehunder og er svært beskyttende mot barn. folk gjør seg opp meninger om raser de ikke har hatt selv og disser andre hinde eiere Anonymkode: 0859a...e61 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #19 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): "Hunderase"? Du vet ikke en gang at din egen hund er en blandingshund, og ikke en rase? Alaska Husky er et kallenavn på en blanding, der minst en av rasene involvert som regel er en Siberian husky (som er en ren rase), og den andre forelderen til kullet kan være hva som helst. Vorster, dobbermann, mynde, you name it. Gjerne noe som kan løpe fort og er utholdende, hvis kullet er ment å skulle brukes til hundekjøring. Anonymkode: c9095...8f0 Det vet jeg. Alaska husky er en blandingsrase Anonymkode: 0859a...e61
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #20 Skrevet 24. juni 2022 54 minutter siden, AnonymBruker said: (som er en ren rase), Hvis en blanding ikke er en rase, hvorfor bruker man da beskrivelsen "ren" foran rase? Da er det vel sånn at rase er rase, blanding er blanding og ferdig med det? Anonymkode: d8f66...a04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå