Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skrives mye om rente for tiden og de får det til å se ut som om nesten alle har kjempestore lån.

Men det stemmer vel ikke?? Kjenner noen en oversikt på hvor mange i landet som har hvor store lån? Er det virkelig vanlig å ha tre-fire millioner i lån? Skulle tro det var sjeldent. Hvis det er vanlig, hvorfor rangerer Norge ofte som en rikt land hvis så mange er i minus?

Anonymkode: fe396...74c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste kan ikke kjøpe hus uten lån. Hus er dyre, da blir lånene store også.

Anonymkode: 720fc...4a5

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får nå 4.5 mill i lån, er alene med barn. Inntekt 450k

Anonymkode: e00fe...490

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Oj, må være via husbanken  med veldig lang betalingstid. 

Hadde ca samme inntekt for ti-femten år siden og renta var mer normal på rundt 6,25% og syns det var mye med et lån på 1,4mill.

Anonymkode: 779ab...42d

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

10 ganger inntekt? Trodde ikke det var lov...

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er helt urealistisk. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det skrives mye om rente for tiden og de får det til å se ut som om nesten alle har kjempestore lån.

Men det stemmer vel ikke?? Kjenner noen en oversikt på hvor mange i landet som har hvor store lån? Er det virkelig vanlig å ha tre-fire millioner i lån? Skulle tro det var sjeldent. Hvis det er vanlig, hvorfor rangerer Norge ofte som en rikt land hvis så mange er i minus?

Det er jo pga huslån som så og si snart alle med hus har

Anonymkode: 9bb9d...2de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel huslån som oftest? Tror ikke folk raker inn lån på 3-4 mill for morro skyld. De færreste har råd til hus uten lån. Men jeg er litt overrasket over hvor mange som ikke tåler at renten går opp.

Leste at ca 440k nordmenn har lån over 3x inntekt. Husker ikke helt hvor.

Anonymkode: dcda6...cf6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorvidt husbankrenten blir endret er uvist, men de fleste som har finansiert bolig i  husbanken har inngått langsiktige fastrenteavtaler og  snakk om "startlån". 

Det er grunn til å tro at mange førstegangskjøpere til boliger gardvis vil kunne  søke om førsteprioritets-  utjevningslån eller nominallån i husbanken til inngangbill. til en nøktern bolig.    

Anonymkode: 20f54...3fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er vel huslån som oftest? Tror ikke folk raker inn lån på 3-4 mill for morro skyld. De færreste har råd til hus uten lån. Men jeg er litt overrasket over hvor mange som ikke tåler at renten går opp.

Det er hovedsakelig huslån, men endel forbruksgjeld. Nordmenn har til sammen rundt 4000 milliarder i gjeld. De fleste vil nok tåle en renteoppgang, men endel som har lånt opptil 5 ganger bruttolønnen vil nok slite litt. Usikret gjeld var 01.03.2022 på 148,7 milliarder, så det meste er sikret gjeld. 

https://forskning.no/finans-helse-okonomi/nordmenn-er-et-av-verdens-mest-gjeldstyngede-folk-og-na-gar-renta-opp-forskere-advarer-mot-at-gjeldsproblemer-gir-folk-darlig-psykisk-helse/1919239

https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2022/03/okning-i-forbruksgjelden-siste-maned/

Anonymkode: eaf16...bbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (33 minutter siden):

10 ganger inntekt? Trodde ikke det var lov...

Bankene kan gjøre unntak for den regelen i spesielle tilfeller. 

Jeg er ikke den du siterer, men jeg har hatt samme inntekt og lån som den personen. Hos en ordinær bank, ikke husbanken. Det var veldig stramt økonomisk i noen år, og jeg brukte mesteparten av lønnen på å nedbetale på lånet. (Jeg hadde et lavt forbruk før låneopptak. )

Anonymkode: 77949...2d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorvidt husbankrenten blir endret er uvist, men de fleste som har finansiert bolig i  husbanken har inngått langsiktige fastrenteavtaler og  snakk om "startlån". 

Det er grunn til å tro at mange førstegangskjøpere til boliger gardvis vil kunne  søke om førsteprioritets-  utjevningslån eller nominallån i husbanken til inngangbill. til en nøktern bolig.    

Anonymkode: 20f54...3fb

Det stemmer ikke helt. Dette står på husbanken sine sider: Når Norges Bank hever styringsrenten, øker rentene i Husbanken i takt med rentene i det private markedet. Men ikke før etter 1-4 måneder.

Renten til husbanken har økt hele veien, når vi valgte binde renten 10 år i april 2021 kunne vi binde den til 1,6. I januar var det 1,3%. Idag er renten på 3,1% med binding på 10 år.

https://www.husbanken.no/rente/hva-skjer-med-rentene-n%C3%A5r-norges-bank-hever-styringsrentene/

Anonymkode: eaf16...bbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror det er ganske vanlig å ha 3-4 mill i lån. De fleste i min omgangskrets har da boliger som koster rundt 8-12 mill, og har mer enn 3-4 mill i lån. Når det er sagt, da jeg skulle ta opp huslån måtte jeg kunne tåle en rentestigning opp til 8%, så jeg klarer meg jo veldig greit per nå, og jeg er nok ikke den eneste som fikk lån da renten var høyere og man da måtte tåle en renteøkning. Utfordringen er at mange har lånt over evne, de har levd over evne over tid og sliter med å justere seg osv, og tåler egentlig ikke den renteøkningen som kommer på grunn av slike ting. Med en del justeringer av forventninger og levevaner vil jeg tro de fleste skal tåle en renteøkning. Det vil selvsagt alltid finnes unntak.

Anonymkode: 6aad4...3a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bankene kan gjøre unntak for den regelen i spesielle tilfeller. 

Jeg er ikke den du siterer, men jeg har hatt samme inntekt og lån som den personen. Hos en ordinær bank, ikke husbanken. Det var veldig stramt økonomisk i noen år, og jeg brukte mesteparten av lønnen på å nedbetale på lånet. (Jeg hadde et lavt forbruk før låneopptak. )

Anonymkode: 77949...2d2

Alt du trenger å gjøre er å betale et par hundre tusener til noen av de som jobber i banken via en mellommann har jeg hørt 🤭

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

500.000 inntekt og 2 mill i lån, det er ca 8000 i mnd...32 utbetalt hver måned så synes ikke det er så fryktelig ille selv om det er x4 inntekt med 2 barn og bil... 

Anonymkode: 2b489...692

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

3x inntekt er jo ikke så mye. For meg er det 2,04 mill. Jeg har ca 2,1 mill i lån (huslån+studielån) og synes ikke det er skrekkelig mye egentlig. 

Anonymkode: 9f67a...db0

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nordmenn ligger i verdenstoppen når det gjelder privat gjeld.

Det internasjonale pengefondet har vel nå i flere år advart og sagt at den største trusselen mot norsk finansiell stabillitiet er gjelden vår - får se om advarslene viser seg å ha substans nå når vi får en 5...6...7 ? prosent i boliglånsrente.

Ser du på hva unge folk - under 30år /tidlig 30 årene - har i dag så er det åpenbart at det må være mye gjeld. Strøkent hus til 5-6 mill, to biler til 1-2 mill , studielån og et forbruk av en annen verden. Når de da har vært i arbeid i HELE 5 år  så sier det seg selv at majoriteten må være gjeldsfinansiert for den store majoriteten.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Finanstilsynets boliglånsundersøkelse fra 2021 viste at samlet gjeldsgrad var på 347 prosent, dvs. at gjelden var 3,47 ganger høyere enn brutto årsinntekt. 

Halvparten av lånene ble gitt til låntakere med gjeldsgrad på over 400 prosent. 

Medianinntekten (den mest «vanlige» inntekten) for par med hjemmeboende barn var 1,2 millioner kroner i 2020.  Med lån på 3-4 ganger inntekt så er gjeld på 3-5 millioner helt vanlig,

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å ikke kjøpe for dyrt i forhold til hva vi kunne få i banken. Så jeg har ca. 1,7 i lån, 2x inntekt. Har rundt 220 000 igjen på studielån. Ingen andre lån. 

Anonymkode: 43382...433

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Alle merker jo når det stiger, men er vel ikke like smertefullt for alle.  Jeg har rundt 900’ i boliglån, men det er rammelån som er lånt opp noen ganger for innbytte av bruktbiler og vedlikehold.  Så har man jo et slags budsjett som kommer litt ut av kurs når alt mulig blir dyrere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...