Gå til innhold

Privat eller kommunal bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du erfaring med? Mange har anbefalt oss privat bhg over kommunal, uten at jeg forstår helt hvorfor. De private er foreldredrevet og når jeg er inne å leser virker det som at det er veldig mye man må delta på her i form av møter og foreldrerepresentanter for ditten og datten. Ble helt overveldet av å lese om alt man må være med å arrangere/ha ansvar for.  I den ene bhg var det 4 dugnader per år! ( har skjønt at 2 er vanlig). Er det sånn i de kommunale bhg og?

Anonymkode: 0a3a8...ddd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva har du erfaring med? Mange har anbefalt oss privat bhg over kommunal, uten at jeg forstår helt hvorfor. De private er foreldredrevet og når jeg er inne å leser virker det som at det er veldig mye man må delta på her i form av møter og foreldrerepresentanter for ditten og datten. Ble helt overveldet av å lese om alt man må være med å arrangere/ha ansvar for.  I den ene bhg var det 4 dugnader per år! ( har skjønt at 2 er vanlig). Er det sånn i de kommunale bhg og?

Vi har foreldrestyrt privat barnehage, har vært med på foreldremøte 1 gang i året siden vår begynte i 2019 (utenom 2020 kanskje? Husker ikke). Det velges foreldrerepresentant, det er som oftest en som melder seg frivillig etter en god stund med pinlig stillhet, men har ikke hørt at det er noe ork eller styr med det. Så er det foreldresamtaler en gang i året, men det er det vel overalt? 

Veldig fornøyd med vår barnehage, i all hovedsak. Noe småpirk, men relativt ny og moderne barnehage. Har dog vært vikar i andre barnehager, eid av samme eiere, som lider mye mer enn vår. Gamle, slitne bygg, men fine uteområder. Personalmangel konstant (derav vikar fra ringeliste, vår bhg har egne vikarer de benytter så barna kjenner de). 

Tror du bør besøke de aktuelle barnehagene fysisk, se og føle på det og møte personalet. Barnehager er forskjellige, ikke bare privat vs kommunal. 

Anonymkode: e781b...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Vi har privat barnehage i dag, den er en del av en kjede og ikke foreldrestyrt. Ingen dugnad eller noe sånt, det er matservering hver dag og de bruker MYkid så vi får daglig oppdateringer og bilder. Vi er veldig fornøyd.  Men det kan være stor forskjell på barnehager, uavhengig om de er private eller kommunale.

Anonymkode: be096...cc3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har erfaring med begge. Klart bedre inntrykk av den private. Varm mat 3 dager i uka, bedre innemiljø og bedre utemiljø. Den kommunale var slit inne og ute, verre bemannet og ikke hadde noe matservering - barna tar med seg alt de skal spise den dagen. Fikk kun tilbud for melk der.

Det er best å besøke barnehagene som er aktuelle, kanskje slå en prat med en forelder eller to ved henting eller levering så du kan få inntrykk av hva eventuelt andre mener er bra og dårlig. 

Ikke minst må du bestemme deg for hva som er viktigst for deg og sjekke om barnehagen du har valgt oppfyller kravene :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har privat barnehage i dag, den er en del av en kjede og ikke foreldrestyrt. Ingen dugnad eller noe sånt, det er matservering hver dag og de bruker MYkid så vi får daglig oppdateringer og bilder. Vi er veldig fornøyd.  Men det kan være stor forskjell på barnehager, uavhengig om de er private eller kommunale.

Anonymkode: be096...cc3

Jeg er første kommentar over ☝️ Vi får ikke daglige oppdateringer (ikke ved henting en gang) og bilder 1-2 ganger i mnd om vi er heldig 🥲 Bare nevner det for å spesifisere at barnehager absolutt er forskjellige. Men igjen, vi er alt i alt fornøyd, men kunne vært mer fornøyd. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi er veldig fornøyd med kommunal barnehage. Har vært i to kommunale og en privat (flyttet litt) og den private var vi soleklart minst fornøyd med. Føltes som om de hadde bygget barnehagen på minstemål for kmv for det var så trangt der at jeg fikk klaus på småbarnsavdelingen som bare hadde ni barn fordelt på tre bittesmå rom. Uteområdet var fantastisk da! Savner litt bilder fra hverdagen som jeg tror man ofte får mer av i private barnehager, men på den andre siden er jeg takknemlig for at de ansatte ikke må bruke så mye tid på nettbrett når bemanningskravet er helt bak mål. 

Anonymkode: 6c681...732

AnonymBruker
Skrevet

Vi går i kommunal barnehage og er stort sett fornøyd.

Vi foreldre må ikke være med på noe som helst obligatorisk, barna trives, de er masse ute og på tur, lang åpningstider, åpent hele sommeren og får daglige oppdateringer med bilder i appen. 

Anonymkode: e730d...eaa

Skrevet (endret)

skjønner at det er store forskjeller ute å går her. Uavhengig av privat/kommunal. Jeg skal gjøre flere undersøkelser før vi søker på noe, men da virker det ikke som at det er så mye man må være med på i foreldrestyrte bhg som jeg fikk inntrykk av? På nettsiden til den ene bhg står det at det skal velges foreldrerepresentanter for styret, representanter for samarbeidsutvalget, delta på årsmøter, ansvar for å arrangere dugnad går på rundgang, og foreldre skal være med å opprettholde bhgs tradisjoner, som å arrangere fakkeltog, sommerfest m.m.

ble helt svett av å lese dette😂 jeg er ikke en person som ikke vil bidra altså, men syns det var å pålegge foreldrene vel mye? Men dere som har svart at dete har barn i privat bhg, så virker det ikke som at dette er noe dere må delta på?

Endret av tørkestativ
AnonymBruker
Skrevet

Det viktige er ikke om den er privat eller kommunal. Det er villt spenn innen de private, og også innen de kommunale. Du kan lese om hver enkelt barnehage. 

Vi har kommunal bhg og er veldig fornøyd med den. Venninnen vår har barnet sitt i en annen kommunal bhg, samme kommune, samme bydel, og hun er veldig misfornøyd med sin. En kollega har privat bhg, og i den bhg har det vært forferdelig mye misnøye og konflikter. Mens en annen kollega skryter sin private bhg opp i skyene. 

Du må se på hver spesifikke bhg, hva de tilbyr, hvilket rykte de har, osv. fremfor å se kun på eierskap.

Anonymkode: 1f0c8...525

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det viktige er ikke om den er privat eller kommunal. Det er villt spenn innen de private, og også innen de kommunale. Du kan lese om hver enkelt barnehage. 

Vi har kommunal bhg og er veldig fornøyd med den. Venninnen vår har barnet sitt i en annen kommunal bhg, samme kommune, samme bydel, og hun er veldig misfornøyd med sin. En kollega har privat bhg, og i den bhg har det vært forferdelig mye misnøye og konflikter. Mens en annen kollega skryter sin private bhg opp i skyene. 

Du må se på hver spesifikke bhg, hva de tilbyr, hvilket rykte de har, osv. fremfor å se kun på eierskap.

Anonymkode: 1f0c8...525

Selfølgelig 😊

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, tørkestativ said:

skjønner at det er store forskjeller ute å går her. Uavhengig av privat/kommunal. Jeg skal gjøre flere undersøkelser før vi søker på noe, men da virker det ikke som at det er så mye man må være med på i foreldrestyrte bhg som jeg fikk inntrykk av? På nettsiden til den ene bhg står det at det skal velges foreldrerepresentanter for styret, representanter for samarbeidsutvalget, delta på årsmøter, ansvar for å arrangere dugnad går på rundgang, og foreldre skal være med å opprettholde bhgs tradisjoner, som å arrangere fakkeltog, sommerfest m.m.

ble helt svett av å lese dette😂 jeg er ikke en person som ikke vil bidra altså, men syns det var å pålegge foreldrene vel mye? Men dere som har svart at dete har barn i privat bhg, så virker det ikke som at dette er noe dere må delta på?

Bortsett fra foreldrerepresentant til styre ville jeg sagt at alt dette kan men forvente av en kommunal også. Vi har hatt barn i både privat og kommunal og vil si det er like mye forventninger begge steder. Egentlig føler jeg det er mindre jobb privat enn kommunal 

Anonymkode: 38b09...f6d

AnonymBruker
Skrevet
tørkestativ skrev (31 minutter siden):

Det høres ut som den barnehagen har litt mer å styre med enn vår, ja! Vi har aldri dugnader f.eks, sommerfest, hva er det? Fakkeltog ifb hva? Men jeg skulle gjerne byttet, savner slikt engasjement hos vår. Det høres veldig koselig ut! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bortsett fra foreldrerepresentant til styre ville jeg sagt at alt dette kan men forvente av en kommunal også. Vi har hatt barn i både privat og kommunal og vil si det er like mye forventninger begge steder. Egentlig føler jeg det er mindre jobb privat enn kommunal 

Anonymkode: 38b09...f6d

Det var dette jeg lurte på. Takk for svar😊

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som den barnehagen har litt mer å styre med enn vår, ja! Vi har aldri dugnader f.eks, sommerfest, hva er det? Fakkeltog ifb hva? Men jeg skulle gjerne byttet, savner slikt engasjement hos vår. Det høres veldig koselig ut! 

Koselig, for all del. Heldigvis er det vel som regel alltids noen foreldre som liker å ta på seg sånne oppgaver. Jeg er nok ikke en av de må jeg innrømme😅 men må man så må man

AnonymBruker
Skrevet

Den store forskjellen er hvor lang tid barnehagen bruker på å sette inn vikar ved sykdom.

Kommunal barnehage setter inn vikar fra dag 1. De aller fleste private venter 2 uker til staten betaler. Så da går de underbemannet i hele perioden. Mindre voksne pr.barn og større slitasje for de som er igjen. Private skal ha overskudd så stort som mulig.

En annen ting jeg legger merke til er at private barnehager er MYE bedre på PR. Ringe lokalavisa hvis de går en tur og plukker blomster eller har et lite prosjekt. Det handler vel om god pr. for barnehagen og flere søkere. Mens kommunale driver mer i det stille.

Så det kan virke som private barnehager er superpositive og aktive pga eksponeringen i lokalavisa. Og de andre ikke er det.

En annen ting er hvor mange styrere den barnehagen har hatt. Hvis det er stor turnover blant ledere i barnehagen så tyder det på rovdrift. Typisk at den private kjeden ansetter styrer i 55% stilling som styrer og 45% ped.leder slik at de sparer lønnsutgifter.

Det er mye som foregår i kulissen i disse kjedebarnehagen som foreldre ikke ser dessverre.

Er gift med en barnehagestyrer med 25år erfaring fra sektoren. Det er mye frustrasjoner og når en kommunal stilling lyses ut (som er sjelden) har de alltid masse søkere fra hoppensprett, læringsverkstedet, Norlandia og andre private.

Anonymkode: b505d...fbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...