AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Innlegg fra en mor som lar tankene spinne og begynner å overtenke og bekymre meg her. Jo nærmere leggetid jo verre bekymringer 🙈 jeg liker ikke å kaste rundt meg diagnoser og vil ikke sykeliggjøre ungen min, så vil gjerne ha tilbakemelding på om dette er normalt, eller noe vi bør ta videre. Det som har begynt å svirre i hodet mitt er autismespekter, men med min mangelfulle kunnskap er det noe som stemmer og noe som ikke stemmer. Det starta med bekymring for manglende interesse for andre barn. barnet er omtrent tre år, altså korona-barn, med periodevis begrenset sosialisering på fritid fra ca 7-8 måneders alder. Tidlig til å gå og tidlig til å prate, langt framme språklig, kan alle fargene, bilmerker, «store maskiner», kan teksten(med litt hjelp) i flere av bøkene vi leser(bygd opp på rim og rytme), sliter med å si riktig «han» og «hun». Forstår når kjente voksne sier noe på tull. Blir usikker om ukjente voksne tuller. Bruker tid på å bli trygg på nye voksne, men prater som en foss med alle så lenge en trygg voksen er i nærheten. Treig med å bli interessert i lek med andre barn, men det har løsnet litt. Observerer mye andre barn for å forstå. Leker med leker slik de er ment, latesom-lek(servere og spise mat og drikke som ikke finnes, både med lekeservise og uten) fikk smil og blikkontakt på normalt tidspunkt, men veldig kort i starten(typisk 1sek). Veldig var på å bli overstimulert som baby. Alltid slitt med søvn. Redd for å miste kontroll og oversikt, opptatt av rutiner, liker dårlig endringer(med mindre han umiddelbart ser gleden i det). Kan av og til virke som barnet «stenger ørene» når hen får beskjed om noe, men det er gjerne når hen vet at den gjør noe hen ikke får lov til. Søker nærhet og kos og liker godt å sitte på fanget. har hatt mange sinne/frustrasjonsutbrudd. Anonymkode: bd74d...072
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Høres helt normal ut😊 Anonymkode: 42938...e46 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #3 Skrevet 23. juni 2022 Du overtenker! Anonymkode: 71276...047 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 Høres helt normal ut❤️ Anonymkode: c4404...53d 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #7 Skrevet 23. juni 2022 Høres ut som en helt normal 3-åring ❤️ Anonymkode: f64fc...86e 1
minister-mio Skrevet 23. juni 2022 #8 Skrevet 23. juni 2022 Høres helt normalt ut. Bortsett fra å lese tekst i bøker med hjelp, det er veldig tidlig for en treåring. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #9 Skrevet 23. juni 2022 Det høres helt normalt ut for alderen, min gutt er ca som du beskriver og hverken jeg, helsestasjon eller noen i barnehagen har vært noe bekymret for noe unormalt med han. Så jeg tror du trygt kan legge vekk den bekymringen Anonymkode: 5bee8...6a2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #10 Skrevet 23. juni 2022 Det der høres ut som 2-åringen min som faktisk er koronabarn. Hun er født i 2020, men din 3 åring er også korona barn?? Alt er likt bortsett fra det med biler og være sjenert overfor fremmede. Normal blikkontakt og snakker masse. Anonymkode: 8a08b...62b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #11 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det der høres ut som 2-åringen min som faktisk er koronabarn. Hun er født i 2020, men din 3 åring er også korona barn?? Alt er likt bortsett fra det med biler og være sjenert overfor fremmede. Normal blikkontakt og snakker masse. Anonymkode: 8a08b...62b Ikke født under koronaen, men 7-8 mnd da alt stengte ned, så selv om vi fikk noen måneder på oss før alt stengte ned var det først på den tida barnet slutta å bli overstimulert av «ingenting», jeg fikk igjen litt av overskuddet og vi begynte å være sosiale med andre med små barn. minister-mio skrev (14 timer siden): Høres helt normalt ut. Bortsett fra å lese tekst i bøker med hjelp, det er veldig tidlig for en treåring. Klønete formulert av meg. Hen leser ikke, men kan store deler av bøkene utenat. tusen takk for svar alle sammen! Jeg er glad jeg la ut slik at dere kunne berolige meg. Tror bare det har gått litt innpå meg at hen ikke har (villet) lekt med andre barn, og er så veldig mot forandring (tror jeg brukte to uker på å få på hen t-skjorte etter vinteren, selv om hen er veldig varm av seg. Ville bare ha (tynne) gensere), og når jeg leste at selv om sein språkutvikling kan være et tegn, så kan de også ha et avansert språk og veldig god hukommelse, så ble jeg plutselig usikker. Men så stemmer det dårlig med god øyekontakt (etter at hen kom seg over å bli overstimulert av alt som baby) og et barn som søker kroppskontakt for kos og trygghet(ved barnehagestart gjorde hen det fra første stund på tross av at hen ikke var ordentlig trygg på de ansatte) og enkelte andre ting. -ts Anonymkode: bd74d...072
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #12 Skrevet 24. juni 2022 Høres veldig normalt ut. Mange som er forsiktige med å nærme seg andre for lek. Hadde litt det samme med vår yngste, nå 3,5 som begynte i bhg våren 2020 og dermed hadde ett år og vel mer med små kohorter på 6 barn. Da frislippet kom tok det en god stund å venne seg til å leke med de han ikke kjente godt. Ikke rart heller etter å ha blitt bedt om å holde avstand i hele sin bhg tid fram til da. Går veldig bra nå. Høres ikke ut som om det er noe unormalt. Anonymkode: d8234...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #13 Skrevet 24. juni 2022 Høres normal ut 😊 Anonymkode: 278ca...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #14 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke født under koronaen, men 7-8 mnd da alt stengte ned, så selv om vi fikk noen måneder på oss før alt stengte ned var det først på den tida barnet slutta å bli overstimulert av «ingenting», jeg fikk igjen litt av overskuddet og vi begynte å være sosiale med andre med små barn. Klønete formulert av meg. Hen leser ikke, men kan store deler av bøkene utenat. tusen takk for svar alle sammen! Jeg er glad jeg la ut slik at dere kunne berolige meg. Tror bare det har gått litt innpå meg at hen ikke har (villet) lekt med andre barn, og er så veldig mot forandring (tror jeg brukte to uker på å få på hen t-skjorte etter vinteren, selv om hen er veldig varm av seg. Ville bare ha (tynne) gensere), og når jeg leste at selv om sein språkutvikling kan være et tegn, så kan de også ha et avansert språk og veldig god hukommelse, så ble jeg plutselig usikker. Men så stemmer det dårlig med god øyekontakt (etter at hen kom seg over å bli overstimulert av alt som baby) og et barn som søker kroppskontakt for kos og trygghet(ved barnehagestart gjorde hen det fra første stund på tross av at hen ikke var ordentlig trygg på de ansatte) og enkelte andre ting. -ts Anonymkode: bd74d...072 Det du beskriver er helt normalt, det med genser/t-skjorte er jo klassisk trass 😊. Anonymkode: 22fc1...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #15 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Innlegg fra en mor som lar tankene spinne og begynner å overtenke og bekymre meg her. Jo nærmere leggetid jo verre bekymringer 🙈 jeg liker ikke å kaste rundt meg diagnoser og vil ikke sykeliggjøre ungen min, så vil gjerne ha tilbakemelding på om dette er normalt, eller noe vi bør ta videre. Det som har begynt å svirre i hodet mitt er autismespekter, men med min mangelfulle kunnskap er det noe som stemmer og noe som ikke stemmer. Det starta med bekymring for manglende interesse for andre barn. barnet er omtrent tre år, altså korona-barn, med periodevis begrenset sosialisering på fritid fra ca 7-8 måneders alder. Tidlig til å gå og tidlig til å prate, langt framme språklig, kan alle fargene, bilmerker, «store maskiner», kan teksten(med litt hjelp) i flere av bøkene vi leser(bygd opp på rim og rytme), sliter med å si riktig «han» og «hun». Forstår når kjente voksne sier noe på tull. Blir usikker om ukjente voksne tuller. Bruker tid på å bli trygg på nye voksne, men prater som en foss med alle så lenge en trygg voksen er i nærheten. Treig med å bli interessert i lek med andre barn, men det har løsnet litt. Observerer mye andre barn for å forstå. Leker med leker slik de er ment, latesom-lek(servere og spise mat og drikke som ikke finnes, både med lekeservise og uten) fikk smil og blikkontakt på normalt tidspunkt, men veldig kort i starten(typisk 1sek). Veldig var på å bli overstimulert som baby. Alltid slitt med søvn. Redd for å miste kontroll og oversikt, opptatt av rutiner, liker dårlig endringer(med mindre han umiddelbart ser gleden i det). Kan av og til virke som barnet «stenger ørene» når hen får beskjed om noe, men det er gjerne når hen vet at den gjør noe hen ikke får lov til. Søker nærhet og kos og liker godt å sitte på fanget. har hatt mange sinne/frustrasjonsutbrudd. Anonymkode: bd74d...072 Helt normalt. Min var også så opptatt av maskiner og kjøretøy i den alderen. "Det heter ikke henger mamma, det heter TILhenger!" Har alltid slitt med søvn og altfor mye energi på min også. 4 andre barn er utslitt lenge før han. Søker seg oftest til voksne og velger ut to favoritter i barnehagen, ellers fungerer han godt sosialt. 3 ord setninger fra 1.5 år gammel og skravler som en foss hele tiden. Om jeg så går ut av rommet eller støvsuger så snakker han likevel i et kjør. Anonymkode: 93004...237 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #16 Skrevet 24. juni 2022 Høres helt normalt ut Dog var mitt barn og sånn, har nå diagnosen svært høytfungerende barneautisme. Det jeg vil si utmerket seg for oss var stimming via lyder/kroppsbevegelser når han var veldig glad eller gira. Skravla går i ett, blir ganske svett i topplokket 😅 Anonymkode: 11351...879 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #17 Skrevet 24. juni 2022 Hørest ganske normalt ut, spekteret innenfor normalen er stort, men også innenfor autisme-verdenen. Gutten min har nylig fått diagnosen. Som baby ble han fort overstimulert, reagerte veldig på enkelte typer stoff, var veldig redd vind og regn, sov ekstremt lite og skulle ha nærhet 24/7. Har blant annet aldri sovet i vogn, noe som også var problem i barnehagen. Han ble heller aldri trygg på dem i barnehagen, så følte vi brukte 1 år på tilvenning før vi valgte å bytte barnehage.Han var også ØNH og refluks-barn, så vi la det på den hyllen. Nå i ettertid ser jo vi at det muligens har hatt en sammenheng..Her begynte det for alvor og vise seg rundt 3 års-alderen. Det var ekstreme raseri-anfall, forsto og forstår fortsatt ikke konsekvenser, ekstremt var på nye folk, noe han fortsatt er, drikker kun fra kopp, ekstremt selektiv i matveien, klarer ikke rolle-lek, under lek har han alltid instruert andre i hva dem skal gjør og si, ekstremt var for forandringer, tåler ikke uforutsigbarhet. Når han bikket 4 år ble han enda mer rigid i tankemåte og væremåte, mye stimming i form av bevegelser og lyder, blir veldig stresset i nye situasjoner og rundt nye folk. Når han bikket 5 begynte han å motsi seg det meste, mye angst, alt som var nytt var kjedelig men det bunnet i at det var usikkerhet rundt den nye situasjonen. Han tåler ikke lapper på klær eller sømmer på klær eller sokker. Han får veldig oppheng i interesser, selv om det har vært forskjellige interesser oppigjennom årene. Nå er det kun klinkekuler av alle ting, han forstår heller ikke hvorfor vennene i gata ikke vil leke med klinkekuler. Vi har prøvd å tatt han med på lekeplasser, fotball-baner osv men eneste han vil hjem til er klinkekulene 🤣 Raseri-anfallene har roet seg, men det er for at vi har lært hvordan vi skal håndtere kjipe ting som skjer. Han trenger tid, MYE tid. Vi står f.eks opp mye tidligere en vi må, for plutselig er det feil sko eller feil brødskive den morgenen. Vi har også hele tiden slitt med hygiene, motsetter seg fortsatt bad, dusj og tannpuss. og ja, lista er laaaang. Skal sies at møter en vanlig mann han i gata ser han ut som en helt normal 7 åring. Språkmessig har han også utviklet seg helt normalt. Anonymkode: 95046...5c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå