Gå til innhold

Arbeidsgivers plikt til å dekke tapte billetter når man må jobbe ekstra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man har fri (ikke ferie) og planlagt reise som innebærer at man har bestilt fly, hotell ol som ikke kan kanselleres. Har arbeidsgiver noen plikt til å dekke dette hvis det er krise og du må komme på jobb?

Anonymkode: d8517...91c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg tro, uten at jeg har lovhjemmelen. Man må jo få lov å bestille ting på fritiden, om man ikke er på en form for ventevakt. 

Anonymkode: 787fe...bc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som er dumsnill som stiller opp når du har bestilt biletter. Du kan ikke kreve dette tilbake. Det er din leders problem at det er for få ansatte. 

Anonymkode: fd502...ee6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er du som er dumsnill som stiller opp når du har bestilt biletter. Du kan ikke kreve dette tilbake. Det er din leders problem at det er for få ansatte. 

Du har ikke plikt til å møte opp med mindre du fikk vite om dette tidligst 14 dager i forveien og dette er endel av dine vanlige stillingsprosent. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan faktisk kreve det under visse betingelser. Men da har du rett til å få erstattet tapte billetter, du må hevde krav med en gang.

Anonymkode: 60103...450

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å takke ja til noen vakt frivillig. Men er krise på jobb, så lurer bare på om jeg har rett til å få de dekket om leder tvinger meg.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen plikt til å dekke. Men dette burde du jo tatt opp med arbeidsgiver da de ba deg jobbe. 

Anonymkode: 45354...ccb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har ikke plikt til å møte opp med mindre du fikk vite om dette tidligst 14 dager i forveien og dette er endel av dine vanlige stillingsprosent. 

I mange jobber har man konseptet beordring, da er man pliktig til å stille. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ingen plikt til å dekke. Men dette burde du jo tatt opp med arbeidsgiver da de ba deg jobbe. 

Jo, det er plikt hvis man hevder kravet med en gang.

Anonymkode: 60103...450

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis arbeidsgiver beordrer deg på jobb har du krav på å få dekket.

Anonymkode: 33c88...aeb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hørt om beordring? Det er noe som kan benyttes her og der 

Anonymkode: b824e...810

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags jobb er det snakk om?

Anonymkode: a8c30...927

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er beordring, så har du krav på å få dekket påløpte utgifter som følge av det. Hvis det ikke er beordring, men kun et spørsmål om du kan jobbe, og du har sagt ja, så har du ikke krav på det. Men da må man ta opp det først, slik at man kan bli enige om at det dekkes. Hvis du svarer ja uten å ta det opp, så kan man ikke nødvendigvis få det igjen senere. 

Anonymkode: b1da7...1a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Når man har fri (ikke ferie) og planlagt reise som innebærer at man har bestilt fly, hotell ol som ikke kan kanselleres. Har arbeidsgiver noen plikt til å dekke dette hvis det er krise og du må komme på jobb?

Du har tungtveiende grunner nok til ikke å bli beordret inn. Da er det i tilfelle om du jobber på sykehus og sykehuset går i beredskap.

Anonymkode: 0492f...1d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg kommer ikke til å takke ja til noen vakt frivillig. Men er krise på jobb, så lurer bare på om jeg har rett til å få de dekket om leder tvinger meg.

I tilfelle må du opplyse om disse billettene når du blir beordret (ikke etterpå!), og få det dokumentert at du krever å få disse erstattet. 

Anonymkode: 519f1...cf4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...