Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg sliter med at jeg har få referanser og de jeg har er svært gamle. Nav-veilderen min luftet ideen om at hun kunne være min referanse, hvor hun bekrefter at jeg møter opp til avtalt tid og gjør oppgavene jeg får beskjed om. Hva tenker dere arbeidsgivere om referanser fra NAV? Ideelt sett skulle jeg selvsagt hatt en fersk arbeidsgiver eller kollega, men det har jeg ikke. 

Anonymkode: 47dd6...a80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke noen andre er det fint å bruke veileder tenker jeg :)  Mange har vært arbeidsledige lenge nå :)

Anonymkode: c81e6...03d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du ikke noen andre er det fint å bruke veileder tenker jeg :)  Mange har vært arbeidsledige lenge nå :)

Anonymkode: c81e6...03d

Takk! Det jeg kanskje lurte på er om arbeidsgivere tenker at en nav-veileder er inhabil. Jobben hennes er jo å hjelpe meg i jobb. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært noe i tvil om hvor godt hun egentlig kjenner deg. Hun har jo ikke erfaring med deg som arbeidstaker. Og jeg ville vært noe bekymret for at hun for å lykkes med sitt oppdrag (å få deg i jobb) sier nær sagt hva enn det skulle være. 

Anonymkode: cc2f3...a69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville vært noe i tvil om hvor godt hun egentlig kjenner deg. Hun har jo ikke erfaring med deg som arbeidstaker. Og jeg ville vært noe bekymret for at hun for å lykkes med sitt oppdrag (å få deg i jobb) sier nær sagt hva enn det skulle være. 

Anonymkode: cc2f3...a69

Takk. Det er det jeg også er redd for. Jeg føler det blir litt som å bruke mamma som referanse. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2022 den 13.11):

Takk! Det jeg kanskje lurte på er om arbeidsgivere tenker at en nav-veileder er inhabil. Jobben hennes er jo å hjelpe meg i jobb. 

TS

Jeg tror ikke noen vil tenke at hun er inhabil. Nav er ikke tjent med å gi gode referanser til ræva jobbsøkere, for å si det sånn.

Derimot ville jeg kanskje likevel vært forsiktig med å ha en nav-veileder som referanse. Det indikerer liksom at det er noe «feil» med deg at du har en slik. For de fleste har jo ingen nav-veileder.

Anonymkode: 205ed...58e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke noen vil tenke at hun er inhabil. Nav er ikke tjent med å gi gode referanser til ræva jobbsøkere, for å si det sånn.

Derimot ville jeg kanskje likevel vært forsiktig med å ha en nav-veileder som referanse. Det indikerer liksom at det er noe «feil» med deg at du har en slik. For de fleste har jo ingen nav-veileder.

Anonymkode: 205ed...58e

Takk! Ja, jeg har også tenkt at denne nav-merkelappen kan være negativ, for som du sier de fleste har jo ikke en nav-veileder. Men alle jeg søker jobb hos ser jo på CVen min at jeg er arbeidsledig og da skjønner de jo også at jeg går på trygd og har en nav-veileder. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre om veilederen din bruker sin kompetanse til å hjelpe deg med å få erfaring og reelle referanser. Alt etter hvor klar du er for jobb ville jeg tenkt arbeidstrening om det er et stykke igjen  til du er i jobb, om du du er klar for å jobbe er lønnstilskudd et alternativ. 

Anonymkode: 1aaaf...533

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veileder i Nav og har aldri blitt brukt som referanse ut mot en ordinær jobb. I de tilfellene der jeg har bidratt til å få en arbeidssøker ut i lønnstilskudd eller lignende, så har jeg jo naturligvis solgt vedkommende inn. Samtidig er det veldig begrenset hvilken nytte arbeidssøker og arbeidstaker har i å snakke med meg i en tradisjonell referanse- forstand. Jeg og mine kolleger sitter på veldig mye informasjon om våre brukere, og kan ikke si alt til en arbeidsgiver. Jeg tenker også at det i verste fall kan komme forventninger om fortrolig informasjon fra en arbeidsgiver, som ikke helt skjønner dette med hva vi kan og ikke kan si. Det beste vi kan gjøre, er å bidra til at noen får en reell referanse. 

Og ærlig talt. Å sitte som veileder og bekrefte at folk gjør det de skal... Jeg liker ikke tanken på det. 

Anonymkode: 3b217...7ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er veileder i Nav og har aldri blitt brukt som referanse ut mot en ordinær jobb. I de tilfellene der jeg har bidratt til å få en arbeidssøker ut i lønnstilskudd eller lignende, så har jeg jo naturligvis solgt vedkommende inn. Samtidig er det veldig begrenset hvilken nytte arbeidssøker og arbeidstaker har i å snakke med meg i en tradisjonell referanse- forstand. Jeg og mine kolleger sitter på veldig mye informasjon om våre brukere, og kan ikke si alt til en arbeidsgiver. Jeg tenker også at det i verste fall kan komme forventninger om fortrolig informasjon fra en arbeidsgiver, som ikke helt skjønner dette med hva vi kan og ikke kan si. Det beste vi kan gjøre, er å bidra til at noen får en reell referanse. 

Og ærlig talt. Å sitte som veileder og bekrefte at folk gjør det de skal... Jeg liker ikke tanken på det. 

Anonymkode: 3b217...7ab

Takk! Ja, dette med taushetsplikt er også relevant. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bedre om veilederen din bruker sin kompetanse til å hjelpe deg med å få erfaring og reelle referanser. Alt etter hvor klar du er for jobb ville jeg tenkt arbeidstrening om det er et stykke igjen  til du er i jobb, om du du er klar for å jobbe er lønnstilskudd et alternativ. 

Anonymkode: 1aaaf...533

Takk, jeg er i dialog med NAV slik at de skal gi lønnstilskudd. Håper på at det vil kunne gi meg arbeidserfaring og noen ferske referanser. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...