Gå til innhold

Angrer på boligkjøp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt bolig, men angrer så forferdelig at jeg blir kvalm, får vondt i magen og klarer ikke spise. Den oppfyller nesten ingen av kravene jeg hadde satt på forhånd, det er ingen garasje til bilen, det er lite, -nå klarer jeg bare å tenke på alt det negative og det kverner i hodet hele tiden. Jeg ønska meg to bad, det var bare ett, ikke noe eget vaskerom, et av soverommene er ikke godkjent, hagen er bitteliten, naboer på alle kanter. Jeg må kanskje sove på stua. 

Er det normalt å ha det sånn? Går det over? Kan jeg gjøre noe med det? 

Jeg kjøpte den fordi den var i riktig område, det blir en god del billigere å bo der enn der jeg bor nå, jeg er lei av å leie og vil ha noe jeg kan spikre og male på, jeg har lett etter bolig i ett år og alt er bare alt for dyrt, og jeg tror den vil være lett å selge igjen senere. 

Jeg prøver å si til meg selv at jeg kan spare videre til å ev kjøpe en dyrere bolig senere, siden jeg da vil få minst 5.000 lavere utgifter per måned, kan trekke fra rentene på skatten og en bolig jeg kan selge for å kjøpe noe nytt… Men da har vel barna flyttet ut. 

Hjelp?!

Anonymkode: 0196a...7f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dumt at du føler det slik.

Du har 3 valg:

1. Flytte inn og bare fokusere på at du bor i egen bolig og ikke leier.

2. Leie ut denne boligen og selv bo et annet sted som leietaker.

3. Selge boligen snart og mest sannsynlig tape penger.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å få den til å bli din. Sjå løysningar og ikkje problemer. Det er så mykje du kan gjera.

Anonymkode: ad5e9...6ea

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer med leilighet. Nå har du kommet inn i boligmarkedet og i tillegg til de 5000kr/mnd du sparer på boutgifter betaler du hver mnd ned på lånet, og du får mest sannsynlig med deg prisstigning når du skal selge. Mest sannsynlig er du nå ett skritt nærmere å kjøpe drømmeleiligheten din. Bruk noen år på å gjøre den koselig og småoppussing, og så kan du prøve å oppgradere til ny leilighet om noen år dersom du ikke trives.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Alt for mange nordmenn er for tiden er alt for opptatt av bolig. Jeg tror det har blitt verre de siste årene. Kanskje pga høye boligpriser så føler mange de må "tilbe" fenomenet å bo mer enn de ville gjort om det var billigere.

Bolig er bare et redskap, noe som beskytter mot vær og kulde, et praktisk lager for tingene dine og et sted å hvile og spise, men det bør ikke definere hvem du er. Ikke la en tilfeldig adresse og de tilfeldige veggene rundt deg bety noe for hvem du ønsker å bli. 

Anonymkode: 7b896...2e3

• Liker 10
Skrevet

To bad og garasje var drømmen, du visste hva du kjøpte. 

Tror det går seg til, det tar ofte tid å venne seg til et nytt sted. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alt for mange nordmenn er for tiden er alt for opptatt av bolig. Jeg tror det har blitt verre de siste årene. Kanskje pga høye boligpriser så føler mange de må "tilbe" fenomenet å bo mer enn de ville gjort om det var billigere.

Bolig er bare et redskap, noe som beskytter mot vær og kulde, et praktisk lager for tingene dine og et sted å hvile og spise, men det bør ikke definere hvem du er. Ikke la en tilfeldig adresse og de tilfeldige veggene rundt deg bety noe for hvem du ønsker å bli. 

Anonymkode: 7b896...2e3

Det er en forskjell å bo i egen bolig og i andres bolig. Du kan ikke kastes ut på gata fra din bolig, men du kan bli hjemløs når du bor i en annens bolig. Derfor er folk opptatt av å eie egen bolig.

AB som nevnte prisstigning - det er ikke sikkert det blir prisstigning fremover. Det spørs hvor boligen ligger da. Likevel har TS kjøpt det TS har hatt råd til selv om boligen ikke oppfylte hovedkravene. Sånt skjer når man er så desperat å kjøpe noe og man finner noe man har råd til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bra du viste måtehold og ikke gikk for noe dyrere. Om ett år har boligrenten allerede doblet seg. 

Anonymkode: e2b34...6aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skulle kanskje tenkt over alt dette før du kjøpte huset 🙄 Noen mennesker altså 🤦‍♀️

Anonymkode: a96da...954

AnonymBruker
Skrevet

To bad, garasje og eget vaskerom er luksus, da. De færreste som har råd til det her vi bor.

Går det an å få soverommet godkjent? Det vil øke verdien mye.

Anonymkode: 92a0c...efc

• Liker 6
Skrevet
3 hours ago, Drizzt said:

Det er en forskjell å bo i egen bolig og i andres bolig. Du kan ikke kastes ut på gata fra din bolig, men du kan bli hjemløs når du bor i en annens bolig. Derfor er folk opptatt av å eie egen bolig.

AB som nevnte prisstigning - det er ikke sikkert det blir prisstigning fremover. Det spørs hvor boligen ligger da. Likevel har TS kjøpt det TS har hatt råd til selv om boligen ikke oppfylte hovedkravene. Sånt skjer når man er så desperat å kjøpe noe og man finner noe man har råd til. 

Hvor mange kjenner du som har havnet på gata fordi de har leid og ikke eid? Hadde de ikke leiekontrakt? med oppsigelsestid? Fantes det ingen andre boliger å få leid i samme område?

Denne eiesjuken er et norsk fenomen. Folk kjøper bare fordi det er det "eneste fornuftige", og står med gjeld opp til halsen i en bolig de ikke engang liker.

TS, jeg ønsker deg lykke til. Forhåpentligvis går det seg til.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (6 timer siden):

Likevel har TS kjøpt det TS har hatt råd til selv om boligen ikke oppfylte hovedkravene. Sånt skjer når man er så desperat å kjøpe noe og man finner noe man har råd til. 

Jeg hadde finansiering på en million mer enn jeg kjøpte for, men jeg ønsket ikke et stort lån. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bra du viste måtehold og ikke gikk for noe dyrere. Om ett år har boligrenten allerede doblet seg. 

Anonymkode: e2b34...6aa

Ja, jeg prøver også å se det sånn. Jeg hadde hatt råd til noe mye dyrere, men jeg tror boligen vil øke i verdi og være lett å selge. Den er ikke perfekt, men jeg må bare stå i det. 

Du skulle kanskje tenkt over alt dette før du kjøpte huset 🙄 Noen mennesker altså 🤦‍♀️

Anonymkode: a96da...954

Egentlig synes jeg at jeg fortjener den kommentaren, for jeg vet at jeg er dum. Jeg tenkte gjennom alt på forhånd veldig mange ganger, men likevel angrer jeg helt sykt. 

To bad, garasje og eget vaskerom er luksus, da. De færreste som har råd til det her vi bor.

Går det an å få soverommet godkjent? Det vil øke verdien mye.

Anonymkode: 92a0c...efc

Ja, det går an, og det er planen. Her jeg bor er det ganske vanlig å ha råd til alle de tingene, og jeg tror kanskje jeg skammer meg over å ha kjøpt noe som «ikke er bra nok» sammenlignet med hva foreldrene til vennene til ungene eier. 

Knirke skrev (3 timer siden):

Hvor mange kjenner du som har havnet på gata fordi de har leid og ikke eid? Hadde de ikke leiekontrakt? med oppsigelsestid? Fantes det ingen andre boliger å få leid i samme område?

Denne eiesjuken er et norsk fenomen. Folk kjøper bare fordi det er det "eneste fornuftige", og står med gjeld opp til halsen i en bolig de ikke engang liker.

TS, jeg ønsker deg lykke til. Forhåpentligvis går det seg til.

Takk. Jeg har med dette kjøpet heldigvis ikke gjeld opp til halsen, men ganske romslig økonomi, mye romsligere enn om jeg skulle leid. 

Her i området er det veldig lite til leie, og de som leier ut vet å utnytte det. 

Likevel angrer jeg. Dette er slett ikke drømmehuset. Men drømmehuset venta jeg på i et år, og det kom ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det en selveiet bolig? Kan det i så fall gå an å bygge om/gjøre endringer så du får den litt nærmere det du ønsket deg? Usnsett: gratulerer med egen bolig! Sier som andre her, flytt inn og bo deg inn. Så finner du ut på sikt om den kan gjøre nytten og gi trivsel for noen år, eller om du må se etter noe annet. Og nyt at du ikke har maksa lånet nå lår renta, bensinen, maten og strømmen blir dyrere. Det er i alle fall verdt mye! 

Anonymkode: e71c8...27d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har kjøpt bolig, men angrer så forferdelig at jeg blir kvalm, får vondt i magen og klarer ikke spise. Den oppfyller nesten ingen av kravene jeg hadde satt på forhånd, det er ingen garasje til bilen, det er lite, -nå klarer jeg bare å tenke på alt det negative og det kverner i hodet hele tiden. Jeg ønska meg to bad, det var bare ett, ikke noe eget vaskerom, et av soverommene er ikke godkjent, hagen er bitteliten, naboer på alle kanter. Jeg må kanskje sove på stua. 

Er det normalt å ha det sånn? Går det over? Kan jeg gjøre noe med det? 

Jeg kjøpte den fordi den var i riktig område, det blir en god del billigere å bo der enn der jeg bor nå, jeg er lei av å leie og vil ha noe jeg kan spikre og male på, jeg har lett etter bolig i ett år og alt er bare alt for dyrt, og jeg tror den vil være lett å selge igjen senere. 

Jeg prøver å si til meg selv at jeg kan spare videre til å ev kjøpe en dyrere bolig senere, siden jeg da vil få minst 5.000 lavere utgifter per måned, kan trekke fra rentene på skatten og en bolig jeg kan selge for å kjøpe noe nytt… Men da har vel barna flyttet ut. 

Hjelp?!

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg! Kjøpte for litt over 5 år siden. Jeg har 2 barn og bolig på litt under 60kvm. 2 soverom - det ene soverommet er ikke godkjent. 1 bad på deling, liten hage og jeg sover i stua. Jeg føler ofte at jeg har skuffet barna mine og skulle ønske jeg hadde mulighet til å kjøpe mer, men det har jeg ikke økonomien til dessverre. Har barna 100% så det har vært litt tøft, men prøver å trøste meg selv med at det alltid er mye bedre å få kjøpt istedenfor å leie. På denne måten har barna noe å arve når jeg går bort. 

Du kan jo prøve å pusse opp slik at du får 3 små soverom i boligen? 

Anonymkode: 6c966...9b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det en selveiet bolig? Kan det i så fall gå an å bygge om/gjøre endringer så du får den litt nærmere det du ønsket deg? Usnsett: gratulerer med egen bolig! Sier som andre her, flytt inn og bo deg inn. Så finner du ut på sikt om den kan gjøre nytten og gi trivsel for noen år, eller om du må se etter noe annet. Og nyt at du ikke har maksa lånet nå lår renta, bensinen, maten og strømmen blir dyrere. Det er i alle fall verdt mye! 

Anonymkode: e71c8...27d

Ja, det er et selveid lite rekkehus, som jeg ikke vil ha problemer med å betjene lånet på uansett hva som skjer omtrent. 

Jeg kan bygge om litt, men vet ikke hvor mye. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg! Kjøpte for litt over 5 år siden. Jeg har 2 barn og bolig på litt under 60kvm. 2 soverom - det ene soverommet er ikke godkjent. 1 bad på deling, liten hage og jeg sover i stua. Jeg føler ofte at jeg har skuffet barna mine og skulle ønske jeg hadde mulighet til å kjøpe mer, men det har jeg ikke økonomien til dessverre. Har barna 100% så det har vært litt tøft, men prøver å trøste meg selv med at det alltid er mye bedre å få kjøpt istedenfor å leie. På denne måten har barna noe å arve når jeg går bort. 

Du kan jo prøve å pusse opp slik at du får 3 små soverom i boligen? 

Anonymkode: 6c966...9b1

Ja, skal prøve å se. For min del hadde jeg jo mulighet til å låne veldig mye mer, og derfor skammer jeg meg fordi jeg ikke gjorde det. Men hadde jeg gjort det hadde det nok blitt galt da også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er et selveid lite rekkehus, som jeg ikke vil ha problemer med å betjene lånet på uansett hva som skjer omtrent. 

Jeg kan bygge om litt, men vet ikke hvor mye. 

Ja, skal prøve å se. For min del hadde jeg jo mulighet til å låne veldig mye mer, og derfor skammer jeg meg fordi jeg ikke gjorde det. Men hadde jeg gjort det hadde det nok blitt galt da også. 

Galt for hvem? Dersom du hadde mulighet, så skjønner jeg ikke helt at du ikke gjorde det. Du visste vel hva du kjøpte? 

At man ikke har drømmeboligen som førstegangskjøper er forøvrig helt normalt. 

Anonymkode: e543e...8db

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Galt for hvem? Dersom du hadde mulighet, så skjønner jeg ikke helt at du ikke gjorde det. Du visste vel hva du kjøpte? 

Galt for meg selv. Jeg overtenker og krisetenker. Jeg gjorde det ikke fordi jeg tenkte at slik alt er nå, så er det ikke lurt å makse boliglånet og bruke alt jeg har på buffer/egenkapital. 

Jeg har eid bolig før og er sånn sett ikke førstegangskjøper, men etter skilsmisse begynner jeg på nytt. 

Kanskje det kan bli bra. I verste fall kan jeg leie ut eller selge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skjønner ikke hvorfor TS ikke makset boliglånet? Har du lest aviser det siste året?

Anonymkode: 0ed2b...121

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bo der, og prøv og gjør det så fint og koselig du kan. Så er det godt mulig du vil trives der. 

Husker første boligen jeg kjøpte og, syntes ikke den var fin, men jeg hadde ikke råd til noe annet. Bodde der i 3 år, og pusset opp en del, solgte og fikk flytte til noe mye bedre. Fortsatt ikke drømmen, men et sted jeg trivdes godt og var mye mer fornøyd.

Anonymkode: 2835a...65c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skjønner ikke hvorfor TS ikke makset boliglånet? Har du lest aviser det siste året?

Anonymkode: 0ed2b...121

Selvfølgelig. Men jeg antok ikke at 'muligheten for det' betyr det samme som 'makse ut lånet'. Det er vel ingen som tenker i disse dager at det er en reel og god mulighet å makse ut et lån, derfor antok jeg at når ts skriver muligheten for det, så betyr det det samme som at hun ikke 'gadd' å ta mer i lån. Og det er forskjell på å feks ta 2 ganger inntekt, 3 ganger inntekt, eller 5 ganger inntekt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...