AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Lagde pasta ( tomater hvitløk krydder og kremfløte smør) lagde dette mandag , kan det spises idag også? Hatt det i kjøleskpet veldig kaldt. Anonymkode: c3892...bed
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Hadde ikke spist det. Man kan bli alvorlig matforgiftet av gammel pasta. Et tips er å koke pasta og tilbehør hver for seg og ikke blande i grytene. Da kan man ta vare på tilbehøret og koke ny pasta senere i uken. Anonymkode: d555b...6d2 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #3 Skrevet 23. juni 2022 Ikke spis. Folk har dødd av gammel pasta😳 Anonymkode: bc865...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #4 Skrevet 23. juni 2022 Pasta holder seg 2-3 dager i kjøleskapet. Lukter det ikke dårlig så hadde jeg spist det. Anonymkode: dfeb3...707 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 Ja, selvsagt kan det spises. Anonymkode: a5b75...df7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #6 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, selvsagt kan det spises. Anonymkode: a5b75...df7 Kan det ? Jeg tok pastaen og gratinerte den med ost hadde den i ovnen på 275 grader i Anonymkode: c3892...bed
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #7 Skrevet 23. juni 2022 I ca 10 min , men den ligger bare på kjøkken benken nå, turte ikke å spise den etter svarene her . Anonymkode: c3892...bed
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #8 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I ca 10 min , men den ligger bare på kjøkken benken nå, turte ikke å spise den etter svarene her . Anonymkode: c3892...bed Bare å spise! Du dør ikke av pasta som har ligget tre dager i kjøleskapet, folk er for hysteriske. Anonymkode: dfeb3...707 3
Brunhilde Skrevet 24. juni 2022 #9 Skrevet 24. juni 2022 Det er pasta som er oppbevart i romtemperatur som kan være farlig å spise. Enkelte her inne er overhysteriske når det gjelder ris og pasta. Bruk litt sunn fornuft, da! Om pastaen kjøles ned og settes i kjøleskapet innen en time eller to, så er det ingen fare ved å spise den etter 2-3 dager såfremt den luker ok. 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #10 Skrevet 24. juni 2022 Jeg spiser pasta som er flere dager gammel ofte og har verken dødd eller blitt syk av det. Oppbevar det i kjøleskapet og smak en liten bit. Smaker det ok så skal det fint gå an å spise😄 Anonymkode: c662c...bd1
Summeer Skrevet 24. juni 2022 #11 Skrevet 24. juni 2022 Jeg varmer ofte opp 2-3 dager gammel pasta som har stått kaldt i kjøleskapet i lukket boks. Lager ofte grateng feks, eller "pastapanne" med å steke grønnsaker og kjøtt . Så lenge det har stått kaldt så er det trygt, det er romtemperatur som er farlig 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #12 Skrevet 24. juni 2022 Brunhilde skrev (4 timer siden): Det er pasta som er oppbevart i romtemperatur som kan være farlig å spise. Enkelte her inne er overhysteriske når det gjelder ris og pasta. Bruk litt sunn fornuft, da! Om pastaen kjøles ned og settes i kjøleskapet innen en time eller to, så er det ingen fare ved å spise den etter 2-3 dager såfremt den luker ok. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg spiser pasta som er flere dager gammel ofte og har verken dødd eller blitt syk av det. Oppbevar det i kjøleskapet og smak en liten bit. Smaker det ok så skal det fint gå an å spise😄 Anonymkode: c662c...bd1 Man får ikke nødvendigvis rett bare ved å kalle andre hysteriske. Jada, det er når kokt pasta og ris er oppbevart i romtemperatur at den kan utvikle farlig bakterievekst. Men nei, hvorvidt den lukter eller smaker ok er ikke noe kriterium for at pastaen ikke inneholder farlige sporer akkurat i dette tilfellet: Sitat Det antas at toksinet cereulide fester seg til reseptorer i fordøyelsessystemet, og stimulerer vagusnerven og hjernen. Toksinet tåler det meste, til og med koking i flere timer. Når temperaturen synker, vil bakteriesporene spire og formere seg. - Bakteriene produserer giftstoffer som verken lukter eller smaker, og ikke forsvinner ved oppvarming. Når bakteriene får formert seg lenge nok, vil giftstoffene kunne medføre alvorlig matforgiftning. Det varierer hvor sårbar man er for slik forgiftning. Barn og eldre blir lettere syke. I tillegg antas det at antallet reseptorer du har for cereulide i tarmsystemet ikke er likt for alle. Har du mange reseptorer cereulide kan feste seg til, kan det tenkes du blir mer påvirket. https://www.matprat.no/artikler/oppbevaring-og-holdbarhet/hvordan-oppbevare-rester-av-ris-og-pasta/ Ikke helt heldig å spre slik feilinformasjon om noe som faktisk kan være dødelig om man har litt uflaks. Jeg har også i studietiden på hybel utenlands uten kjøleskap oppvarmet kokt ris som hadde stått ute hele natten, og ikke blitt syk på noen måte. Det er imidlertid selvsagt komplett irrelevant, og det man kaller et anekdotisk bevis. Hadde jeg da visst det jeg i dag vet om bakterievekst i kokt pasta og ris hadde jeg aldri gjort noe sånn. Anonymkode: 76266...804 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #13 Skrevet 24. juni 2022 Klart du kan spise! Det er pasta oppbevart i romtemperatur man ikke skal spise. Blir så irritert over folk som ikke har det grann mat/kunnskap. Skjerp dere! Når det er sagt så må du selvsagt lukte osv at det virker ok. Men jeg har spist kokt pasta i saus som har stått i kjøleskap opptil en uke massevis av ganger. Anonymkode: 51e97...66e 2
Brunhilde Skrevet 25. juni 2022 #14 Skrevet 25. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man får ikke nødvendigvis rett bare ved å kalle andre hysteriske. Jada, det er når kokt pasta og ris er oppbevart i romtemperatur at den kan utvikle farlig bakterievekst. Her var https://www.matprat.no/artikler/oppbevaring-og-holdbarhet/hvordan-oppbevare-rester-av-ris-og-pasta/ Ikke helt heldig å spre slik feilinformasjon om noe som faktisk kan være dødelig om man har litt uflaks. Jeg har også i studietiden på hybel utenlands uten kjøleskap oppvarmet kokt ris som hadde stått ute hele natten, og ikke blitt syk på noen måte. Det er imidlertid selvsagt komplett irrelevant, og det man kaller et anekdotisk bevis. Hadde jeg da visst det jeg i dag vet om bakterievekst i kokt pasta og ris hadde jeg aldri gjort noe sånn. Anonymkode: 76266...804 Her var det også snakk om at det var fløte i den, da bør den lukte ok i tillegg til å ha vært oppbevart kaldt nok Og, jo folk på KG er hysteriske når det gjelder oppbevaring, holdbarhetsdatoer, ris og pasta, blant annet! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå