AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Jeg har lyst til å refinansiere boliglånet og ta ut litt penger til å ha på konto fremover i forbindelse med at jeg skal kjøpe meg inn i en andel av en familiehytte, etterhvert kjøpe ny bruktbil, og har planer å om begynne å studere ved siden av jobben alt på en gang. Så, det er mange ting på en gang.. Men jeg kommer da til å jobbe en del mindre fremover til studiene slik at månedslønnen går ned. Stillingsprosenten blir antagelig det samme på papiret, men jeg tar fri uten lønn innimellom slik at det i praksis blir mindre enn 37.5t uker. Det vil forøvrig ikke være noe problem å gå tilbake til 37.5t uker, om økonomien skulle skjære seg. Men selv om lønnen min er høy nok nå til å refinansiere, så vil jo den fremtidige inntekten bli lavere, og mulig lavere enn det de ville godtatt om jeg hadde forsøkt å refinansiere etter den nye inntekten i fremtiden. Derfor lurer jeg: Spør banken noe om fremtidsutsiktene til økonomien ifm. refinansiering? Som endring av jobb, studie, planer om å få barn osv.. Eller går de kun på historikk og arbeidssituasjon "her og nå"? (arbeidskontrakt, lønnsslipp siste 3 mnd osv). Jeg ønsker ikke å oppgi feilaktige opplysninger. Jeg vurderer også å ta kontakt med kundebehandleren/rådgiveren min i DNB for å diskutere planene, men må passe på at ting blir lagt frem riktig for at ikke de skal nekte planene. Anonymkode: f6a0b...421
KapteinJ Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Det er ikke noe vi kan svare på for deg, banken har et ansvar for å sørge for at du kan betjene den gjelden du tar opp og om du f.eks hadde sagt at du trolig mister jobben om en måned hadde de selvsagt ikke villet gi deg mer gjeld, men hvilke spørsmål kundeveilederen din stiller er ganske vanskelig å vite noe om for oss. Har du mer enn 40% EK (altså belåningsgrad under 60%) og rammelån som DNB tilbyr så er det vel ikke nødvendig med kontakt i det hele tatt for å låne opp noe mer penger.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #3 Skrevet 24. juni 2022 Jeg vet det, men jeg tenkte mer på om slike skjema med informasjon som man fyller ut, pleier å stille disse spørsmålene. Anonymkode: f6a0b...421
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #4 Skrevet 24. juni 2022 Jeg har aldri blitt spurt om fremtidsutsikter mtp lønn. De spør om inntekt og om jeg har fast jobb. Anonymkode: d32b2...4bb
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #5 Skrevet 24. juni 2022 Jeg ville definitivt ikke tatt det opp med rådgiver. Jeg har alltid bare blitt spurt om å dokumentere eksisterende situasjon med lønnsslipper de siste 3 mnd og arbeidskontrakt. De nekter å vektlegge ikke-dokumenterbar lønnsøkning i kort fremtid, så jeg hadde definitivt ikke fortalt om planer om lønnsnedgang. Det er en del av risikoen de tar. Anonymkode: d4d77...3a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå